Van Moer voor vijf jaar weer strategische partner Van Delhaize

Delhaize en Van Moer Logistics hebben vandaag hun partnership voor vijf jaar verlengd. Dat geeft de transporttak van Van Moer genoeg zekerheid om nieuwe investeringen aan te gaan. Nu zijn dat lng-trekkers, morgen bakwagens, een primeur voor de groep.

Het partnership begon in 2011 met de overname door Jo Van Moer van Wambacq-Peeters, de huistransporteur van Delhaize. “Wij hadden geen enkele ervaring in die sector en wij stelden ons vragen over de mogelijke synergieën. Maar twee jaar na het uitbreken van de crisis, was het zoeken naar werk. Wij kwamen tot de conclusie dat er effectief wel synergieën konden ontstaan: wij waren al actief in de bouw, die in de zomer vrijwel plat valt, terwijl het voor de supermarkten een hoogseizoen is. Die logica geldt vandaag nog altijd”, zegt Jo Van Moer.

Door de overname van Wambacq-Peeters – goed voor 85 trekkers – verdubbelde Van Moer zijn vloot bijna. “Vandaag rijden gemiddeld 95 trekkers per dag van Van Moer voor ons, over een week van zes dagen. In de piekmomenten rijden er soms 20 extra”, voegt Dirk Hautekeete, directeur Transport bij Delhaize, toe.

Strategische partners

“Delhaize is vandaag de grootste klant van de groep. Haar omzet was 177 miljoen in 2019, waarvan 15 miljoen voor Delhaize”, zegt Jo Van Moer. “Van Moer is voor ons de grootste transporteur. Dagelijks rijden gemiddeld 450 trekkers voor ons, waarvan dus ongeveer een vijfde van Van Moer”, aldus Hautekeete.

De trucks rijden vanuit de distributiecentra in Zellik en Ninove naar de achthonderd winkels van Delhaize in België en Luxemburg. De chauffeurs pikken de trailers op in de distributiecentra en voeren ze naar de diverse filialen.

Straks ook bakwagens

Veel van de winkels zijn in steden gevestigd en voeren het merk van de 'kleinere' winkels van Delhaize, zoals Proxy, Shop&Go en Fresh atelier. Die worden heel vaak met bakwagens bevoorraad. “In ons nieuw partnership is onder meer voorzien dat, in functie van de evolutie van de vraag en van de mobiliteit, Van Moer ook zal investeren in bakwagens”, zegt Hautekeete. “Voor Van Moer zou dat een primeur zijn, want vandaag hebben we er geen in onze vloot. Maar dat opent opportuniteiten, want chauffeurs met een C-rijbewijs vind je iets gemakkelijker van met een CE-rijbewijs”, voegt Van Moer toe.

Voor het nieuwe partnership werd een duur van vijf jaar afgesloten, wat genoeg zekerheid geeft om consequent in nieuw materieel te investeren. Zo nam Van Moer zopas de eerste lng-trekkers van een bestelling van twintig in gebruik. "Delhaize werkt hard aan de duurzaamheid van de vloot van zijn transporteurs. Vandaag rijden een veertigtal trekkers op lng van een aantal transporteurs voor Delhaize. Tegen het eind van het jaar zullen het er een zestigtal zijn”, zegt Hautekeete. De trekkers tanken aardgas in Ninove bij Remitrans, op een steenworp van het distributiecentrum voor drank en een deel van de droge producten.

CO2-neutraal in 2021

“De trekkers op lng – die 20% minder CO2 uitstoten – passen in ons streven om tegen eind 2021 de transportactiviteiten van Delhaize CO2-neutraal te maken. Dat gebeurt deels door het vermijden van de emissies – door bijvoorbeeld cryo-koelunits units te gebruiken in plaats van dieselaggregaten voor de koeling van de trailers of door het inzetten van de lng-trekkers – maar ook door te compenseren. Dat zal bijvoorbeeld gebeuren door te bebossen”, zegt Roel Dekelver, communicatiemanager van Delhaize.

Philippe Van Dooren