Sleepdienst, Maritieme Campus, Grimaldi, Airbus en waterstofbulker

Kort, Varia
Koen Heinen
20220302 Bulkschip op waterstof 'With Orca' Egil Ulvan Rederi
Het nul-emissie schip op waterstof ‘With Orca’ © Egil Ulvan Rederi

Akkoord tussen Havenbedrijf en sleepdienst, protest tegen Maritieme Campus, inschrijvingscijfers voertuigen, hybride schip Grimaldi, Airbus en Boeing stoppen diensten aan Russische luchtvaartmaatschappijen en Noors bulkschip vaart op waterstof.

SLEEPDIENST – 

De sleepdienst van het Havenbedrijf Antwerpen heeft zijn stiptheidsacties gestaakt. Gert Ickx, woordvoerder van Port of Antwerp, bevestigt dat er een akkoord is bereikt. “Het akkoord komt tegemoet aan de verzuchtingen van de personeelsleden, maar verder wensen we daar niet over te communiceren”, klinkt het. (JD) 

PROTESTACTIE –

Milieuorganisatie Natuurpunt Hobokense Polder organiseert op zondag 6 maart een protestactie tegen de omgevingsvergunning voor de Maritieme Campus Antwerpen. Die zou komen nabij de Hobokense polder in het zuiden van Antwerpen. In december 2021 tekende de organisatie beroep aan tegen de vergunning. In mei vorig jaar lanceerde ze een alternatieve locatie op de site Blue Gate Antwerp omdat ze vindt dat hoogbouw niet past in een natuurgebied. De protestactie vindt plaats aan het hoofdkwartier van CMB, de initiatiefnemer voor de Maritieme Campus. Op het programma staan het ontrollen van een meterslange protestspandoek en een protestlied. (KH)

BEDRIJFSVOERTUIGEN –

In februari 2022 zijn er meer trekkers (+7,14%) en opleggers (+21,22%) ingeschreven dan vorig jaar in dezelfde maand. Dat blijkt uit de inschrijvingscijfers van Febiac en de FOD Mobiliteit. Het tekort aan halfgeleiders laat zich wel voelen in het aantal inschrijvingen van vrachtwagens van zowel minder als meer dan 16 ton. In februari 2022 werden er meer dan de helft minder vrachtwagens van minder dan 16 ton ingeschreven en bijna 5% minder vrachtwagens van meer dan 16 ton. (YDS) 

GRIMALDI –

Rederij Grimaldi heeft de hybride rorocarrier ‘Eco Malta’ in ontvangst genomen. Het is het zesde schip in een reeks van twaalf van de Grimaldi Green 5th Generation (GG5G). Die schepen worden op de Chinese Jinling-werf gebouwd. Het zijn de grootste roro-schepen in hun soort voor shortseashipping en bovendien de meest ecologische. De ‘Eco Malta’ is 238 meter lang en heeft een brutotonnage van 67.311 ton. De laadcapaciteit op de zeven dekken is dubbel zo groot als die van de vorige generatie shortsea-roroschepen van de groep. In totaal beschikt het schip over 7.800 lijnmeter voor vracht, goed voor 500 trailers en 180 auto’s. (KH)

WATERSTOF –

De Noorse reder Egil Ulvan Rederi zet vaart achter zijn bulkcarrierproject op waterstof, nu het de principiële goedkeuring heeft gekregen van het classificatiebureau Lloyd’s Register. De ‘With Orca’, die wordt aangedreven door waterstof, zou begin 2024 in de vaart moeten komen. Een aanzienlijk deel van de energie die nodig is om het 88 meter lange bulkschip te laten varen, zal rechtstreeks uit de wind worden geoogst via twee grote rotorzeilen. Het schip kan overtollige energie ook opslaan in batterijen. De ‘With Orca’ zal voornamelijk aggregaten tussen West- en Oost-Noorwegen vervoeren. (JD)

CANADA –

Canada zal schepen onder Russische vlag niet meer toelaten in zijn havens en in zijn territoriale wateren. Het volgt daarmee het voorbeeld van het Verenigd Koninkrijk. De maatregel zou later deze week van kracht worden. Volgens de Canadese Transportminster zal het een aanzienlijke economische impact hebben, aangezien andere landen een gelijkaardige maatregel overwegen. (KH)

AIRBUS/BOEING –

Vliegtuigbouwers Airbus en Boeing schorten hun steun en werkzaamheden voor Russische luchtvaartmaatschappijen tot nader order op, zo meldt Belga. Ze uiten daarmee hun afkeuring voor de Russische invasie in Oekraïne. De levering van onderdelen, het onderhoud en de technische ondersteuning zijn voorlopig stopgezet. Ook het kantoor van Boeing in Kiev is tijdelijk gesloten. Boeing zegt zich ondertussen te focussen op het waarborgen van de veiligheid van zijn teamleden in de regio. Een joint venture met Airbus, waar tweehonderd Russische ingenieurs werken, is tijdelijk gesloten. (KH)

BERENDRECHTSLUIS – 

De Berendrechtsluis op de Antwerpse rechteroever is morgen – donderdag 3 maart – van 4.00 uur tot 16.00 uur tijdelijk buiten dienst wegens onderhoudswerken. De sluis is gesperd voor alle scheepvaart. Het landverkeer wordt omgeleid via de Berendrechtbrug. (JD)