In januari en februari werden respectievelijk 174 en 170 tankwagens gevuld op het lng-laadstation van Fluxys Belgium op de oostelijke strekdam in Zeebrugge. Vorig jaar waren het er gemiddeld 121 met een topmaand van 142. Het is al van een tijdelijk piekje in de herfst van 2014 geleden dat er nog zoveel getankt werd.
“De vraag naar lng voor kleinschalige toepassingen stijgt constant”, zegt woordvoerder van Fluxys Laurent Remy. “Het gaat hier zowel om lng als brandstof voor vrachtwagens, voor industriële machines op plaatsen ver verwijderd van het aardgasnet, als voor het aandrijven van schepen. De toekomstprognoses hiervoor zijn zeer gunstig.”
Verdubbeling capaciteit
Begin januari opende Fluxys een tweede laadstation voor tankwagens. “Hiermee verdubbelden we onze theoretische capaciteit van vierduizend naar achtduizend laadbeurten. Dat wil nog niet zeggen dat die volledige capaciteit effectief benut wordt. Maar we merken vanuit de markt een toenemende vraag, onder meer voor het bevoorraden van schepen die op aardgas varen. Dit is booming business. Na de 'Engie Zeebrugge' mochten we al twee andere bunkerschepen verwelkomen.”
Ook op de weg is lng als brandstof steeds nadrukkelijker aanwezig. “In België zijn nu al zes tankstations operationeel en bijvoorbeeld Transport Mattheeuws kocht vijftig trekkers op lng. Op korte termijn is aardgas de enige oplossing om de uitstoot van CO2, fijnstof en stikstofoxides terug te dringen.”
Roel Jacobus