Hendrik Vermeulen (OceanGate Logistics): “Plan voor komende tien jaar”

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Hendrik Vermeulen (midden) met het team van OceanGate Logistics
Hendrik Vermeulen (midden) met het team van OceanGate Logistics © OceanGate Logistics

Expediteur OceanGate Logistics maakte van zichzelf een versie 2.0. Hendrik Vermeulen verhuisde zijn bedrijf van Zeebrugge naar een nieuw kantoor in Brugge en liet zich extern begeleiden in een strategische oefening voor de komende tien jaar.

“Het voorbije jaar heb ik eerder ‘aan’ mijn bedrijf dan ‘in’ mijn bedrijf gewerkt”, zegt ceo Hendrik Vermeulen van OceanGate Logistics. “Wegens de nakende bouw werken aan de nieuwe sluis, zochten we sinds begin 2022 een nieuwe locatie voor als kantoor van de Kustlaan in Zeebrugge. We vonden in de Pathoekeweg tussen Brugge en de haven een huurruimte die we uiteindelijk konden kopen. Het was een hele verandering om van een klassieke woning met veel kamers naar een landschapsbureau te verhuizen. Van de gelegenheid maakten we gebruik om met een interieurarchitect de ruimte modern, efficiënt en ergonomisch te optimaliseren. Het werd een aangename werkplek voor de huidige en potentieel nieuwe collega’s.”

Met zeven mensen – en twee vacatures – biedt OceanGate Logistics wereldwijde transportoplossingen aan klanten in diverse sectoren. “Dat ik vorig jaar 50 werd, was ook een aanleiding om het businessplan opnieuw onder de loep te nemen. Dezelfde strategische oefening die je als starter maakt, deden we nu opnieuw met een perspectief van de komende tien jaar. We lieten ons daarin begeleiden door externe consultants in het kader van een adviesproject van Unizo.”

Focus op sterke punten

Het advies was duidelijk, zegt Vermeulen: “Als kmo-ondernemer ben je te vaak bezig met de meest uiteenlopende aspecten. Je bent een allrounder van verkoop en productie tot klantenrelaties en informatica, noem maar op. Uit de SWOT-analyse kwam onder meer naar voren dat we een aantal specifieke zaken moesten uitbesteden, zodat we kunnen focussen op onze sterke punten expertise, drive en superieure dienstverlening.”

Er werd geïnvesteerd in nieuwe software en voor het HR-beleid en boekhouding werden externe partners ingeschakeld. “De kers op de taart is een rebranding van onze huisstijl en website. Die markeert een nieuw hoofdstuk in onze toewijding aan vakmanschap en groei, ook voor onze klanten. Het was een fantastische ervaring om een 2.0-versie van mijn bedrijf te kunnen bouwen. Af en toe stilstaan, kijken van waar je komt en waar je naartoe gaat, is een oefening die ik elke kmo-ondernemers kan aanraden.”

Hendrik Vermeulen (OceanGate Logistics): “Plan voor komende tien jaar” – Flows

Hendrik Vermeulen (OceanGate Logistics): “Plan voor komende tien jaar”

Nieuws, Mensen
Roel Jacobus
Hendrik Vermeulen (midden) met het team van OceanGate Logistics
Hendrik Vermeulen (midden) met het team van OceanGate Logistics © OceanGate Logistics

Expediteur OceanGate Logistics maakte van zichzelf een versie 2.0. Hendrik Vermeulen verhuisde zijn bedrijf van Zeebrugge naar een nieuw kantoor in Brugge en liet zich extern begeleiden in een strategische oefening voor de komende tien jaar.

“Het voorbije jaar heb ik eerder ‘aan’ mijn bedrijf dan ‘in’ mijn bedrijf gewerkt”, zegt ceo Hendrik Vermeulen van OceanGate Logistics. “Wegens de nakende bouw werken aan de nieuwe sluis, zochten we sinds begin 2022 een nieuwe locatie voor als kantoor van de Kustlaan in Zeebrugge. We vonden in de Pathoekeweg tussen Brugge en de haven een huurruimte die we uiteindelijk konden kopen. Het was een hele verandering om van een klassieke woning met veel kamers naar een landschapsbureau te verhuizen. Van de gelegenheid maakten we gebruik om met een interieurarchitect de ruimte modern, efficiënt en ergonomisch te optimaliseren. Het werd een aangename werkplek voor de huidige en potentieel nieuwe collega’s.”

Met zeven mensen – en twee vacatures – biedt OceanGate Logistics wereldwijde transportoplossingen aan klanten in diverse sectoren. “Dat ik vorig jaar 50 werd, was ook een aanleiding om het businessplan opnieuw onder de loep te nemen. Dezelfde strategische oefening die je als starter maakt, deden we nu opnieuw met een perspectief van de komende tien jaar. We lieten ons daarin begeleiden door externe consultants in het kader van een adviesproject van Unizo.”

Focus op sterke punten

Het advies was duidelijk, zegt Vermeulen: “Als kmo-ondernemer ben je te vaak bezig met de meest uiteenlopende aspecten. Je bent een allrounder van verkoop en productie tot klantenrelaties en informatica, noem maar op. Uit de SWOT-analyse kwam onder meer naar voren dat we een aantal specifieke zaken moesten uitbesteden, zodat we kunnen focussen op onze sterke punten expertise, drive en superieure dienstverlening.”

Er werd geïnvesteerd in nieuwe software en voor het HR-beleid en boekhouding werden externe partners ingeschakeld. “De kers op de taart is een rebranding van onze huisstijl en website. Die markeert een nieuw hoofdstuk in onze toewijding aan vakmanschap en groei, ook voor onze klanten. Het was een fantastische ervaring om een 2.0-versie van mijn bedrijf te kunnen bouwen. Af en toe stilstaan, kijken van waar je komt en waar je naartoe gaat, is een oefening die ik elke kmo-ondernemers kan aanraden.”