AET neemt extra bufferparking in gebruik om fileleed aan te pakken

Nieuws, Wegtransport
Julie Desmet
Lange rij vrachtwagens wacht op straat om te lossen bij AET.
Lange rij vrachtwagens wacht op straat om te lossen bij AET. © AET

Flows vernam uit anonieme bron dat transporteurs tot wel acht uur lang moeten wachten om de multipurposeterminal Antwerp Euroterminal (AET) in Verrebroek op te kunnen. Yves De Larivière, managing director van AET, schetst de ernst van de situatie.

“Zowel onze afdeling personenvoertuigen als de terminal van ICO staan vol”, zegt De Larivière. “De druk op de terminal werd tijdelijk verlicht door het zomerverlof, maar sinds anderhalve maand is de wagenproductie weer helemaal op gang gekomen.”

AET zet al een tijdje volop in op het creëren van extra ruimte. Maar, daardoor gaat er tijdelijk ook ruimte verloren. “We verliezen een stuk capaciteit door de bouwactiviteiten van onze twee nieuwe parkeergarages. Hetzelfde geldt voor de assemblage van onze nieuwe containerkraan en de bijhorende werfzone voor de kraanbaan. In totaal nemen de diverse werven op onze terminal 4,5 hectare in.”

Als de trucks niet binnen kunnen om te leveren, kunnen ze ook geen goederen afhalen

AET bevindt zich op Kaai 1333 aan de Blikken waar veel doorgangsverkeer is. Ook door de extra verlofdag die in de Antwerpse haven op maandag 13 november plaatsvond (omwille van Wapenstilstand, red.) is de congestie alleen maar verergerd. De lange wachttijden gelden zowel voor import als export. “We zitten vast in een vicieuze cirkel. Als de trucks niet binnen kunnen om te leveren, kunnen ze ook geen goederen afhalen”, zegt hij.

De terminaluitbater neemt daarom dringende maatregelen. “Samen met Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) en Infrabel hebben we een tijdelijke bufferparking, die recht tegenover onze terminal ligt, in gebruik genomen. Die zal in uitzonderlijke omstandigheden worden opengezet voor vrachtwagenchauffeurs.”

Overnachten op invoegstrook

“Daarnaast zijn we in voortdurend overleg met de instanties over de invoegstrook, die deel is van de openbare weg”, gaat hij verder. “Het gebeurt nog te vaak dat truckers op de invoegstrook overnachten, wat de indruk van file en saturatie in de hand werkt.”

De Larivière illustreert dat probleem met een camerabeeld (zie foto). “De chauffeur van de zwarte truck helemaal vooraan is omstreeks middernacht op de invoegstrook komen slapen. We hebben hem uiteindelijk pas in de loop van de volgende dag ertoe kunnen bewegen om zich te verplaatsen”, vertelt hij. “Het resultaat hiervan was een lange rij vrachtwagens die op straat stond te wachten.”

AET neemt extra bufferparking in gebruik om fileleed aan te pakken – Flows

AET neemt extra bufferparking in gebruik om fileleed aan te pakken

Nieuws, Wegtransport
Julie Desmet
Lange rij vrachtwagens wacht op straat om te lossen bij AET.
Lange rij vrachtwagens wacht op straat om te lossen bij AET. © AET

Flows vernam uit anonieme bron dat transporteurs tot wel acht uur lang moeten wachten om de multipurposeterminal Antwerp Euroterminal (AET) in Verrebroek op te kunnen. Yves De Larivière, managing director van AET, schetst de ernst van de situatie.

“Zowel onze afdeling personenvoertuigen als de terminal van ICO staan vol”, zegt De Larivière. “De druk op de terminal werd tijdelijk verlicht door het zomerverlof, maar sinds anderhalve maand is de wagenproductie weer helemaal op gang gekomen.”

AET zet al een tijdje volop in op het creëren van extra ruimte. Maar, daardoor gaat er tijdelijk ook ruimte verloren. “We verliezen een stuk capaciteit door de bouwactiviteiten van onze twee nieuwe parkeergarages. Hetzelfde geldt voor de assemblage van onze nieuwe containerkraan en de bijhorende werfzone voor de kraanbaan. In totaal nemen de diverse werven op onze terminal 4,5 hectare in.”

Als de trucks niet binnen kunnen om te leveren, kunnen ze ook geen goederen afhalen

AET bevindt zich op Kaai 1333 aan de Blikken waar veel doorgangsverkeer is. Ook door de extra verlofdag die in de Antwerpse haven op maandag 13 november plaatsvond (omwille van Wapenstilstand, red.) is de congestie alleen maar verergerd. De lange wachttijden gelden zowel voor import als export. “We zitten vast in een vicieuze cirkel. Als de trucks niet binnen kunnen om te leveren, kunnen ze ook geen goederen afhalen”, zegt hij.

De terminaluitbater neemt daarom dringende maatregelen. “Samen met Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO) en Infrabel hebben we een tijdelijke bufferparking, die recht tegenover onze terminal ligt, in gebruik genomen. Die zal in uitzonderlijke omstandigheden worden opengezet voor vrachtwagenchauffeurs.”

Overnachten op invoegstrook

“Daarnaast zijn we in voortdurend overleg met de instanties over de invoegstrook, die deel is van de openbare weg”, gaat hij verder. “Het gebeurt nog te vaak dat truckers op de invoegstrook overnachten, wat de indruk van file en saturatie in de hand werkt.”

De Larivière illustreert dat probleem met een camerabeeld (zie foto). “De chauffeur van de zwarte truck helemaal vooraan is omstreeks middernacht op de invoegstrook komen slapen. We hebben hem uiteindelijk pas in de loop van de volgende dag ertoe kunnen bewegen om zich te verplaatsen”, vertelt hij. “Het resultaat hiervan was een lange rij vrachtwagens die op straat stond te wachten.”