Jackij Aers (AERS Groep): “Grote vraag naar snelwegparking Zeebrugge”

Nieuws, Wegtransport
Roel Jacobus
Grondwerken voor snelwegparking A11 Zeebrugge
Grondwerken voor snelwegparking A11 Zeebrugge © Roel Jacobus

In november zal er ernstige verkeershinder zijn door een nieuwe fase in het verhogen van het terrein voor de snelwegparking langs de snelweg A11 in Zeebrugge. Concessiehouder AERS Energy Belgium wenst in maart 2025 de nieuwe faciliteit te openen.

Aan de zuidrand van de haven van Zeebrugge komt langs de A11 een snelwegparking met bijhorende diensten. Port of Antwerp-Bruges gunde de aanleg en exploitatie aan AERS Energy Belgium. Maar vooraleer die concessiehouder aan de slag kan gaan, investeert het havenbedrijf 4,6 miljoen euro in het voorbereiden van het terrein van 3,8 hectare. Dat laaggelegen gebied tussen de Emmanuel Decloedtweg, Alfred Ronsestraat (N350) en het Schipdonkkanaal wordt met maar liefst 8 meter opgehoogd. In maart startte het aanvoeren van 400.000 m3 grond. Dat is een gedeelte van een zandberg die bij ICO bleef liggen na de afwerking van het Zuidelijk Insteekdok.

Tot nog toe was er slechts een beperkte hinder door het werfverkeer, maar dat verandert de komende maand. Van maandag 6 tot 27 november geldt in de Emmanuel Decloedtweg eenrichtingsverkeer vanuit de Alfred Ronsestraat richting Knokke-Heist. Van maandag 27 november tot vrijdag 1 december wordt de weg volledig afgesloten. Dan wordt het verkeer langs Zeebrugge en Heist omgeleid via de Alfred Ronsestraat (N350), Isabellalaan/Elizabethlaan (N34) en Heistlaan (N300). Op zaterdag 2 december gaat de Emmanuel Decloedtweg opnieuw open voor doorgaand verkeer in beide richtingen. Er kan dan wel hinder zijn door het werfverkeer.

Grote vraag

“We willen na de winter beginnen te bouwen en hopen tegen maart 2025 te openen”, zegt Jackij Aers, de familiale bedrijfsleider van AERS Groep uit Aarden, net over de Nederlandse grens. Aers Energy Belgium bouwt een bewaakte parkeerplaats voor 130 vrachtwagens met comfortvoorzieningen en een dienstenstation voor alle snelweggebruikers. “Er is een grote vraag naar zulk aanbod en de concessie ligt op een AAAAA-locatie. Over die aanbesteding hoefde ik slechts vijf minuten na te denken. Er is nog helemaal niks langs de snelwegen tussen enerzijds Roeselare en Jabbeke en anderzijds Antwerpen en Rotterdam.”

“Wij bouwen er een beveiligde parking voor 130 vrachtwagens met een comfortabele sanitaire unit en andere voorzieningen. Er komt voor iedereen een groot tankstation met fossiele en groene brandstoffen, een restaurant met 120 zitplaatsen, een winkel van 100 m2 en een bakkerij. We zien in Nederland succesvolle truckparkings mits een prijsbewust totaalaanbod en een goede behandeling van de chauffeurs.”

Waterstof tanken

Jackij Aers (61) is ondernemer van de derde generatie. “Mijn grootvader en vader groeiden in de mechanisatie van de landbouw, huisbrandolie en tankstations. Met de vierde generatie in aantocht – mijn zonen Youri (21) en Davey (19) – verbreedden we vanaf 2018 naar de transitie in de energiemarkt. De vier letters in onze familienaam staan nu voor: Alle brandstoffen, Elektrische laadpalen, Retailshops en Smeermiddelen. In 2002 openden we een groothandel in Sint-Margriete (Oost-Vlaanderen) en namen we in Brugge smeeroliehandel Van Daelen over. De meeste van onze inmiddels negen Nederlandse tankstations liggen verder weg dan Zeebrugge, dat slechts een kwartier rijden is van hier.”

“Het belang van de haven van Zeebrugge neemt enorm toe dankzij de krachtenbundeling met Antwerpen. De site in Zeebrugge wordt een grote sprong: een verdubbeling van ons bedrijf tot zestig mensen. We zijn in 2018 op tijd begonnen met een focus op verduurzaming. Ook in Zeebrugge zullen we een mix van fossiele en hernieuwbare energiebronnen aanbieden. Wij hebben al vierhonderd laadpalen in Nederland, België en Duitsland. In IJzendijke (Zeeland) starten we met een waterstoftankstation en in Zeebrugge gaan we grootschalig waterstof aanbieden in samenwerking met de Amerikaanse groep AirProducts. Wellicht wordt waterstof het meest interessant voor professioneel vervoer over lange afstanden, zowel voor vrachtwagens als personenwagens. Voor woon-werkverkeer zal elektriciteit de bovenhand nemen. Lng verliest door de enorm gestegen kostprijs terrein. Bovendien is dat nog steeds fossiel en zal het daardoor een overgangsbrandstof zijn.”

Jackij Aers (AERS Groep): “Grote vraag naar snelwegparking Zeebrugge” – Flows

Jackij Aers (AERS Groep): “Grote vraag naar snelwegparking Zeebrugge”

Nieuws, Wegtransport
Roel Jacobus
Grondwerken voor snelwegparking A11 Zeebrugge
Grondwerken voor snelwegparking A11 Zeebrugge © Roel Jacobus

In november zal er ernstige verkeershinder zijn door een nieuwe fase in het verhogen van het terrein voor de snelwegparking langs de snelweg A11 in Zeebrugge. Concessiehouder AERS Energy Belgium wenst in maart 2025 de nieuwe faciliteit te openen.

Aan de zuidrand van de haven van Zeebrugge komt langs de A11 een snelwegparking met bijhorende diensten. Port of Antwerp-Bruges gunde de aanleg en exploitatie aan AERS Energy Belgium. Maar vooraleer die concessiehouder aan de slag kan gaan, investeert het havenbedrijf 4,6 miljoen euro in het voorbereiden van het terrein van 3,8 hectare. Dat laaggelegen gebied tussen de Emmanuel Decloedtweg, Alfred Ronsestraat (N350) en het Schipdonkkanaal wordt met maar liefst 8 meter opgehoogd. In maart startte het aanvoeren van 400.000 m3 grond. Dat is een gedeelte van een zandberg die bij ICO bleef liggen na de afwerking van het Zuidelijk Insteekdok.

Tot nog toe was er slechts een beperkte hinder door het werfverkeer, maar dat verandert de komende maand. Van maandag 6 tot 27 november geldt in de Emmanuel Decloedtweg eenrichtingsverkeer vanuit de Alfred Ronsestraat richting Knokke-Heist. Van maandag 27 november tot vrijdag 1 december wordt de weg volledig afgesloten. Dan wordt het verkeer langs Zeebrugge en Heist omgeleid via de Alfred Ronsestraat (N350), Isabellalaan/Elizabethlaan (N34) en Heistlaan (N300). Op zaterdag 2 december gaat de Emmanuel Decloedtweg opnieuw open voor doorgaand verkeer in beide richtingen. Er kan dan wel hinder zijn door het werfverkeer.

Grote vraag

“We willen na de winter beginnen te bouwen en hopen tegen maart 2025 te openen”, zegt Jackij Aers, de familiale bedrijfsleider van AERS Groep uit Aarden, net over de Nederlandse grens. Aers Energy Belgium bouwt een bewaakte parkeerplaats voor 130 vrachtwagens met comfortvoorzieningen en een dienstenstation voor alle snelweggebruikers. “Er is een grote vraag naar zulk aanbod en de concessie ligt op een AAAAA-locatie. Over die aanbesteding hoefde ik slechts vijf minuten na te denken. Er is nog helemaal niks langs de snelwegen tussen enerzijds Roeselare en Jabbeke en anderzijds Antwerpen en Rotterdam.”

“Wij bouwen er een beveiligde parking voor 130 vrachtwagens met een comfortabele sanitaire unit en andere voorzieningen. Er komt voor iedereen een groot tankstation met fossiele en groene brandstoffen, een restaurant met 120 zitplaatsen, een winkel van 100 m2 en een bakkerij. We zien in Nederland succesvolle truckparkings mits een prijsbewust totaalaanbod en een goede behandeling van de chauffeurs.”

Waterstof tanken

Jackij Aers (61) is ondernemer van de derde generatie. “Mijn grootvader en vader groeiden in de mechanisatie van de landbouw, huisbrandolie en tankstations. Met de vierde generatie in aantocht – mijn zonen Youri (21) en Davey (19) – verbreedden we vanaf 2018 naar de transitie in de energiemarkt. De vier letters in onze familienaam staan nu voor: Alle brandstoffen, Elektrische laadpalen, Retailshops en Smeermiddelen. In 2002 openden we een groothandel in Sint-Margriete (Oost-Vlaanderen) en namen we in Brugge smeeroliehandel Van Daelen over. De meeste van onze inmiddels negen Nederlandse tankstations liggen verder weg dan Zeebrugge, dat slechts een kwartier rijden is van hier.”

“Het belang van de haven van Zeebrugge neemt enorm toe dankzij de krachtenbundeling met Antwerpen. De site in Zeebrugge wordt een grote sprong: een verdubbeling van ons bedrijf tot zestig mensen. We zijn in 2018 op tijd begonnen met een focus op verduurzaming. Ook in Zeebrugge zullen we een mix van fossiele en hernieuwbare energiebronnen aanbieden. Wij hebben al vierhonderd laadpalen in Nederland, België en Duitsland. In IJzendijke (Zeeland) starten we met een waterstoftankstation en in Zeebrugge gaan we grootschalig waterstof aanbieden in samenwerking met de Amerikaanse groep AirProducts. Wellicht wordt waterstof het meest interessant voor professioneel vervoer over lange afstanden, zowel voor vrachtwagens als personenwagens. Voor woon-werkverkeer zal elektriciteit de bovenhand nemen. Lng verliest door de enorm gestegen kostprijs terrein. Bovendien is dat nog steeds fossiel en zal het daardoor een overgangsbrandstof zijn.”