Poolse werkgever stuurt knokploeg naar stakende truckchauffeurs

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Oost-Europese chauffeurs leggen het werk neer in Duitsland.
Oost-Europese chauffeurs leggen het werk neer in Duitsland. © Faire Mobilität

In het Duitse Gräfenhausen hebben verschillende Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs het werk neergelegd om achterstallig loon op te eisen. De zaakvoerder van de transportbedrijven stuurde een knokploeg naar de actie om de chauffeurs te intimideren.

Verschillende Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs van de Poolse transportbedrijven Lukmaz, Agmaz en Imperia – allemaal van dezelfde bedrijfsleider – hebben sinds vorige week vrijdag (7 april 2023) het werk neergelegd om achterstallig loon te eisen. Tientallen misnoegde chauffeurs hebben zich verzameld op een parking in het Duitse Gräfenhausen, aan de A5 bij Weiterstadt.

“Het is historisch dat uitgebuite chauffeurs uit Oost-Europa voor meer dan een week het werk neerleggen omdat ze de jarenlange uitbuiting grondig beu zijn. Zij hebben de steun van ETF en al hun aangesloten transportvakbonden”, reageert Frank Moreels, voorzitter van de Belgische TransportBond BTB-ABVV en de European Transport Workers’ Federation (ETF). Ook het Duitse adviesnetwerk Fair Mobility en verschillende Duitse vakbondsmensen staan achter de chauffeurs. Daarnaast drukken ook passerende vrachtwagenchauffeurs, die vooral uit Georgië en Oezbekistan komen, hun solidariteit uit.

De economische spelers hebben de sleutel in handen om deze uitbuiting en sociale dumping te stoppen

Vrijdag liep de situatie uit de hand toen de Poolse werkgever een knokploeg naar de parking stuurde. “In pantservoertuigen en in volle gevechtsuitrusting was het hun taak om de vrachtwagenchauffeurs te intimideren en, indien nodig, geweld te gebruiken om de vrachtwagens mee te nemen”, zo zegt Moreels. Door een grootscheepse politieactie kon de confrontatie worden verhinderd. Negentien personen werden aangehouden, onder wie de bedrijfsleider zelf.

Goedkoper transport

De chauffeurs van de verschillende Poolse bedrijven reden in opdracht van grote bedrijven zoals Ikea, Volkswagen en DHL, aldus Moreels. ETF roept de grote economische spelers op om geen zaken meer te doen met de eigenaar van die Poolse transportbedrijven. “De economische spelers hebben de sleutel in handen om deze uitbuiting en sociale dumping te stoppen”, zegt Moreels. “In hun race-to-the-bottom van steeds goedkoper transport, zijn uitbuiting en criminele activiteiten de enige manier om aan deze veel te lage prijs te voldoen. Dat moet dringend stoppen.”

Controles

Volgens de Belgische transportfederatie Febetra kunnen alleen gerichte en doorgedreven controles ertoe leiden dat malafide ondernemers worden aangepakt. “Daar knelt het schoentje. Door het gebrek aan controles dreigt het Mobility Package aan zijn doel voorbij te schieten. De detacheringsregels zijn bijvoorbeeld duidelijk opgenomen in het Mobility Package. Ook in ons land moet een Oost-Europese chauffeur betaald worden aan Belgische voorwaarden als hij hier een cabotageopdracht uitvoert. Daarnaast is er nood aan een grensoverschrijdende aanpak met uitwisseling van informatie tussen de verschillende Europese landen”, aldus Philippe Degraef, directeur van Febetra.

Poolse werkgever stuurt knokploeg naar stakende truckchauffeurs – Flows

Poolse werkgever stuurt knokploeg naar stakende truckchauffeurs

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Oost-Europese chauffeurs leggen het werk neer in Duitsland.
Oost-Europese chauffeurs leggen het werk neer in Duitsland. © Faire Mobilität

In het Duitse Gräfenhausen hebben verschillende Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs het werk neergelegd om achterstallig loon op te eisen. De zaakvoerder van de transportbedrijven stuurde een knokploeg naar de actie om de chauffeurs te intimideren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login