Prognose Instituut Wegtransport en Logistiek: “Kostprijs 2024 +5,40%”

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg © Pixabay

In 2024 zal de kostprijs van het nationaal wegtransport toenemen met 5,40%. Dat voorspelt het Instituut Wegtransport en Logistiek België (ITLB) op basis van kostprijsindices. Voor het internationaal vervoer wordt een stijging van 4,79% verwacht.

Onder meer de kosten die verbonden zijn aan de congestie dreigen fors te stijgen: een toename van 15,62%. Ook de kosten voor onder meer het rijdend personeel (+1,8%), afschrijving voertuig (+32,21%) en verzekering voertuig (3,97%) zitten in de lift.

In zijn voorspelling houdt ITLB onder meer rekening met de indexering van de lonen op 1 januari 2024 (+1,8%), het afbouwen van de professionele diesel, een forse stijging van de aankoopprijs van voertuigen, de indexering van de kilometerheffing in het Waals gewest en de uitbreiding van het aantal tolwegen in Vlaanderen.

Focus op rendabiliteit

De kostprijsstijgingen ogen minder fel dan tijdens het afgelopen jaar, maar beroepsfederatie Febetra blijft op dezelfde nagel kloppen: vervoerders hebben geen andere keuze dan hun stijgende kosten door te rekenen. “Om hun klant toch maar niet te verliezen, zijn vervoerders soms tot vreemde dingen bereid”, aldus Philippe Degraef, directeur van Febetra.

In een sector waar de marges in normale omstandigheden al miniem zijn, kan het nooit een goed idee zijn om koste wat kost omzet te willen draaien

“Ook dat is een steeds weerkerend fenomeen als het economisch wat minder gaat. In een sector waar de marges in normale omstandigheden al miniem zijn, kan het nooit een goed idee zijn om koste wat kost omzet te willen draaien. Wie de kostenverhogingen niet doorrekent en aan belachelijk lage prijzen rijdt, bewijst zichzelf geen dienst, maar vergiftigt bovendien de rest van de sector. De focus van een ondernemer moet ook wanneer de economie vertraagt, op de rendabiliteit blijven liggen”, zegt Degraef.

Lees verder onder de tabel.

Prognose kostprijsstijging nationaal wegvervoer 2024
Prognose kostprijsstijging nationaal wegvervoer 2024

Neen zeggen

Ondernemers die geen financiële buffer opgebouwd hebben, gaan het trouwens best lastig krijgen, voorspelt Degraef. “Zeker als men in het achterhoofd houdt dat de digitalisering en de energietransitie in de nabije toekomst forse investeringen zullen vergen. Neen durven zeggen tegen opdrachtgevers die je de duimschroeven proberen aan te draaien, blijft ook vandaag de boodschap.”

Prognose Instituut Wegtransport en Logistiek: “Kostprijs 2024 +5,40%” – Flows

Prognose Instituut Wegtransport en Logistiek: “Kostprijs 2024 +5,40%”

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg
Vrachtwagens en personenwagens op snelweg © Pixabay

In 2024 zal de kostprijs van het nationaal wegtransport toenemen met 5,40%. Dat voorspelt het Instituut Wegtransport en Logistiek België (ITLB) op basis van kostprijsindices. Voor het internationaal vervoer wordt een stijging van 4,79% verwacht.

Onder meer de kosten die verbonden zijn aan de congestie dreigen fors te stijgen: een toename van 15,62%. Ook de kosten voor onder meer het rijdend personeel (+1,8%), afschrijving voertuig (+32,21%) en verzekering voertuig (3,97%) zitten in de lift.

In zijn voorspelling houdt ITLB onder meer rekening met de indexering van de lonen op 1 januari 2024 (+1,8%), het afbouwen van de professionele diesel, een forse stijging van de aankoopprijs van voertuigen, de indexering van de kilometerheffing in het Waals gewest en de uitbreiding van het aantal tolwegen in Vlaanderen.

Focus op rendabiliteit

De kostprijsstijgingen ogen minder fel dan tijdens het afgelopen jaar, maar beroepsfederatie Febetra blijft op dezelfde nagel kloppen: vervoerders hebben geen andere keuze dan hun stijgende kosten door te rekenen. “Om hun klant toch maar niet te verliezen, zijn vervoerders soms tot vreemde dingen bereid”, aldus Philippe Degraef, directeur van Febetra.

In een sector waar de marges in normale omstandigheden al miniem zijn, kan het nooit een goed idee zijn om koste wat kost omzet te willen draaien

“Ook dat is een steeds weerkerend fenomeen als het economisch wat minder gaat. In een sector waar de marges in normale omstandigheden al miniem zijn, kan het nooit een goed idee zijn om koste wat kost omzet te willen draaien. Wie de kostenverhogingen niet doorrekent en aan belachelijk lage prijzen rijdt, bewijst zichzelf geen dienst, maar vergiftigt bovendien de rest van de sector. De focus van een ondernemer moet ook wanneer de economie vertraagt, op de rendabiliteit blijven liggen”, zegt Degraef.

Lees verder onder de tabel.

Prognose kostprijsstijging nationaal wegvervoer 2024
Prognose kostprijsstijging nationaal wegvervoer 2024

Neen zeggen

Ondernemers die geen financiële buffer opgebouwd hebben, gaan het trouwens best lastig krijgen, voorspelt Degraef. “Zeker als men in het achterhoofd houdt dat de digitalisering en de energietransitie in de nabije toekomst forse investeringen zullen vergen. Neen durven zeggen tegen opdrachtgevers die je de duimschroeven proberen aan te draaien, blijft ook vandaag de boodschap.”