Megadrukte op autoterminals legt ICO financieel geen windeieren

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Bastenakenterminal ICO in Zeebrugge
Bastenakenterminal ICO in Zeebrugge © RJ

De grote drukte bij ICO in Zeebrugge en Antwerpen stuwde in het boekjaar 2022-23 de omzet ruim een kwart hoger naar 182 miljoen euro. De Japanse aandeelhouder NYK wordt na jaren van herinvestering van de cashflow beloond met 18 miljoen euro dividend.

De Nationale Bank van België publiceerde de eind september ingediende jaarrekening 2022-2023 van International Car Operators nv (ICO). De stukgoedbehandelaar is een dochtervennootschap van de Japanse scheepvaartgroep NYK en hanteert een boekjaar van 1 april tot 31 maart. Uit de neergelegde balans blijkt dat de grote drukte – met vaak congestie op de terminals – het bedrijf geen windeieren legde. De pandemiecrisis lijkt doorgeslikt met resultaten die nog beter zijn van voorheen.

Het verslag aan de raad van bestuur meldt 9% meer behandeld volume (zonder een volumecijfer te noemen) dan in het vorige boekjaar. In de terminals Zeebrugge was er een stijging van 8% en in Antwerpen (Beveren) 16%. De operationele omzet steeg met ruim een kwart van 144 naar 182 miljoen euro. De totale bedrijfsopbrengsten met onder meer wisselkoersverschillen en subsidies, stegen met ruim een vijfde van 150 naar 189 miljoen euro.

Meer havenarbeid

Aan de andere kant van de medaille valt de drukte op de kaaien ook af te lezen aan de bedrijfskosten, die stegen van 141 naar 166 miljoen euro. De grootste uitgavepost was ‘diensten’, die stegen met eveneens een kwart van 107 naar 130 miljoen euro. Hieronder vallen onder meer de havenarbeiders, wiens lonen worden gefactureerd door de werkgeverscentrales Cewez (Zeebrugge) en Cepa (Antwerpen).

Ook het gemiddelde aantal uitzendkrachten en de ter beschikking van de vennootschap gestelde personen steeg: van gemiddeld 724 naar 871 voltijdse equivalenten. Bij het eigen personeel was er slechts een lichte toename van 302 naar 320 medewerkers, van 295 naar 304 voltijdse equivalenten.

18 miljoen euro dividend

De winst (vóór) belastingen katapulteerde van 9,5 naar 23,3 miljoen euro. Daarvan bleef na belastingen 17,7 nettowinst over, ten opzicht van 7 miljoen euro in het voorgaande boekjaar. De raad van bestuur besliste om de aandeelhouder te belonen voor de talrijke herinvesteringen van de winst in de voorgaande jaren. Met de zegen van NYK werden de terminals aangepast en uitgebouwd voor de opkomst van elektrische wagens, met eigen windturbines en oplaadstations. Nu die investeringen achter de rug zijn en er na de pandemiecrisis meer cash dan ooit voorheen binnenstroomt, wordt aan de aandeelhouder 18 miljoen euro dividend uitgekeerd.

Dat is de kroon op het jarenlange werk van het team rond managing director Marc Adriansens, die in april 2024 met pensioen gaat. Hij laat voor zijn opvolger een stabiel bedrijf na met 124 miljoen euro eigen vermogen. Dat staat in een gezonde verhouding (77%) ten opzichte van het totaal van de passiva.

Megadrukte op autoterminals legt ICO financieel geen windeieren – Flows

Megadrukte op autoterminals legt ICO financieel geen windeieren

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Bastenakenterminal ICO in Zeebrugge
Bastenakenterminal ICO in Zeebrugge © RJ

De grote drukte bij ICO in Zeebrugge en Antwerpen stuwde in het boekjaar 2022-23 de omzet ruim een kwart hoger naar 182 miljoen euro. De Japanse aandeelhouder NYK wordt na jaren van herinvestering van de cashflow beloond met 18 miljoen euro dividend.

De Nationale Bank van België publiceerde de eind september ingediende jaarrekening 2022-2023 van International Car Operators nv (ICO). De stukgoedbehandelaar is een dochtervennootschap van de Japanse scheepvaartgroep NYK en hanteert een boekjaar van 1 april tot 31 maart. Uit de neergelegde balans blijkt dat de grote drukte – met vaak congestie op de terminals – het bedrijf geen windeieren legde. De pandemiecrisis lijkt doorgeslikt met resultaten die nog beter zijn van voorheen.

Het verslag aan de raad van bestuur meldt 9% meer behandeld volume (zonder een volumecijfer te noemen) dan in het vorige boekjaar. In de terminals Zeebrugge was er een stijging van 8% en in Antwerpen (Beveren) 16%. De operationele omzet steeg met ruim een kwart van 144 naar 182 miljoen euro. De totale bedrijfsopbrengsten met onder meer wisselkoersverschillen en subsidies, stegen met ruim een vijfde van 150 naar 189 miljoen euro.

Meer havenarbeid

Aan de andere kant van de medaille valt de drukte op de kaaien ook af te lezen aan de bedrijfskosten, die stegen van 141 naar 166 miljoen euro. De grootste uitgavepost was ‘diensten’, die stegen met eveneens een kwart van 107 naar 130 miljoen euro. Hieronder vallen onder meer de havenarbeiders, wiens lonen worden gefactureerd door de werkgeverscentrales Cewez (Zeebrugge) en Cepa (Antwerpen).

Ook het gemiddelde aantal uitzendkrachten en de ter beschikking van de vennootschap gestelde personen steeg: van gemiddeld 724 naar 871 voltijdse equivalenten. Bij het eigen personeel was er slechts een lichte toename van 302 naar 320 medewerkers, van 295 naar 304 voltijdse equivalenten.

18 miljoen euro dividend

De winst (vóór) belastingen katapulteerde van 9,5 naar 23,3 miljoen euro. Daarvan bleef na belastingen 17,7 nettowinst over, ten opzicht van 7 miljoen euro in het voorgaande boekjaar. De raad van bestuur besliste om de aandeelhouder te belonen voor de talrijke herinvesteringen van de winst in de voorgaande jaren. Met de zegen van NYK werden de terminals aangepast en uitgebouwd voor de opkomst van elektrische wagens, met eigen windturbines en oplaadstations. Nu die investeringen achter de rug zijn en er na de pandemiecrisis meer cash dan ooit voorheen binnenstroomt, wordt aan de aandeelhouder 18 miljoen euro dividend uitgekeerd.

Dat is de kroon op het jarenlange werk van het team rond managing director Marc Adriansens, die in april 2024 met pensioen gaat. Hij laat voor zijn opvolger een stabiel bedrijf na met 124 miljoen euro eigen vermogen. Dat staat in een gezonde verhouding (77%) ten opzichte van het totaal van de passiva.