Van Moer Logistics neemt Trimodal Terminal Brussels over

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Containerterminal haven Brussel
Containerterminal haven Brussel © Haven Brussel

Transport- en logistiekbedrijf Van Moer Logistics neemt 100% van de aandelen van Trimodal Terminal Brussels over. De overname kadert in de intermodale strategie die volop focust op binnenvaartvervoer met een netwerk van terminals en een eigen vloot.

De trimodale containerterminal TTB in de haven van Brussel wordt momenteel uitgebaat door een joint venture bestaande uit Duferco Logistique, Stukwerkers Havenbedrijf en de Nederlandse HTS Group. Hij heeft een oppervlakte van 17.100 m², een 235 meter lange kade en een spooraansluiting. Vorig jaar behandelde de terminal 30.000 teu, goed voor een omzet van 1,85 miljoen euro.

Netwerk

Van Moer Logistics is al langer actief in de binnenvaart als onderdeel van de intermodale strategie van het bedrijf. Het baat een netwerk van terminals uit als eigenaar of als mede-eigenaar. Het gaat onder meer om de ATO Terminal in de haven van Antwerpen en de Dennie Lockefeer Terminal langs het Albertkanaal in Grobbendonk. Op de as Antwerpen-Leuven beheert Van Moer Logistics de terminal in Wilsele. Op de as Antwerpen-Brussel baat het de terminal van Blue Gate Antwerp en de kades in Bornem en Vilvoorde uit.

Met de rederij WeBarge beschikt Van Moer Logistics over een eigen vloot van negen binnenschepen en vijf duwbakken.

Synergiën

De Trimodal Terminal Brussels ligt op een boogscheut van de terminal in Vilvoorde, waardoor nieuwe synergiën ontstaan. Volgens Van Moer Logistics zullen beide terminals een toegevoegde waarde bieden voor de goederenstromen die er momenteel behandeld worden. De additionele terminalcapaciteit zal er bovendien voor zorgen dat de binnenvaartvloot efficiënter ingezet wordt. Tot slot verwacht de groep via zijn uitgebreide netwerk nieuwe ladingstromen aan te trekken voor beide terminals.

Van Moer Logistics ziet voor de terminal in Brussel onder meer mogelijkheden voor watergebonden stadsdistributie en als springplank voor de ontwikkeling van goederenstromen van en naar Wallonië. 

Koen Heinen