Eastman: “Alleen dringende zendingen gaan nog over de weg’

Nieuws, Spoorvervoer
Melanie De Vrieze
Eastman kiest zoveel mogelijk voor spoorvervoer
Eastman kiest zoveel mogelijk voor spoorvervoer © Eastman

Eastman streeft ernaar zoveel mogelijk gebruik te maken van alternatieve modi. Voor klanten binnen Europa gebruikt de chemiespeler vaak intermodale spoorverbindingen. Zeker op lange afstanden is dit goedkoper dan wegvervoer. Maar er zijn ook enkele uitdagingen.

Het Vlaamse werkgeversplatform (VWP), het samenwerkingsverband tussen 21 werkgevers- en sectororganisaties, bracht de brochure ‘Vlaamse ondernemers gaan voor optimodaal vervoer’ uit. VWP koos voor vakmagazine Flows om de praktijkvoorbeelden uit de brochure in de kijker te stellen.

Jaarlijks vervoert Eastman honderdduizenden tonnen chemicaliën vanuit de Gentse fabriek. “Duurzaamheid is voor ons belangrijk, daarom proberen we zo min mogelijk over de weg te vervoeren”, zegt Franky Veryser, director global supply chain alkylamines. “De capaciteit van een railwagen is ongeveer drie keer die van een vrachtwagen. We merken ook dat er vanuit de industrie steeds meer vraag is naar intermodaal vervoer. Dit komt door kosten- en milieubesparende overwegingen, maar ook vanwege de congestie op de weg.”

Lange afstanden

Vervoer naar Italië, Spanje, het zuiden van Frankrijk en Oost-Europa gaat bijna allemaal over het spoor. Eastman plaatst containers op chassis en ook grondstoffen in bulk komen per spoor binnen “Als we te maken krijgen met stakingen in Frankrijk of overstromingen in het noorden van Italië, zijn we verplicht om over de weg gaan.” Kortere afstanden worden niet per spoor vervoerd. “Alles ten zuiden van Parijs en ten noorden van de Alpen gaat over de weg.”

Eastman is ook verplicht om bepaalde gevaarlijke stoffen via het spoor te vervoeren, omdat die niet over de weg mogen. “Dat gebeurt via verspreid spoorvervoer. “Treinen worden op lange afstand opnieuw samengesteld op de rangeerheuvel Antwerpen-Noord voor het laatste stuk richting Gentse haven.” De doorlooptijd is wel langer en de kosten zijn het het afgelopen jaar gestegen.

Beperkingen

Eastman slaagt erin om het aandeel spoorvervoer ieder jaar te verhogen. Binnen Europa gaat 65% van de normale bulkproducten via het spoor. Voor de tankwagens, waar ongeveer zestig ton in past, schommelt dit rond de 45%. “Hierbij stuiten we op een aantal beperkingen, met name op het vlak van capaciteit. Samen met een aantal bedrijven in de haven van Gent zijn we bezig om de capaciteit te analyseren. Helaas worden we op de lijn Antwerpen-Gent beperkt door een tekort aan treinritten.

Last mile

Een grote uitdaging is de zogenaamde ‘last mile’. Samen met Voka, North Sea Port en essenscia zoekt Eastman naar oplossingen voor het vervoer van de single wagon loads. “Dit zijn grondstoffen en railwagons die terugkomen van klanten in Antwerpen en via de ‘spoorheuvel’ naar Gent moeten worden gebracht. Lineas, dat vroeger onderdeel van de Belgische spoorwegen was, maar nu een onafhankelijk bedrijf is, kampt met financiële problemen. Het bedrijf heeft onlangs het aantal diensten verminderd, van vijf per week naar vier. Hierdoor lukt het ons niet meer om al onze volumes via het spoor te vervoeren. Hierdoor zijn we genoodzaakt om meer over de weg te vervoeren. Samen met de Universiteit van Gent doen we een netwerkstudie om te kijken hoe we ons als bedrijf efficiënter kunnen instellen zodat het ook aantrekkelijker wordt voor Lineas om zaken met ons te doen?”

Binnenvaart

Sinds enkele jaren plaatst Eastman ook containers op boten vanuit Gent naar Antwerpen of Rotterdam om te voorkomen dat ze over de weg moeten worden vervoerd. Eastman werkt hiervoor samen met verschillende intermodale transportbedrijven die het volledige transport verzorgen. “Met deze aanpak willen we bijdragen aan de modal shift om wegtransport en CO2-uitstoot te verminderen”, besluit Franky Veryser.

Eastman: “Alleen dringende zendingen gaan nog over de weg’ – Flows

Eastman: “Alleen dringende zendingen gaan nog over de weg’

Nieuws, Spoorvervoer
Melanie De Vrieze
Eastman kiest zoveel mogelijk voor spoorvervoer
Eastman kiest zoveel mogelijk voor spoorvervoer © Eastman

Eastman streeft ernaar zoveel mogelijk gebruik te maken van alternatieve modi. Voor klanten binnen Europa gebruikt de chemiespeler vaak intermodale spoorverbindingen. Zeker op lange afstanden is dit goedkoper dan wegvervoer. Maar er zijn ook enkele uitdagingen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login