CMA CGM vanaf mei terug in Zeebrugge met kiwi’s

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Cape Spencer' (2.713 teu)
De ‘Cape Spencer’ (2.713 teu) © Schoeller Holdings

De Panama Direct Line (PAD) van en naar Noord-Amerika en Oceanië zal vanaf 6 mei opnieuw wekelijks Zeebrugge bedienen om er kiwifruit te lossen. Het gaat om een seizoensgebonden aanloop bij BNFW in de achterhaven.

Met veertien schepen met een capaciteit van 2.259 tot 2.713 teu, onderhouden CMA CGM (dertien schepen) en Marfret (één schip) een lange wekelijkse dienst vanuit Noord-Europa naar de oostkust van Noord-Amerika en de Stille Zuidzee. Rotterdam is daarvoor normaal gezien de eerste Europese loshaven, maar tijdens het exportseizoen van kiwi’s uit Nieuw-Zeeland wordt Zeebrugge als extra eerste Europese haven bediend.

Dit jaar is de ‘Mandalay’ (2.345 teu) het eerste schip uit de PAD-dienst dat de Vlaamse kusthaven zal aanlopen. Op 18 maart begint de ‘Manadalay’ in Brisbane aan de terugreis naar Europa. Het schip zal laden in Brisbane, Sydney, Melbourne, Marsden Point en Tauranga, vooraleer via een transit van het Panamakanaal en aanlopen in Manzanillo (Panama), Savannah en Philadelphia koers te zetten naar Zeebrugge.

SEA-invest

De eerste aanloop is daar bij de Belgian New Fruit Wharf (BNFW) van SEA-invest gepland op maandag 6 mei. Vanaf dan wordt die aanloop wekelijks, met bijvoorbeeld het schip ‘Seatrade Orange’ op 13 mei , de ‘Cape Spencer’ (zie foto) op 20 mei en de ‘Marius’ op 27 mei. Die schepen lossen reefercontainers met kiwi’s en laden daarna in Europa achtereenvolgens in Zeebrugge, Rotterdam, London-Gateway, Duinkerke en Le Havre voor Newark (New York), Savannah, Kingston, Papeete, Noumea, Brisbane, Sydney, Melbourne en Tauranga.

CMA CGM is het hele jaar door al een vaste klant van de Zeebrugse haven met de Balt1 Service naar Finland en de Baltische Staten. Deze shortseadienst met twee schepen van 1.380 teu wordt behandeld door CSP Zeebrugge Terminal en laadt daar voor Helsinki, Muuga (Tallinn) en Riga.