Exmar bestelt eerste twee middelgrote gastankers op ammoniak

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Renderbeeld van een middelgrote gastanker op ammoniak
Renderbeeld van een middelgrote gastanker op ammoniak © Hyundai Mipo Dockyard

De Antwerpse gastankerrederij Exmar heeft samen met partner Seapeak twee nieuwbouwschepen besteld die op ammoniak zullen kunnen varen. Beide tankers krijgen elk een capaciteit van 46.000 m3.

Exmar LPG – de joint venture tussen Exmar en Seapeak – bestelde het duo bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Mipo. Beide MGC’s (midsize gas carriers) zijn uitgerust met dual-fuelmotoren zodat ze naast stookolie ook op ammoniak kunnen varen. De motoren worden geleverd door WinGD en het brandstoftoevoersysteem door het Noorse Wärtsilä Gas Solutions.

Primeur

De zusterschepen krijgen elk een capaciteit van 46.000 m3. De oplevering van het duo is gepland begin 2026. In maart 2021 kreeg Exmar de principegoedkeuring van het classificatiebureau Lloyd’s Register voor een gastanker die zal varen op ammoniak. “Dit is een grote mijlpaal in de overgang naar een koolstofvrije scheepvaart”, meldde Exmar LPG toen. Het bedrijf verwacht dat de twee nieuw te bouwen MGC’s ’s werelds eerste dual-fuelammoniakschepen zullen zijn.

Lpg

Het is niet de eerste keer dat Exmar ‘groene’ schepen bestelt bij Hyundai Mipo. In september 2022 plaatste Exmar al een order voor twee MGC’s die zowel op stookolie als op lpg kunnen varen.

Exmar bestelt eerste twee middelgrote gastankers op ammoniak – Flows

Exmar bestelt eerste twee middelgrote gastankers op ammoniak

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Renderbeeld van een middelgrote gastanker op ammoniak
Renderbeeld van een middelgrote gastanker op ammoniak © Hyundai Mipo Dockyard

De Antwerpse gastankerrederij Exmar heeft samen met partner Seapeak twee nieuwbouwschepen besteld die op ammoniak zullen kunnen varen. Beide tankers krijgen elk een capaciteit van 46.000 m3.

Exmar LPG – de joint venture tussen Exmar en Seapeak – bestelde het duo bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Hyundai Mipo. Beide MGC’s (midsize gas carriers) zijn uitgerust met dual-fuelmotoren zodat ze naast stookolie ook op ammoniak kunnen varen. De motoren worden geleverd door WinGD en het brandstoftoevoersysteem door het Noorse Wärtsilä Gas Solutions.

Primeur

De zusterschepen krijgen elk een capaciteit van 46.000 m3. De oplevering van het duo is gepland begin 2026. In maart 2021 kreeg Exmar de principegoedkeuring van het classificatiebureau Lloyd’s Register voor een gastanker die zal varen op ammoniak. “Dit is een grote mijlpaal in de overgang naar een koolstofvrije scheepvaart”, meldde Exmar LPG toen. Het bedrijf verwacht dat de twee nieuw te bouwen MGC’s ’s werelds eerste dual-fuelammoniakschepen zullen zijn.

Lpg

Het is niet de eerste keer dat Exmar ‘groene’ schepen bestelt bij Hyundai Mipo. In september 2022 plaatste Exmar al een order voor twee MGC’s die zowel op stookolie als op lpg kunnen varen.