Exmar kiest voor gastanker die vaart op ammoniak

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet

De Antwerpse rederij Exmar heeft van het classificatiebureau Lloyd’s Register de principegoedkeuring gekregen voor een gastanker die zal varen op ammoniak. “Dit is een grote mijlpaal in de overgang naar een koolstofvrije scheepvaart”, klinkt het.

Het MGC-schip (Midsize Gas Carrier) met een capaciteit van 40.000 m3, mag gebouwd worden door de Chinese scheepswerf Jiangnan. Het Noorse Wärtsilä Gas Solutions stond in voor de ontwikkeling van het brandstoftoevoersysteem, dat in deze lpg-tanker kan ingebouwd worden. 

“De principiële goedkeuring bewijst de mogelijkheid van ammoniak als scheepsbrandstof en hoe geschikt die is voor gastankers, vooral als ze ammoniak vervoeren”, klinkt het bij Exmar. “Het is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van gastankers met lage CO2-emissies.”

Wanneer het schip in de vaart komt, is nog niet bekend. 

Lpg

Exmar introduceerde in 2012 ook lpg als een alternatieve brandstof om schepen aan te drijven. Twee ‘dual fuel’-VLGC’s (very large gas carriers), die zowel lpg zullen vervoeren als op lpg zullen varen, zijn momenteel in aanbouw. 

Naast het transport van lpg zet Exmar zijn lpg-tankers ook in voor het vervoer van ammoniak en andere petrochemische gassen.

Julie Desmet