De juiste man/vrouw op de juiste plaats … op het water

Flowsmagazine, Scheepvaart
Koen Dejaeger
Het interactieve klasspel maakt leerlingen uit het lager onderwijs warm voor een job op het water.
Het interactieve klasspel maakt leerlingen uit het lager onderwijs warm voor een job op het water. © MDK

In ons magazine over opleiding zetten we enkele opmerkelijke initiatieven in de kijker om jongeren warm te maken voor de logistiek. “De maritieme wereld is een hoogtechnologische wereld, met veel garantie op een job en de mogelijkheid om jezelf te ontplooien”, zegt Katty Cypers, coördinator #areyouwaterproof van Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK).

Met het samenwerkingsproject #areyouwaterproof zet het agentschap MDK samen met zijn partners KBRV, DEME en Jan De Nul de maritieme opleidingen en varende beroepen in de kijker. “Waar we vroeger alles apart deden, bundelen we nu onze krachten om promotie te maken voor de maritieme sector”, zegt Katty Cypers van MDK. “Daarbij richten we ons op de varende beroepen, vanuit het grotere belang van de maritieme sector.”

Het gaat voornamelijk om sensibiliseren, want vele van deze beroepen zijn nog altijd onbekend bij veel mensen. “Vandaag zijn er drie opleidingstrajecten waarvoor we promotie maken, zijnde binnenvaart, zeevaart en zeevisserij. Volgens onze laatste cijfers zijn er vandaag zo’n 750 studenten actief in deze richtingen, verspreid over het secundair, hoger en volwassenenonderwijs.”

Het zijn vooral de technische profielen die gegeerd zijn, zoals werktuigkundigen en motoristen. “Met #areyouwaterproof proberen we actief aanwezig te zijn op de vele maritieme evenementen, zoals bijvoorbeeld Oostende voor Anker (1-4 juni 2023), de Vlaamse Havendag (7 mei 2023) of de Open Scheepvaartdagen (17-18-19 maart 2023 in Waagnatie). Telkens nemen we leerlingen mee uit een maritieme opleiding om hun ervaringen te delen.”

Interactief klasspel

Ze zetten ook in op het lager onderwijs. Daarvoor ontwikkelden ze ‘Een Boeiend Klasspel’ waarmee ze elke dinsdag en donderdag een school bezoeken. “Op die manier bereiken we drieduizend leerlingen per jaar.”

Het interactieve klasspel verdeelt leerlingen in groepjes als bemanning van een schip: matroos, hoofdwerktuigkundige en kapitein. Onder begeleiding van een spelbegeleider maken ze samen drie reizen, die hen met een aantal uitdagingen confronteren. “Hoe werkt een sluis, er valt iemand overboord, het opmaken van haventoelatingen, het berekenen van de bevoorrading, omschakelen van zout water naar zoet, enzovoort”, legt Cypers uit. “Intussen doen we dit al acht jaar. We sturen telkens in de zomer ons aanbod uit en zijn altijd snel volgeboekt.”

Daarnaast zijn er de virtualrealitybelevingen waarmee ze vaak op schoolbeurzen staan. “Dankzij de VR-beleving ga je bijvoorbeeld mee aan boord van een SWATH, een snel pendelschip dat loodsen naar schepen op de Noordzee brengt. Via de virtualrealitybril zie je alles door de ogen van een loods die in vaak moeilijke omstandigheden in volle zee aan boord moet raken van zo’n schip. De maritieme wereld is een hoogtechnologische wereld, met veel garantie op een job en de mogelijkheid om jezelf te ontplooien.”

Ten slotte is er ook het Project Olivia, om meisjes en vrouwen duidelijk te maken dat de maritieme sector zeker ook voor hen toegankelijk is. “We werken ook samen met VDAB Zeebrugge om opleidingen aan te bieden voor werkzoekenden die graag willen omscholen naar een job op het water.”

De juiste man/vrouw op de juiste plaats … op het water – Flows

De juiste man/vrouw op de juiste plaats … op het water

Flowsmagazine, Scheepvaart
Koen Dejaeger
Het interactieve klasspel maakt leerlingen uit het lager onderwijs warm voor een job op het water.
Het interactieve klasspel maakt leerlingen uit het lager onderwijs warm voor een job op het water. © MDK

In ons magazine over opleiding zetten we enkele opmerkelijke initiatieven in de kijker om jongeren warm te maken voor de logistiek. “De maritieme wereld is een hoogtechnologische wereld, met veel garantie op een job en de mogelijkheid om jezelf te ontplooien”, zegt Katty Cypers, coördinator #areyouwaterproof van Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK).

Met het samenwerkingsproject #areyouwaterproof zet het agentschap MDK samen met zijn partners KBRV, DEME en Jan De Nul de maritieme opleidingen en varende beroepen in de kijker. “Waar we vroeger alles apart deden, bundelen we nu onze krachten om promotie te maken voor de maritieme sector”, zegt Katty Cypers van MDK. “Daarbij richten we ons op de varende beroepen, vanuit het grotere belang van de maritieme sector.”

Het gaat voornamelijk om sensibiliseren, want vele van deze beroepen zijn nog altijd onbekend bij veel mensen. “Vandaag zijn er drie opleidingstrajecten waarvoor we promotie maken, zijnde binnenvaart, zeevaart en zeevisserij. Volgens onze laatste cijfers zijn er vandaag zo’n 750 studenten actief in deze richtingen, verspreid over het secundair, hoger en volwassenenonderwijs.”

Het zijn vooral de technische profielen die gegeerd zijn, zoals werktuigkundigen en motoristen. “Met #areyouwaterproof proberen we actief aanwezig te zijn op de vele maritieme evenementen, zoals bijvoorbeeld Oostende voor Anker (1-4 juni 2023), de Vlaamse Havendag (7 mei 2023) of de Open Scheepvaartdagen (17-18-19 maart 2023 in Waagnatie). Telkens nemen we leerlingen mee uit een maritieme opleiding om hun ervaringen te delen.”

Interactief klasspel

Ze zetten ook in op het lager onderwijs. Daarvoor ontwikkelden ze ‘Een Boeiend Klasspel’ waarmee ze elke dinsdag en donderdag een school bezoeken. “Op die manier bereiken we drieduizend leerlingen per jaar.”

Het interactieve klasspel verdeelt leerlingen in groepjes als bemanning van een schip: matroos, hoofdwerktuigkundige en kapitein. Onder begeleiding van een spelbegeleider maken ze samen drie reizen, die hen met een aantal uitdagingen confronteren. “Hoe werkt een sluis, er valt iemand overboord, het opmaken van haventoelatingen, het berekenen van de bevoorrading, omschakelen van zout water naar zoet, enzovoort”, legt Cypers uit. “Intussen doen we dit al acht jaar. We sturen telkens in de zomer ons aanbod uit en zijn altijd snel volgeboekt.”

Daarnaast zijn er de virtualrealitybelevingen waarmee ze vaak op schoolbeurzen staan. “Dankzij de VR-beleving ga je bijvoorbeeld mee aan boord van een SWATH, een snel pendelschip dat loodsen naar schepen op de Noordzee brengt. Via de virtualrealitybril zie je alles door de ogen van een loods die in vaak moeilijke omstandigheden in volle zee aan boord moet raken van zo’n schip. De maritieme wereld is een hoogtechnologische wereld, met veel garantie op een job en de mogelijkheid om jezelf te ontplooien.”

Ten slotte is er ook het Project Olivia, om meisjes en vrouwen duidelijk te maken dat de maritieme sector zeker ook voor hen toegankelijk is. “We werken ook samen met VDAB Zeebrugge om opleidingen aan te bieden voor werkzoekenden die graag willen omscholen naar een job op het water.”