Binnenschepen kunnen vanaf zaterdag 2 september 6.00 uur opnieuw gebruikmaken van het Hellend vlak van Ronquières. Dat was buiten dienst nadat een technisch probleem was opgemerkt aan de tweede bak, die net was gerenoveerd.
De scheepslift op het kanaal Brussel-Charleroi is opnieuw open voor het scheepvaartverkeer sinds zaterdag 2 september om 6.00 uur. Dat meldt Belga op gezag van het Waalse infrastructuuragentschap. Tien dagen geleden werd er een defect vastgesteld bij de tweede scheepsbak waardoor al het scheepvaartverkeer moest omvaren.
Het is wel mogelijk dat de uren waarin het Hellend vlak gebruikt mogen worden, nog zullen worden aangepast. “Dat zal afhangen van de waarnemingen”, zo meldt het Waalse infrastructuuragentschap. “De infrastructuur zal de komende weken van nabij worden opgevolgd om de oorzaken van de ongewone slijtage te achterhalen en de situatie te verhelpen.”
Maatregelen
De scheepslift in Ronquières lag sinds dinsdag 22 augustus stil nadat een technisch probleem werd opgemerkt aan de tweede bak, die pas in juli terug in gebruik was genomen na een lange renovatie. Op dat ogenblik was de eerste bak buiten gebruik sinds begin juni als gevolg van een gebroken kabel.
Om het binnenvaartverkeer tegemoet te komen nam de Waalse overheidsdienst SPW een aantal maatregelen na de sperring van het Hellend vlak van Ronquières. Naast de uitgebreide openingsuren van de sluizen in Maubray en Péronnes, kan het scheepvaartverkeer in de richting van de Samber en Maas vanaf 18 september opnieuw gebruikmaken van de sluis van Auvelais. In het kader van ‘Seine-Schelde’ werd de sluis verdiept om schepen met een diepgang tot 2,80 meter toe te laten.
Vaak buiten dienst
Het is niet de eerste keer dat het Hellend vlak van Ronquières buiten dienst is. Begin juni raakte een van de poorten die toegang geven tot de eerste bak defect door een gesprongen kabel. De andere bak was al sinds 2018 in reparatie. Uiteindelijk kon de scheepslift pas tegen half juli opnieuw in gebruik genomen worden, nadat de renovatie van die tweede bak was afgerond.
De stremming zorgde onder meer voor problemen voor de bereikbaarheid van de terminal Garocentre. Bij de vorige stremming werd een deel van de volumes op het spoor gezet richting Antwerpen. Een ander deel week uit naar de hub bij Stukwerkers in de haven van Gent.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.