België engageert zich als EU-voorzitter voor veiliger wegvervoer

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Conferentie veilig wegtransport
Conferentie veilig wegtransport © Mouhammadou Sy

In het Brusselse Egmontpaleis vond vrijdag 23 februari een conferentie plaats over controles in het wegvervoer. Tijdens het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie wil België alle zeilen bijzetten voor een eerlijker speelveld.

Onder de aanwezigen en sprekers bevonden zich handhavingsambtenaren uit verschillende EU-lidstaten, vertegenwoordigers van de Europese instellingen en de industrie, en de sociale partners. Er vonden presentaties en discussies plaats over nieuwe instrumenten voor een betere handhaving van de verkeersregels, over de resterende uitdagingen op het gebied van sociale bescherming en eerlijke concurrentie, en het ging over een toekomstvisie voor de volgende Europese wetgever.

Meer vrouwelijke chauffeurs

In de slotconclusies werden verschillende engagementen afgeklopt. “De race naar de bodem van de afgelopen twee decennia in termen van slechte arbeidsomstandigheden en lage lonen om de financiële winsten van sommige economische spelers in de sector te vergroten, heeft geleid tot uitwassen. Het resulteerde in een systematisch tekort aan chauffeurs in heel Europa en het verhindert de aantrekkingskracht van het beroep bij jonge chauffeurs, waaronder vrouwen. We roepen op tot acties om het beroep van vrachtwagenchauffeur aantrekkelijker te maken, vooral voor vrouwen”, klonk het onder meer.

Voorts wil men werk maken van het bijwerken van het Europees Register van Wegvervoerondernemingen (European Register of Road Transport Undertakings of ERRU). Dat moet gebeuren op basis van de bevindingen en veroordelingen die door alle landen zijn verzameld. Het register moet toegankelijk zijn voor alle relevante inspectiediensten in de hele EU. Daarnaast wordt er een lans gebroken om de inspectiediensten uit te breiden. Het is slechts een greep uit een batterij van voorgestelde maatregelen.

Verklaring van Brussel

“In het internationaal wegvervoer werken te veel chauffeurs in omstandigheden die de 21e eeuw onwaardig zijn. Ze brengen weken, zelfs maanden, door in hun cabine, ver van hun land van herkomst en zonder een normaal gezinsleven te kunnen leiden”, aldus federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) in zijn slotpleidooi.

Ik ben van plan om de vooruitgang die is geboekt tijdens de besprekingen over het mobiliteitspakket, voort te zetten en te benadrukken

“De verscherpte concurrentie dwingt sommige bedrijven om de prijzen te verlagen door de arbeidskosten te verlagen, de enige kosten die verlaagd kunnen worden”, aldus de minister. “Of ze houden zich niet aan de geldende regels, zoals die voor rij- en rusttijden, of voor detachering. In een dergelijke situatie verliest iedereen: werknemers, bedrijven, maar ook de verkeersveiligheid en het milieu.”

“Daarom ben ik van plan om tijdens dit Belgische voorzitterschap de vooruitgang die is geboekt tijdens de besprekingen over het mobiliteitspakket, dat vanaf 2020 geleidelijk wordt ingevoerd binnen de Europese Unie, voort te zetten en te benadrukken. Dat is het doel van de Verklaring van Brussel die vandaag wordt voorgesteld. Het doel is een koers uit te zetten voor de toekomst om onze wegen veiliger te maken, de arbeidsomstandigheden voor bestuurders te verbeteren en de concurrentie tussen bedrijven eerlijker te maken”, aldus nog Gilkinet.

België engageert zich als EU-voorzitter voor veiliger wegvervoer – Flows

België engageert zich als EU-voorzitter voor veiliger wegvervoer

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Conferentie veilig wegtransport
Conferentie veilig wegtransport © Mouhammadou Sy

In het Brusselse Egmontpaleis vond vrijdag 23 februari een conferentie plaats over controles in het wegvervoer. Tijdens het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie wil België alle zeilen bijzetten voor een eerlijker speelveld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login