Rederijen bestellen alleen nog hele grote of kleine schepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Uit een analyse van de Franse databank Alphaliner over de samenstelling van de containervloot blijkt dat de groei van die vloot uitsluitend te danken is aan de interesse van de rederijen voor alsmaar grotere schepen. In vergelijking met het jaar 2010 is het aantal schepen tot maximaal 5.100 teu (kleinere tonnage en panamaxen) gedaald, terwijl er in de categorie van meer dan 10.000 teu maar liefst 505 eenheden zijn bijgekomen.

Dat de containervloot alleen maar groeit omdat er meer grotere schepen bijkomen, zal in de nabije toekomst niet veranderen. Momenteel zijn er nog 121 schepen van meer dan 10.000 teu in aanbouw en de komende vijf jaar zullen er nog geen schepen van dat formaat gesloopt worden.

De strengere zwavelemissienormen die op 1 januari 2020 van kracht worden, maken het aandeel van de bunkerfactuur in het totale kostenplaatje nog groter. Dat zal reders blijven aanzetten om zoveel mogelijk containers per reis te vervoeren. Het verklaart waarom intussen ook Hapag-Lloyd en Evergreen schepen van 23.000 teu op hun verlanglijstje hebben staan.

Vervanging

De voorbije jaren bestelden rederijen ook nog vele kleine containerschepen met een capaciteit van minder dan 3.000 teu. Daarvan zijn er op dit moment 290 in aanbouw. Sinds 2010 is het totaal aantal actieve schepen van dit formaat met 211 eenheden gedaald. Hun aantal zal nog verder afnemen, omdat 695 schepen van minder dan 3.000 teu al minstens twintig jaar in de vaart zijn en dus de komende jaren aan vervanging toe zijn.

De meeste carriers hebben die vervanging al geregeld. Van de 290 schepen van minder dan 3.000 teu in aanbouw, zijn er 235 besteld door carriers of door eigenaars die al een langetermijncharter konden afsluiten. Slechts 55 van die kleine nieuwbouwschepen hebben nog geen huurder en worden dus op de chartermarkt aangeboden.

Stefan Verberckmoes