Drenkelingen halfuur in het water bij rampoefening Albertdok

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

Het scenario van de oefening Ahoy 2.0 klinkt spectaculair: het riviercruiseschip Joy van rederij Scylla wordt langs achteren aangevaren door een fictief binnenschip ‘Pride of Antwerp’ dat vluchtmisdrijf pleegt. Achttien opvarenden belanden in het water en het schip begint langzaam te zinken. Het raakt niet op eigen kracht bij de kade. Om de 140 opvarenden te redden, moet een gecoördineerde actie worden opgezet tussen politie (lokale, federale en havenpolitie), brandweer, civiele bescherming en het Havenbedrijf, zodat de slachtoffers aan land kunnen op kaai 196-198, de terreinen van de Belgian New Fruit Wharf. De pers volgt van op een afstandje, van op de nabijgelegen Oosterweelbrug. Geen idee of het bij de oefening hoort, maar de politie komt de aanwezige journalisten nog even op besliste toon melden dat filmen en fotograferen verboden is, ondanks de uitnodging van het Havenbedrijf. Maar dat akkefietje is snel vergeten eenmaal de oefening echt begint. 

Zes graden

Toegegeven, er zijn ergere momenten om in het water te belanden dan op deze uitzonderlijk milde februaridag, maar nadat de eerste drenkelingen in het water belanden, duurt het toch nog zo’n halfuur voordat de eerste duikers te water gaan om hen te redden. Intussen komen sleepboten en peilboten van het Havenbedrijf ter plekke. De sleepboot ’20’ vist een drenkeling uit het water en brengt hem naar de kade. Daar is het inmiddels een komen en gaan van ambulances, brandweerwagens, coördinatievoertuigen en zelfs een drone, die met geavanceerde camera’s het dok afspeurt op zoek naar vermisten. 

“Och, het water is toch een aangename zes graden”, zegt sportduiker Geert Van de Berckt na afloop vandaag. Samen met collega’s van verschillende duikclubs uit het Antwerpse speelt hij vandaag gewillig voor drenkeling. 

Populaire cruises

De opvarenden wachten intussen nagelbijtend tot ze van boord worden gehaald. Eenmaal de peilboten ‘Echo’ en ‘Tuimelaar’ langzij liggen, gaat het relatief vlot om de passagiers snel op het droge te krijgen, waar ze worden opgevangen door ambulanciers. 

Het scenario voor de oefening is niet toevallig gekozen, weet Reinhard Byl van het Havenbedrijf Antwerpen. “Riviercruises zijn erg populair: vorig jaar deden 768 riviercruises Antwerpen aan, tegenover een dertigtal zeecruises. Een oefening van deze omvang is eerder uitzonderlijk.”

Omstreeks 12.30 uur loopt de oefening ten einde. “Zoals bij elke oefening zijn ook hier een aantal leerpunten. Daarom organiseren alle betrokken partijen een evaluatie van de rampoefening, om in de toekomst nog efficiënter te kunnen reageren op crisissituaties”, meldt de stad Antwerpen vanmiddag. 

Michiel Leen