Spliethoff koopt vijf schepen van failliete Hansa Heavy Lift

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Zes schepen van HHL werden in december aan de ketting gelegd omwille van onbetaalde bunkerfacturen. Oaktree Capital besloot als eigenaar van de rederij om de boeken neer te leggen. Het heeft niet lang geduurd vooraleer de curator kopers vond voor de HHL-vloot.

Vier eenheden die Spliethoff op de kop kon tikken, zijn zusterschepen van de ‘Heemskerkgracht’ (foto) en ‘Hemgracht’, die al in oktober 2016 gekocht werden. Het gaat om schepen van 12.750 dwt die in 2008 en 2009 gebouwd werden. Ze hebben ijsklasse en zijn daarom geschikt om in te zetten van en naar de Grote Meren.

Nederlandse vlag

De nieuwe aanwinsten ‘Hudsongracht’ (ex ‘HHL Elbe’) en ‘Humbergracht’ (ex ‘HHL Tyne’) zijn uitgerust met twee boordkranen van 150 ton, die in tandem zware projectlading tot 300 ton kunnen laden of lossen. De ‘Heerengracht’ (ex ‘HLL Amur’ en ‘Houtmangracht’ (ex ‘HL Mississippi’) hebben nog sterkere kranen met een hefvermogen van elk 180 ton (samen dus 360 ton). De overgenomen schepen komen allemaal onder Nederlandse vlag.

Het vijfde schip is de voormalige ‘HHL New York’, die inmiddels in Rotterdam werd omgedoopt tot ‘Prinsengracht’. Omdat dit grotere schip van 20.000 ton nog sterkere kranen met een hefvermogen van 400 ton (combineerbaar tot 800 ton) heeft, werd dit schip aan de vloot van de zwareladingdochter BigLift toegevoegd. De ‘Prinsengracht’ vertrok vandaag uit Rotterdam en zet nu koers naar Kalundborg.

Stefan Verberckmoes