G6 Alliance beperkt capaciteit in augustus

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De G6 Alliance volgt daarmee het voorbeeld van de alliantie Ocean Three, die echter over een langere periode van drie maanden structureel een afvaart per week laat vallen. De G6-leden APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, MOL, NYK en OOCL hebben anderzijds wel al aangegeven dat er indien nodig nog meer aanpassingen aan hun vaarschema’s komen.

De alliantie zal elke week een vertrek van een andere dienst annuleren. Alleen de op Japan gerichte Loop 1 met de kleinste schepen blijft volledig buiten schot. De eerste geschrapte afvaart wordt er één van Loop 6 en betreft het schip dat op 31 juli in Kaohsiung had moeten beginnen laden (om in de eerste week van september in Antwerpen aan te komen).

Vaarschema’s aangepast

De weken daana zijn achtereenvolgens Loop 7, Loop 4 en Loop 5 aan de beurt. Om alle havens te kunnen blijven bedienen worden de vaarschema’s van sommige diensten voor één reis aangepast. Zo zal Loop 5 eenmalig naar Gdansk gaan in de week dat de reis van Loop 7 vervalt. Loop 6 zal eind augustus ook eens Kwangyang en Busan bedienen en krijgt er ook eens een inkomende aanloop van Le Havre bij. Voor Rotterdam betekent de capaciteitsreductie dat er in september vier aanlopen van ultra large container ships (ulcs) minder zullen zijn.

Het is opmerkelijk dat de rederijen hun capaciteit in het piekseizoen terugschroeven, maar het ladingaanbod in de Far East is voor hen momenteel ronduit teleurstellend. Door capaciteit weg te nemen willen de carriers ook vermijden dat de tarieven weer naar een bodemniveau van 300 tot 400 dollar per feu zouden zakken.

G6-lid Hapag-Lloyd was vorige week de eerste grote rederij die voor dit vaargebied een General Rate Increase (GRI) aangekondigde per 1 augustus. De Hamburgse carrier wil de tarieven dan met 1.000 dollar/teu verhogen. Vandaag heeft CMA CGM voor begin augustus een tariefverhoging van 950 dollar/teu bevestigd.