Natiebaas en bezieler Deurganckdok Jan Pellens overleden

Nieuws, Mensen
Flowsredactie
Jan Pellens
Jan Pellens © ProMedia

Jan Pellens, de gewezen algemeen directeur van Hessenatie, is overleden. Hij was ook algemeen directeur van Hessenatie-Noord Natie en voorzitter van AGHA, het latere Alfaport. Maar Pellens zal vooral herinnerd worden als dé bezieler van het Deurganckdok. Hij werd 84 jaar.

Jan werd geboren op 21 juli 1939 in een niet onbemiddeld gezin: zijn vader was onderdirecteur van de Banque d’Anvers. Hij doorliep de Latijn-Griekse humaniora, maar droomde ervan wijdse horizonten te zien. Zijn vader wees hem erop dat het met de Koloniale Hogeschool mogelijk zou kunnen zijn, maar dat de Zeevaartschool meer mogelijkheden had, en dus werd het de Zeevaartschool.

Als jongeman maakte hij aan boord van de ‘Mercator’ een zeiltocht mee, maar de tocht met de ‘Galopin’ (van CMB, Compagnie Maritime Belge) was hem veel nuttiger want die “was veel zinvoller, die had lading mee”. Als student maakte hij op de ‘Leopoldville’ de beruchte tocht mee om mensen op te halen in het toenmalige Congo. Na zijn studies zou Pellens nog vier jaar bij CMB blijven, in hoofdzaak op de villeboten naar Congo, maar enkele keren zou hij ook met cargo’s oversteken naar de Golf van Mexico.

Toen Jan trouwde, wou hij aan de wal komen. Hij kwam terecht bij het bureau Sparks & Co, een consultancybureau inzake beschadigde goederen. Hij deed er zijn eerste ervaringen op als jongen aan de wal. Na 2 jaar diende zich in 1966 wat anders aan: of hij als ladinginspecteur kon beginnen bij … Hessenatie.

Hessenatie

Enige tijd later kon Jan ‘natiebaas’ worden maar hij deed inmiddels buitenwerk. In 1976 vroeg toenmalig directeur Jan Dierickx hem om commercieel directeur te worden én in de raad van bestuur te komen. Commercieel directeur betekende klanten gaan zoeken en bestaande klanten gaan be-zoeken. Na de pensionering van Jan Dierickx werd Jan Pellens ‘hoofddeken’ of ‘algemeen directeur’. Net als zijn voorganger trok Jan Pellens aan de kar en duwde haar verder in de richting van de containerisering en uitbreidingen op Linkeroever. In het algemeen was die ‘Saverysperiode’ zijn beste tijd.

Jan Pellens werd in 1995 verkozen tot voorzitter van AGHA, het latere Alfaport. Al in 1984 had hij – na een idee van Bernard Vandenbossche (Lloyd Anversois, het latere Flows) om roroschepen te behandelen op linkeroever – het idee opgevat om containervaart op linkeroever te faciliteren. Samen met Robert Restiau zette Jan Pellens zich namens AGHA (Alfaport) in om een containerdok op linkeroever te krijgen: niet zonder moeite is het Deurganckdok daar dan gekomen.

PSA

In 1988 werd Hessenatie overgenomen door CMB, met als dochters Gylsen en Stocatra. En CMB zelfs behoorde tot de Generale. In die periode raakte de Generale zelf in de problemen en verkocht ze CMB aan de familie Saverys.

Maar toen ging het bergaf want na verloop van tijd – Noord Natie was bij de groep gekomen – vond de familie Saverys het raadzaam het geheel over te dragen aan een buitenlandse groepering. Dat werd uiteindelijk PSA (Port of Singapore Authority). En toen begon de miserie. “Ze stelden mij, de financieel directeur en de technisch directeur verantwoordelijk voor het feit dat ze te veel hadden betaald voor de overname. Ik werd daarom ontslagen. Maar ik moest blijven komen in een kantoortje op de Grote Markt van Antwerpen tot mijn dienst uit was”, klonk het.

Er was aanvankelijk nog AGHA waar Robert Restiau en Jan Pellens zich inspanden om met een nooddecreet het Deurganckdok nieuw leven in te blazen. Dankzij hun inspanningen zou het Deurganckdok er komen en de groei van de Antwerpse haven waarborgen.

Ik heb bijzonder veel sympathie voor die man hoewel hij een speciale man was. Hij was, laat het me zo zeggen, recht door zee

“Ik had met Jan een uitstekende relatie en ben 9 maanden geleden nog met hem gaan eten”, getuigt Robert Restiau. “Maar nadien ging het met hem achteruit. Ik zal me Jan Pellens herinneren als de man die vorm gegeven heeft aan het Deurganckdok. Hij alleen was er van overtuigd dat een containerdok op linkeroever broodnodig was en het is er gekomen. Samen met Jan hebben we bij de bouw van dat dok een noodprocedure opgestart om dat dok echt slaagkansen te geven. Zonder dat dok zou de haven niet zoveel kansen gehad hebben. Ik heb bijzonder veel sympathie voor die man hoewel hij een speciale man was. Hij was, laat het me zo zeggen, recht door zee.”

Stilzitten deed Jan Pellens ook na zijn pensioen niet. Hij was toen 65 jaar maar hij bleef zich inzetten als onafhankelijk consultant en als vertegenwoordiger voor IMTA, dat in 2017 werd vereffend.

Laatste groet

Jan Pellens werd 84 jaar oud. Er is de mogelijkheid om Jan Pellens een laatste groet te brengen in De Meyer Uitvaartsalons, Veldstraat 32 in Brasschaat op dinsdag 30 april van 18.00 tot 19.00 uur. Het afscheid zal plaatsvinden in intieme kring, meldt de familie.

Auteur: Paul Verbraeken

Natiebaas en bezieler Deurganckdok Jan Pellens overleden – Flows

Natiebaas en bezieler Deurganckdok Jan Pellens overleden

Nieuws, Mensen
Flowsredactie
Jan Pellens
Jan Pellens © ProMedia

Jan Pellens, de gewezen algemeen directeur van Hessenatie, is overleden. Hij was ook algemeen directeur van Hessenatie-Noord Natie en voorzitter van AGHA, het latere Alfaport. Maar Pellens zal vooral herinnerd worden als dé bezieler van het Deurganckdok. Hij werd 84 jaar.

Jan werd geboren op 21 juli 1939 in een niet onbemiddeld gezin: zijn vader was onderdirecteur van de Banque d’Anvers. Hij doorliep de Latijn-Griekse humaniora, maar droomde ervan wijdse horizonten te zien. Zijn vader wees hem erop dat het met de Koloniale Hogeschool mogelijk zou kunnen zijn, maar dat de Zeevaartschool meer mogelijkheden had, en dus werd het de Zeevaartschool.

Als jongeman maakte hij aan boord van de ‘Mercator’ een zeiltocht mee, maar de tocht met de ‘Galopin’ (van CMB, Compagnie Maritime Belge) was hem veel nuttiger want die “was veel zinvoller, die had lading mee”. Als student maakte hij op de ‘Leopoldville’ de beruchte tocht mee om mensen op te halen in het toenmalige Congo. Na zijn studies zou Pellens nog vier jaar bij CMB blijven, in hoofdzaak op de villeboten naar Congo, maar enkele keren zou hij ook met cargo’s oversteken naar de Golf van Mexico.

Toen Jan trouwde, wou hij aan de wal komen. Hij kwam terecht bij het bureau Sparks & Co, een consultancybureau inzake beschadigde goederen. Hij deed er zijn eerste ervaringen op als jongen aan de wal. Na 2 jaar diende zich in 1966 wat anders aan: of hij als ladinginspecteur kon beginnen bij … Hessenatie.

Hessenatie

Enige tijd later kon Jan ‘natiebaas’ worden maar hij deed inmiddels buitenwerk. In 1976 vroeg toenmalig directeur Jan Dierickx hem om commercieel directeur te worden én in de raad van bestuur te komen. Commercieel directeur betekende klanten gaan zoeken en bestaande klanten gaan be-zoeken. Na de pensionering van Jan Dierickx werd Jan Pellens ‘hoofddeken’ of ‘algemeen directeur’. Net als zijn voorganger trok Jan Pellens aan de kar en duwde haar verder in de richting van de containerisering en uitbreidingen op Linkeroever. In het algemeen was die ‘Saverysperiode’ zijn beste tijd.

Jan Pellens werd in 1995 verkozen tot voorzitter van AGHA, het latere Alfaport. Al in 1984 had hij – na een idee van Bernard Vandenbossche (Lloyd Anversois, het latere Flows) om roroschepen te behandelen op linkeroever – het idee opgevat om containervaart op linkeroever te faciliteren. Samen met Robert Restiau zette Jan Pellens zich namens AGHA (Alfaport) in om een containerdok op linkeroever te krijgen: niet zonder moeite is het Deurganckdok daar dan gekomen.

PSA

In 1988 werd Hessenatie overgenomen door CMB, met als dochters Gylsen en Stocatra. En CMB zelfs behoorde tot de Generale. In die periode raakte de Generale zelf in de problemen en verkocht ze CMB aan de familie Saverys.

Maar toen ging het bergaf want na verloop van tijd – Noord Natie was bij de groep gekomen – vond de familie Saverys het raadzaam het geheel over te dragen aan een buitenlandse groepering. Dat werd uiteindelijk PSA (Port of Singapore Authority). En toen begon de miserie. “Ze stelden mij, de financieel directeur en de technisch directeur verantwoordelijk voor het feit dat ze te veel hadden betaald voor de overname. Ik werd daarom ontslagen. Maar ik moest blijven komen in een kantoortje op de Grote Markt van Antwerpen tot mijn dienst uit was”, klonk het.

Er was aanvankelijk nog AGHA waar Robert Restiau en Jan Pellens zich inspanden om met een nooddecreet het Deurganckdok nieuw leven in te blazen. Dankzij hun inspanningen zou het Deurganckdok er komen en de groei van de Antwerpse haven waarborgen.

Ik heb bijzonder veel sympathie voor die man hoewel hij een speciale man was. Hij was, laat het me zo zeggen, recht door zee

“Ik had met Jan een uitstekende relatie en ben 9 maanden geleden nog met hem gaan eten”, getuigt Robert Restiau. “Maar nadien ging het met hem achteruit. Ik zal me Jan Pellens herinneren als de man die vorm gegeven heeft aan het Deurganckdok. Hij alleen was er van overtuigd dat een containerdok op linkeroever broodnodig was en het is er gekomen. Samen met Jan hebben we bij de bouw van dat dok een noodprocedure opgestart om dat dok echt slaagkansen te geven. Zonder dat dok zou de haven niet zoveel kansen gehad hebben. Ik heb bijzonder veel sympathie voor die man hoewel hij een speciale man was. Hij was, laat het me zo zeggen, recht door zee.”

Stilzitten deed Jan Pellens ook na zijn pensioen niet. Hij was toen 65 jaar maar hij bleef zich inzetten als onafhankelijk consultant en als vertegenwoordiger voor IMTA, dat in 2017 werd vereffend.

Laatste groet

Jan Pellens werd 84 jaar oud. Er is de mogelijkheid om Jan Pellens een laatste groet te brengen in De Meyer Uitvaartsalons, Veldstraat 32 in Brasschaat op dinsdag 30 april van 18.00 tot 19.00 uur. Het afscheid zal plaatsvinden in intieme kring, meldt de familie.

Auteur: Paul Verbraeken