Ørsted en DSV zetten vrachtdrones in tijdens werkzaamheden windparken

Nieuws, Varia
Bart Meyvis
DSV vrachtdrone die onderdelen moet leveren aan windparken van Orsted
DSV vrachtdrone die onderdelen moet leveren aan windparken van Orsted © Orsted

Het Deense energiebedrijf Ørsted test samen met logistiek speler DSV of vrachtdrones onderdelen kunnen leveren tijdens onderhoudswerkzaamheden aan offshorewindparken in Denemarken. Het moet de efficiëntie van de windturbines nog verhogen.

Offshorewindparken bevinden zich meestal ver van de kust en de onderhoudstechnici worden per schip op de bestemming gebracht. Dat geldt ook voor hun materiaal, zoals de nodige reserveonderdelen. In de regel brengen technici hun gereedschap en de onderdelen die het vaakst nodig zijn voor de windturbines dus mee. Als er speciale onderdelen nodig zijn, moeten ze terug naar de wal om die op te halen. Dat is kostbaar en tijdrovend, en veelal worden de reparaties daarom uitgesteld tot de volgende dag.

Onderdelen direct naar turbines

Vrachtdrones zijn efficiënt en snel om bijvoorbeeld kleine reserveonderdelen te leveren, waardoor turbines veel sneller opnieuw operationeel kunnen zijn. “Bij Ørsted onderzoeken we voortdurend nieuwe mogelijkheden om de uitvaltijd voor windturbines te minimaliseren en de duurzame energieproductie te verhogen”, zegt Klaus Baggesen Hilger, head of operations, digital & innovation bij Ørsted. “Samen met DSV heeft Ørsted een initiatief gelanceerd om het onderdelenmagazijn dichter bij de onderhoudstechnici te brengen om de windturbines sneller weer online te brengen.”

Zo kan de uitvaltijd van windturbines worden verkort, waardoor de productie van schone energie toeneemt

“De drones worden aangedreven door duurzame elektriciteit en vliegen autonoom naar het offshore tussenstation, maar we hopen de drones ook snel te kunnen inzetten op vluchten naar de windturbines. Zo kan de uitvaltijd van windturbines worden verkort, waardoor de productie van schone energie toeneemt. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan transport per schip verminderd, en dus ook de koolstofuitstoot die gepaard gaat met de exploitatie van windmolenparken op zee”, aldus nog Baggesen Hilger.

De proefvluchten over zee van Grenaa naar Anholt in Denemarken zijn de eerste in hun soort om dronetechnologie op zee te onderzoeken. De testvluchten zullen twee weken duren, waarin de drone moet aantonen of hij in staat is om onderdelen af te leveren van Ørsteds operationele basis in de haven van Grenaa naar het offshore substation 25 km op zee en mogelijk ook naar de windturbines zelf (zie video).

Bereik 100 km

De proeven worden uitgevoerd met autonome drones. Dat zijn drones die vanop een basis en buiten het zicht van de piloot bestuurd worden. De grote cargodrones hebben een bereik van 100 km en kunnen pakketten van 2,5 kg vervoeren en op locatie droppen. De drone vliegt volledig autonoom tot aan de turbine. Bij de turbine identificeert de drone een code, die vergelijkbaar is met een QR-code, om de lading vrij te geven.

Ørsted en DSV zetten vrachtdrones in tijdens werkzaamheden windparken – Flows

Ørsted en DSV zetten vrachtdrones in tijdens werkzaamheden windparken

Nieuws, Varia
Bart Meyvis
DSV vrachtdrone die onderdelen moet leveren aan windparken van Orsted
DSV vrachtdrone die onderdelen moet leveren aan windparken van Orsted © Orsted

Het Deense energiebedrijf Ørsted test samen met logistiek speler DSV of vrachtdrones onderdelen kunnen leveren tijdens onderhoudswerkzaamheden aan offshorewindparken in Denemarken. Het moet de efficiëntie van de windturbines nog verhogen.

Offshorewindparken bevinden zich meestal ver van de kust en de onderhoudstechnici worden per schip op de bestemming gebracht. Dat geldt ook voor hun materiaal, zoals de nodige reserveonderdelen. In de regel brengen technici hun gereedschap en de onderdelen die het vaakst nodig zijn voor de windturbines dus mee. Als er speciale onderdelen nodig zijn, moeten ze terug naar de wal om die op te halen. Dat is kostbaar en tijdrovend, en veelal worden de reparaties daarom uitgesteld tot de volgende dag.

Onderdelen direct naar turbines

Vrachtdrones zijn efficiënt en snel om bijvoorbeeld kleine reserveonderdelen te leveren, waardoor turbines veel sneller opnieuw operationeel kunnen zijn. “Bij Ørsted onderzoeken we voortdurend nieuwe mogelijkheden om de uitvaltijd voor windturbines te minimaliseren en de duurzame energieproductie te verhogen”, zegt Klaus Baggesen Hilger, head of operations, digital & innovation bij Ørsted. “Samen met DSV heeft Ørsted een initiatief gelanceerd om het onderdelenmagazijn dichter bij de onderhoudstechnici te brengen om de windturbines sneller weer online te brengen.”

Zo kan de uitvaltijd van windturbines worden verkort, waardoor de productie van schone energie toeneemt

“De drones worden aangedreven door duurzame elektriciteit en vliegen autonoom naar het offshore tussenstation, maar we hopen de drones ook snel te kunnen inzetten op vluchten naar de windturbines. Zo kan de uitvaltijd van windturbines worden verkort, waardoor de productie van schone energie toeneemt. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan transport per schip verminderd, en dus ook de koolstofuitstoot die gepaard gaat met de exploitatie van windmolenparken op zee”, aldus nog Baggesen Hilger.

De proefvluchten over zee van Grenaa naar Anholt in Denemarken zijn de eerste in hun soort om dronetechnologie op zee te onderzoeken. De testvluchten zullen twee weken duren, waarin de drone moet aantonen of hij in staat is om onderdelen af te leveren van Ørsteds operationele basis in de haven van Grenaa naar het offshore substation 25 km op zee en mogelijk ook naar de windturbines zelf (zie video).

Bereik 100 km

De proeven worden uitgevoerd met autonome drones. Dat zijn drones die vanop een basis en buiten het zicht van de piloot bestuurd worden. De grote cargodrones hebben een bereik van 100 km en kunnen pakketten van 2,5 kg vervoeren en op locatie droppen. De drone vliegt volledig autonoom tot aan de turbine. Bij de turbine identificeert de drone een code, die vergelijkbaar is met een QR-code, om de lading vrij te geven.