Eggebeen (DSV): “Imago warehousing verhogen tegen krapte arbeidsmarkt”

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Edwin Eggebeen, managing director DSV Solutions
Edwin Eggebeen, managing director DSV Solutions © DSV Solutions

Edwin Eggebeen, recent benoemd tot managing director van DSV Solutions, geeft niet alleen de bedrijfsstrategie vorm, maar leidt ook de operaties. Hij focust onder meer op de nieuwbouw van een modern magazijn van 120.000 vierkante meter in Gent.

Na zijn studies Logistiek & Economie werkte Edwin Eggebeen lang bij Morres Wonen. Toen hij in 2007 de toenmalige managing director van DSV ontmoette, was hij meteen verkocht door de diversiteit en de dynamiek van het bedrijf. “Mijn hart heeft altijd bij logistiek gelegen”, zegt Eggebeen. “Ik hou er niet van om elke dag hetzelfde te doen. Bij DSV kwam ik in een wereld terecht met veel verschillende klanten, mensen en processen.”

Operationele kennis

Eggebeen begon op 1 april 2007 zijn carrière bij DSV Solutions. Hij vervulde enkele jaren de functie van key account manager. Daarna bekleedde hij diverse rollen en verantwoordelijkheden op verschillende niveaus binnen de organisatie. “Elke rol bracht een andere dynamiek met zich mee. Ik kwam in aanraking met commerciële, operationele en financiële aspecten en human resources. Magazijnbeheer was voor mij helemaal nieuw en vereiste een andere manier van aansturen en communiceren. Al die rollen hebben me voorbereid op mijn huidige functie van managing director. Hoe kijk je naar de activiteiten en naar de processen? Waar kun je verbeteren? Dan is het belangrijk dat je operationele kennis hebt”, verduidelijkt hij.

DSV Solutions, dat negen vestigingen heeft in België, zorgt voor de warehouse-activiteiten voor zijn klanten. “Ik stuur die operationeel aan, maar ben ook verantwoordelijk voor finance, sales en de andere ondersteunende afdelingen in België”, zegt hij. “Het is een landenfunctie, wat een logische stap is omdat je veel meer kan kijken naar synergieën. De krapte op de arbeidsmarkt is een hot topic. Hoe gaan we daar nu mee om? Hoe kunnen we mensen multifunctioneel inzetten op de verschillende sites?”

Nieuwbouw

DSV Solutions heeft voor 2024 nieuwbouwplannen, onder meer een 120.000 vierkante meter groot magazijn. “Gent is altijd al een van de grootste healthcarehubs geweest binnen DSV. Het is een geografisch gunstige locatie, vlakbij de haven van North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges. Ook Brussels Airport en Liege Airport zijn dichtbij, evenals Parijs. Los van de containers hebben we namelijk ook veel luchtvrachtzendingen.”

Hoewel de focus op de gezondheidssector en de farmaceutische industrie ligt, zal het magazijn een veelzijdige rol vervullen en flexibiliteit bieden om diverse producten op te slaan. “De ruimtes kunnen worden aangepast aan verschillende temperaturen en vereisten”, zegt hij. Het nieuwe gebouw krijgt een BREEAM Excellent-certificaat. “Dit benadrukt het engagement van DSV voor milieuvriendelijke logistieke activiteiten, oplossingen en zijn verantwoordelijkheid als toonaangevende dienstverlener in België, evenals zijn inzet voor een duurzamere toekomst.”

Mensen moeten kunnen zien dat een magazijn een fijne werkplek is in plaats van een stoffige locatie

Een van de grootste uitdagingen is het tekort op de arbeidsmarkt, zegt Eggebeen. “Bij het afronden van het bouwproject, hebben we extra medewerkers nodig voor de activiteiten van onze klanten. Het gaat al snel over 350 extra werknemers. Dat betekent dat je extern moet zoeken, via verschillende pistes.”

Een van die pistes is het verhogen van het imago, niet alleen van DSV Solutions, maar van de hele warehouselogistiek. “Velen hebben nog het idee van een stoffig magazijn, wat we helemaal niet zijn”, zegt hij. “Daarom wil ik ook de deuren openzetten zodat mensen zien dat een magazijn een lichte en propere omgeving is en een fijne werkplek voor medewerkers in plaats van een stoffige locatie.”

Een andere piste is automatisering. “Dat maakt het vak sexyer en dus ook aantrekkelijker voor onze medewerkers. Zo werken we met drones om het voorraadbeheer te doen. Recent hebben we ook een robot ingezet voor de schoonmaakactiviteiten”, vertelt hij. “Dat zijn voorbeelden van taken waar je steeds moeilijker medewerkers voor vindt. We maken het niet alleen aantrekkelijker voor onze medewerkers, maar ook voor buitenstaanders zodat ze graag voor DSV komen werken.”

Win-winsituatie

Een andere uitdaging is duurzaamheid. “We zijn toch best trots dat DSV als een van de grootste logistieke partijen ter wereld als eerste heeft gezegd om de doelstellingen te halen die op de Parijse Conventie zijn afgesproken. Ondertussen hebben wij die targets al scherper gesteld. Tegen 2030 willen we 50% van de emissies reduceren en tegen 2050 willen we volledig CO2-neutraal zijn. Dat wil zeggen dat we nu de juiste keuzes moeten maken, onder meer door de gebouwen die we laten zetten. Daar komt geen gas of elektriciteit meer van buitenaf. Alles wordt zelf opgewekt. Hierdoor kunnen we grote sprongen maken. Voor onze klanten hebben we ook volledige rapportages zodat ze kunnen zien wat hun CO2-voetafdruk is. Dat wordt steeds belangrijker, ook voor onze klanten om hun producten weer te verkopen. Zo ontstaat er een win-winsituatie.”

In het weekend ga ik hardlopen om de gedachten te ordenen

Edwin Eggebeen is getrouwd en heeft twee dochters. “Het gezinsleven vind ik belangrijk. Om me te ontspannen, reis ik vaak. In het weekend doe ik aan hardlopen. Dat helpt ook wel om de gedachten te ordenen en weer verfrissende nieuwe ideeën op te doen. Voor de rest ben ik een Zeeuwse Vlaming, vergelijkbaar met de Belgische Bourgondiër. Ik hou daarom van lekker eten, koken, een lekker glas wijn of een pintje.”

Eggebeen (DSV): “Imago warehousing verhogen tegen krapte arbeidsmarkt” – Flows

Eggebeen (DSV): “Imago warehousing verhogen tegen krapte arbeidsmarkt”

Nieuws, Mensen
Melanie De Vrieze
Edwin Eggebeen, managing director DSV Solutions
Edwin Eggebeen, managing director DSV Solutions © DSV Solutions

Edwin Eggebeen, recent benoemd tot managing director van DSV Solutions, geeft niet alleen de bedrijfsstrategie vorm, maar leidt ook de operaties. Hij focust onder meer op de nieuwbouw van een modern magazijn van 120.000 vierkante meter in Gent.

Na zijn studies Logistiek & Economie werkte Edwin Eggebeen lang bij Morres Wonen. Toen hij in 2007 de toenmalige managing director van DSV ontmoette, was hij meteen verkocht door de diversiteit en de dynamiek van het bedrijf. “Mijn hart heeft altijd bij logistiek gelegen”, zegt Eggebeen. “Ik hou er niet van om elke dag hetzelfde te doen. Bij DSV kwam ik in een wereld terecht met veel verschillende klanten, mensen en processen.”

Operationele kennis

Eggebeen begon op 1 april 2007 zijn carrière bij DSV Solutions. Hij vervulde enkele jaren de functie van key account manager. Daarna bekleedde hij diverse rollen en verantwoordelijkheden op verschillende niveaus binnen de organisatie. “Elke rol bracht een andere dynamiek met zich mee. Ik kwam in aanraking met commerciële, operationele en financiële aspecten en human resources. Magazijnbeheer was voor mij helemaal nieuw en vereiste een andere manier van aansturen en communiceren. Al die rollen hebben me voorbereid op mijn huidige functie van managing director. Hoe kijk je naar de activiteiten en naar de processen? Waar kun je verbeteren? Dan is het belangrijk dat je operationele kennis hebt”, verduidelijkt hij.

DSV Solutions, dat negen vestigingen heeft in België, zorgt voor de warehouse-activiteiten voor zijn klanten. “Ik stuur die operationeel aan, maar ben ook verantwoordelijk voor finance, sales en de andere ondersteunende afdelingen in België”, zegt hij. “Het is een landenfunctie, wat een logische stap is omdat je veel meer kan kijken naar synergieën. De krapte op de arbeidsmarkt is een hot topic. Hoe gaan we daar nu mee om? Hoe kunnen we mensen multifunctioneel inzetten op de verschillende sites?”

Nieuwbouw

DSV Solutions heeft voor 2024 nieuwbouwplannen, onder meer een 120.000 vierkante meter groot magazijn. “Gent is altijd al een van de grootste healthcarehubs geweest binnen DSV. Het is een geografisch gunstige locatie, vlakbij de haven van North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges. Ook Brussels Airport en Liege Airport zijn dichtbij, evenals Parijs. Los van de containers hebben we namelijk ook veel luchtvrachtzendingen.”

Hoewel de focus op de gezondheidssector en de farmaceutische industrie ligt, zal het magazijn een veelzijdige rol vervullen en flexibiliteit bieden om diverse producten op te slaan. “De ruimtes kunnen worden aangepast aan verschillende temperaturen en vereisten”, zegt hij. Het nieuwe gebouw krijgt een BREEAM Excellent-certificaat. “Dit benadrukt het engagement van DSV voor milieuvriendelijke logistieke activiteiten, oplossingen en zijn verantwoordelijkheid als toonaangevende dienstverlener in België, evenals zijn inzet voor een duurzamere toekomst.”

Mensen moeten kunnen zien dat een magazijn een fijne werkplek is in plaats van een stoffige locatie

Een van de grootste uitdagingen is het tekort op de arbeidsmarkt, zegt Eggebeen. “Bij het afronden van het bouwproject, hebben we extra medewerkers nodig voor de activiteiten van onze klanten. Het gaat al snel over 350 extra werknemers. Dat betekent dat je extern moet zoeken, via verschillende pistes.”

Een van die pistes is het verhogen van het imago, niet alleen van DSV Solutions, maar van de hele warehouselogistiek. “Velen hebben nog het idee van een stoffig magazijn, wat we helemaal niet zijn”, zegt hij. “Daarom wil ik ook de deuren openzetten zodat mensen zien dat een magazijn een lichte en propere omgeving is en een fijne werkplek voor medewerkers in plaats van een stoffige locatie.”

Een andere piste is automatisering. “Dat maakt het vak sexyer en dus ook aantrekkelijker voor onze medewerkers. Zo werken we met drones om het voorraadbeheer te doen. Recent hebben we ook een robot ingezet voor de schoonmaakactiviteiten”, vertelt hij. “Dat zijn voorbeelden van taken waar je steeds moeilijker medewerkers voor vindt. We maken het niet alleen aantrekkelijker voor onze medewerkers, maar ook voor buitenstaanders zodat ze graag voor DSV komen werken.”

Win-winsituatie

Een andere uitdaging is duurzaamheid. “We zijn toch best trots dat DSV als een van de grootste logistieke partijen ter wereld als eerste heeft gezegd om de doelstellingen te halen die op de Parijse Conventie zijn afgesproken. Ondertussen hebben wij die targets al scherper gesteld. Tegen 2030 willen we 50% van de emissies reduceren en tegen 2050 willen we volledig CO2-neutraal zijn. Dat wil zeggen dat we nu de juiste keuzes moeten maken, onder meer door de gebouwen die we laten zetten. Daar komt geen gas of elektriciteit meer van buitenaf. Alles wordt zelf opgewekt. Hierdoor kunnen we grote sprongen maken. Voor onze klanten hebben we ook volledige rapportages zodat ze kunnen zien wat hun CO2-voetafdruk is. Dat wordt steeds belangrijker, ook voor onze klanten om hun producten weer te verkopen. Zo ontstaat er een win-winsituatie.”

In het weekend ga ik hardlopen om de gedachten te ordenen

Edwin Eggebeen is getrouwd en heeft twee dochters. “Het gezinsleven vind ik belangrijk. Om me te ontspannen, reis ik vaak. In het weekend doe ik aan hardlopen. Dat helpt ook wel om de gedachten te ordenen en weer verfrissende nieuwe ideeën op te doen. Voor de rest ben ik een Zeeuwse Vlaming, vergelijkbaar met de Belgische Bourgondiër. Ik hou daarom van lekker eten, koken, een lekker glas wijn of een pintje.”