L. Geerts (NPRC): “Kantoren België belangrijk voor noord-zuidverkeer”

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Luc Geerts NPRC
Luc Geerts, de toekomstige manager van NPRC België © NPRC

De Nederlandse binnenvaartcoöperatie NPRC heeft Luc Geerts aangesteld als nieuwe manager België. “De kantoren in België zijn belangrijk voor het noord-zuidverkeer”, zegt Geerts. Hij heeft 36 jaar ervaring in expeditie, logistiek en binnenvaart op de teller staan.

Luc Geerts volgt bij NPRC Mario Lauwers op, die eind 2024 met pensioen gaat. Vanaf september neemt hij officieel de fakkel over. Lauwers blijft nog tot het einde van het jaar actief om hem te begeleiden.

Na zijn opleiding Scheepvaart-Expeditie en zijn legerdienst, ging Luc Geerts aan de slag bij Panalpina als inside sales export. “Daarna heb ik zo’n acht jaar bij Polytra gewerkt als project cargo forwarder. Daar kreeg ik de kans om met verschillende modi en verladers in contact te komen en heb ik veel bijgeleerd”, zegt hij. “Op mijn dertigste ben ik voor een verlader gaan werken. Sibelco zocht iemand met kennis van logistiek en chartering. Dat was mijn eerste intensieve kennismaking met de binnenvaart.”

In 1997 had Sibelco nog een eigen vloot binnenschepen die werden ingezet tussen de groeven in de Kempen en de haven van Antwerpen. “De helft van mijn takenpakket bestond erin om de schepen optimaal te laten roteren. De binnenvaart was op dat moment nog niet geliberaliseerd. Bevrachting gebeurde nog via de beurs”, vertelt hij. “Vanaf 1998 werden de tarieven vrij en dat was een heel ander gegeven. De eigen vloot bleek ineens duurder dan de vrije markt, maar Sibelco wou niet te snel handelen en wachtte af. In 2002 werd er dan toch beslist om de vloot af te stoten en was het mijn opdracht om een kandidaat te zoeken. Zo ging de vloot naar De Grave-Antverpia (nu DGA Shipping) die nog steeds de transporten voor Sibelco doet. In 2005 heb ik het bedrijf verlaten omdat ze verhuisd waren van Antwerpen naar Dessel en het pendelen me te veel werd”, schetst hij.

Mooie herinneringen

Na een kort intermezzo bij een smeermiddelenbedrijf trekt Geerts opnieuw de kaart van de binnenvaart. “In 2006 ben ik als sales manager van de Franse binnenvaartgroep CFNR in Antwerpen begonnen. Twee jaar later volgde ik de toenmalige directeur Michel Haesen op. Gedurende drie jaar heb ik aan het hoofd gestaan van het bedrijf in Antwerpen. Aan die periode heb ik een van mijn mooiste herinneringen overgehouden. Ik was verantwoordelijk voor het cliënteel en het operationele in een polyvalente rol. Aan die periode kwam een einde met de bankencrisis van 2008-2011. De aandeelhouders beslisten om de binnenvaartactiviteiten, die geen core business waren, af te stoten. De duwbakken werden verkocht aan De Grave-Antverpia. De bevrachting ging naar Rhenus en het containergebeuren werd aan Danser overgelaten. Toen ben ik aan de slag gegaan bij Shipit – een klant van CFNR – in een commerciële rol”, vertelt hij.

Zelfstandig expert

In 2016 kiest hij ervoor om verder te gaan als zelfstandig expert. “Ik heb toen in opdracht van Waterwegen en Zeekanaal (de voorloper van De Vlaamse Waterweg red.) twee jaar lang mijn schouders onder het project ‘Watertruck +’ gezet. Na een korte tussenstop bij Euroports in een commerciële functie, ben ik in 2020 via een overheidsopdracht bij De Vlaamse Waterweg begonnen. Als ‘market developer’ moet ik bedrijven overtuigen om de stap naar het water te zetten en partijen samenbrengen om de modal shift te realiseren. Die opdracht loopt deze zomer af.”

Op dat moment komt NPRC in zicht. “Ik ben in gesprek gegaan met NPRC toen bekend werd dat de huidige manager in Antwerpen, Mario Lauwers, eind van dit jaar met pensioen gaat. Vanaf 1 juli 2024 begin ik bij NPRC en vanaf september neem ik de fakkel over van Mario. Hij blijft dan nog tot het eind van het jaar om mij te begeleiden”.

Ondernemers

NPRC is een binnenvaartcoöperatie voor droge bulk waar de leden centraal staan. De coöperatie telt een 150-tal leden waaronder ook heel wat Belgische schippers. “Samen vormen ze een groep van ondernemers met als doelstelling de marktpositie van de individuele ondernemer te versterken. Dagelijks koppelen we onze ondernemers aan de lading en hiermee zorgen we ervoor dat we een optimale service leveren voor onze klanten. Mijn taak zal er dus in bestaan om de belangen van de leden te behartigen en ervoor te zorgen dat de klanten tevreden zijn. Ook zal ik het team verder ontwikkelen en ondersteunen bij hun werkzaamheden”.

Ibarge

Als belangrijkste uitdaging ziet Luc Geerts het aantrekkelijk maken van het beroep en het transport over water voor de klanten. “Dat kan onder andere via digitalisering. Door datagedreven te werken en de digitalisatie van processen, verloopt de communicatie met de leden nu al helemaal digitaal via de Ibarge-applicatie. Ook op vergroening wordt actief ingezet. Zo heeft de coöperatie het afgelopen jaar bijvoorbeeld 3 miljoen euro geïnvesteerd om de vloot van de 150 verenigde ondernemers te verduurzamen. Ook de energietransitie vormt een grote uitdaging met bepaalde stromen, zoals staal en steenkool, die teruglopen. Daardoor moeten we op zoek gaan naar nieuwe trafieken, zijnde vooral ladingstromen die ontstaan als gevolg van de circulaire economie en die zullen groeien”, zegt hij.

NPRC België

Geerts wordt manager NPRC België met kantoren in Antwerpen en Doornik. “In Antwerpen werken zeven mensen en in Doornik twee. De Belgische kantoren zijn belangrijk voor het noord-zuidverkeer van onder meer bouw- en delfstoffen. Het kantoor in Antwerpen is ook actief in het vervoer van coils naar Frankrijk en rijst uit Antwerpen. De ontwikkeling van het project Seine-Schelde biedt een opportuniteit voor de kantoren in Antwerpen en Doornik”, besluit hij.

L. Geerts (NPRC): “Kantoren België belangrijk voor noord-zuidverkeer” – Flows

L. Geerts (NPRC): “Kantoren België belangrijk voor noord-zuidverkeer”

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Luc Geerts NPRC
Luc Geerts, de toekomstige manager van NPRC België © NPRC

De Nederlandse binnenvaartcoöperatie NPRC heeft Luc Geerts aangesteld als nieuwe manager België. “De kantoren in België zijn belangrijk voor het noord-zuidverkeer”, zegt Geerts. Hij heeft 36 jaar ervaring in expeditie, logistiek en binnenvaart op de teller staan.

Luc Geerts volgt bij NPRC Mario Lauwers op, die eind 2024 met pensioen gaat. Vanaf september neemt hij officieel de fakkel over. Lauwers blijft nog tot het einde van het jaar actief om hem te begeleiden.

Na zijn opleiding Scheepvaart-Expeditie en zijn legerdienst, ging Luc Geerts aan de slag bij Panalpina als inside sales export. “Daarna heb ik zo’n acht jaar bij Polytra gewerkt als project cargo forwarder. Daar kreeg ik de kans om met verschillende modi en verladers in contact te komen en heb ik veel bijgeleerd”, zegt hij. “Op mijn dertigste ben ik voor een verlader gaan werken. Sibelco zocht iemand met kennis van logistiek en chartering. Dat was mijn eerste intensieve kennismaking met de binnenvaart.”

In 1997 had Sibelco nog een eigen vloot binnenschepen die werden ingezet tussen de groeven in de Kempen en de haven van Antwerpen. “De helft van mijn takenpakket bestond erin om de schepen optimaal te laten roteren. De binnenvaart was op dat moment nog niet geliberaliseerd. Bevrachting gebeurde nog via de beurs”, vertelt hij. “Vanaf 1998 werden de tarieven vrij en dat was een heel ander gegeven. De eigen vloot bleek ineens duurder dan de vrije markt, maar Sibelco wou niet te snel handelen en wachtte af. In 2002 werd er dan toch beslist om de vloot af te stoten en was het mijn opdracht om een kandidaat te zoeken. Zo ging de vloot naar De Grave-Antverpia (nu DGA Shipping) die nog steeds de transporten voor Sibelco doet. In 2005 heb ik het bedrijf verlaten omdat ze verhuisd waren van Antwerpen naar Dessel en het pendelen me te veel werd”, schetst hij.

Mooie herinneringen

Na een kort intermezzo bij een smeermiddelenbedrijf trekt Geerts opnieuw de kaart van de binnenvaart. “In 2006 ben ik als sales manager van de Franse binnenvaartgroep CFNR in Antwerpen begonnen. Twee jaar later volgde ik de toenmalige directeur Michel Haesen op. Gedurende drie jaar heb ik aan het hoofd gestaan van het bedrijf in Antwerpen. Aan die periode heb ik een van mijn mooiste herinneringen overgehouden. Ik was verantwoordelijk voor het cliënteel en het operationele in een polyvalente rol. Aan die periode kwam een einde met de bankencrisis van 2008-2011. De aandeelhouders beslisten om de binnenvaartactiviteiten, die geen core business waren, af te stoten. De duwbakken werden verkocht aan De Grave-Antverpia. De bevrachting ging naar Rhenus en het containergebeuren werd aan Danser overgelaten. Toen ben ik aan de slag gegaan bij Shipit – een klant van CFNR – in een commerciële rol”, vertelt hij.

Zelfstandig expert

In 2016 kiest hij ervoor om verder te gaan als zelfstandig expert. “Ik heb toen in opdracht van Waterwegen en Zeekanaal (de voorloper van De Vlaamse Waterweg red.) twee jaar lang mijn schouders onder het project ‘Watertruck +’ gezet. Na een korte tussenstop bij Euroports in een commerciële functie, ben ik in 2020 via een overheidsopdracht bij De Vlaamse Waterweg begonnen. Als ‘market developer’ moet ik bedrijven overtuigen om de stap naar het water te zetten en partijen samenbrengen om de modal shift te realiseren. Die opdracht loopt deze zomer af.”

Op dat moment komt NPRC in zicht. “Ik ben in gesprek gegaan met NPRC toen bekend werd dat de huidige manager in Antwerpen, Mario Lauwers, eind van dit jaar met pensioen gaat. Vanaf 1 juli 2024 begin ik bij NPRC en vanaf september neem ik de fakkel over van Mario. Hij blijft dan nog tot het eind van het jaar om mij te begeleiden”.

Ondernemers

NPRC is een binnenvaartcoöperatie voor droge bulk waar de leden centraal staan. De coöperatie telt een 150-tal leden waaronder ook heel wat Belgische schippers. “Samen vormen ze een groep van ondernemers met als doelstelling de marktpositie van de individuele ondernemer te versterken. Dagelijks koppelen we onze ondernemers aan de lading en hiermee zorgen we ervoor dat we een optimale service leveren voor onze klanten. Mijn taak zal er dus in bestaan om de belangen van de leden te behartigen en ervoor te zorgen dat de klanten tevreden zijn. Ook zal ik het team verder ontwikkelen en ondersteunen bij hun werkzaamheden”.

Ibarge

Als belangrijkste uitdaging ziet Luc Geerts het aantrekkelijk maken van het beroep en het transport over water voor de klanten. “Dat kan onder andere via digitalisering. Door datagedreven te werken en de digitalisatie van processen, verloopt de communicatie met de leden nu al helemaal digitaal via de Ibarge-applicatie. Ook op vergroening wordt actief ingezet. Zo heeft de coöperatie het afgelopen jaar bijvoorbeeld 3 miljoen euro geïnvesteerd om de vloot van de 150 verenigde ondernemers te verduurzamen. Ook de energietransitie vormt een grote uitdaging met bepaalde stromen, zoals staal en steenkool, die teruglopen. Daardoor moeten we op zoek gaan naar nieuwe trafieken, zijnde vooral ladingstromen die ontstaan als gevolg van de circulaire economie en die zullen groeien”, zegt hij.

NPRC België

Geerts wordt manager NPRC België met kantoren in Antwerpen en Doornik. “In Antwerpen werken zeven mensen en in Doornik twee. De Belgische kantoren zijn belangrijk voor het noord-zuidverkeer van onder meer bouw- en delfstoffen. Het kantoor in Antwerpen is ook actief in het vervoer van coils naar Frankrijk en rijst uit Antwerpen. De ontwikkeling van het project Seine-Schelde biedt een opportuniteit voor de kantoren in Antwerpen en Doornik”, besluit hij.