Succesvolle politie- en douanecontrole voor eCMR op Brucargo

Nieuws, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Politie- en douanecontrole van eCMR op Brucargo
Politie- en douanecontrole van eCMR op Brucargo © Air Cargo Belgium

Air Cargo Belgium plande 21 mei een politiecontrole op Brucargo om het eCMR-project te testen. Wallenborn, Swissport en Hainan Airlines zitten in het testproject. Brucargo maakt zich klaar om het project op grotere schaal te testen en de digitale werkwijze verder in te bedden in de operaties.

Het politie- en douaneteam voor de projectwerking op Brucargo kwam langs op de cargozone om een truck van Wallenborn aan de kant te zetten. “Op de smartphone controleerden ze de validiteit van de eCMR en de vracht”, zegt Lotte Vanmaele, project lead bij Air Cargo Belgium.

Met het eCMR-project wil Brucargo de papieren CMR’s (vrachtbrieven) vervangen door een digitale versie. “De grondafhandelaren werken op hetzelfde digitale platform samen met de truckingbedrijven om de eCMR’s aan te maken en digitaal te ondertekenen via een mobiele app. Dat moet meer transparantie tussen de verschillende partijen creëren en de menselijke fouten verminderen.”

Het eCMR-project wordt gesubsidieerd door het Stargate-project, dat financiering heeft ontvangen uit het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie, binnen de EU Green Deal. Een van de duurzaamheidsaspecten is papier elimineren. Buiten grondafhandelaar Swissport en truckingbedrijf Wallenborn werkte ook Hainan Airlines mee aan de test. Pionira ontwikkelde de app voor de eCMR.

Papierloos

“Als truckbedrijf zien we het papierloze karakter als een van de grootste voordelen”, zegt Donald Schaap, operations manager Wallenborn Belgium. “Met eCMR zitten we aan 75% digitalisering. Het zijn alleen nog de douanedocumenten die we moeten overbruggen. Ook de snellere facturatie is een troef. We willen ook haantje de voorste zijn, want vanaf augustus 2025 is het verplicht om de eCMR te accepteren in de EU.”

We moeten oog hebben voor wie de eigenaar van de data is en met wie ze al dan niet gedeeld mogen worden

“eCMR is een van de stappen in het proces dat nog niet gedigitaliseerd is”, voegt Frederik Timmermans, station manager Swissport, eraan toe. “We dragen daar in deze testfase graag aan bij om te zoeken naar oplossingen voor elementen die extra aandacht nodig hebben.” Hij benadrukt dat data-uitwisseling steeds belangrijker wordt. “We delen data op een bepaald platform, maar moeten oog hebben voor wie de eigenaar van die data is en met wie ze al dan niet gedeeld mogen worden.”

Leermoment

Na de testfase is het duidelijk dat er nog werkpunten zijn. “Voor zowel de politie als de douane en Wallenborn was het een leermoment”, zegt Schaap. Hij merkt dat vooral bij de kennis van de chauffeurs en de afhandelaars aan het loket. “Het is iets nieuws. Dat betekent dat je herhaaldelijk moet oefenen en door alle details moet gaan met iedereen. Doe je dat niet dagelijks, dan leren ze het snel af. In het begin kregen we ook dubbele CMR’s. Dan stellen ze de resultaten soms in vraag.”

Timmermans vergelijkt het met het gebruik van e-mail. “Dat is bij iedereen al lang in voege, maar toch zie je nog veel mensen e-mails printen. Hetzelfde gebeurt met CMR. De mindset moet veranderen bij de omschakeling naar de digitale vrachtbrief. Dat kan vele jaren duren.”

Na deze eerste testfase met Wallenborn en Swissport wil Air Cargo Belgium het project op grotere schaal uitrollen op Brucargo, zodat meer bedrijven het platform en de werking ervan kunnen testen.

Succesvolle politie- en douanecontrole voor eCMR op Brucargo – Flows

Succesvolle politie- en douanecontrole voor eCMR op Brucargo

Nieuws, Luchtvracht
Melanie De Vrieze
Politie- en douanecontrole van eCMR op Brucargo
Politie- en douanecontrole van eCMR op Brucargo © Air Cargo Belgium

Air Cargo Belgium plande 21 mei een politiecontrole op Brucargo om het eCMR-project te testen. Wallenborn, Swissport en Hainan Airlines zitten in het testproject. Brucargo maakt zich klaar om het project op grotere schaal te testen en de digitale werkwijze verder in te bedden in de operaties.

Het politie- en douaneteam voor de projectwerking op Brucargo kwam langs op de cargozone om een truck van Wallenborn aan de kant te zetten. “Op de smartphone controleerden ze de validiteit van de eCMR en de vracht”, zegt Lotte Vanmaele, project lead bij Air Cargo Belgium.

Met het eCMR-project wil Brucargo de papieren CMR’s (vrachtbrieven) vervangen door een digitale versie. “De grondafhandelaren werken op hetzelfde digitale platform samen met de truckingbedrijven om de eCMR’s aan te maken en digitaal te ondertekenen via een mobiele app. Dat moet meer transparantie tussen de verschillende partijen creëren en de menselijke fouten verminderen.”

Het eCMR-project wordt gesubsidieerd door het Stargate-project, dat financiering heeft ontvangen uit het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie, binnen de EU Green Deal. Een van de duurzaamheidsaspecten is papier elimineren. Buiten grondafhandelaar Swissport en truckingbedrijf Wallenborn werkte ook Hainan Airlines mee aan de test. Pionira ontwikkelde de app voor de eCMR.

Papierloos

“Als truckbedrijf zien we het papierloze karakter als een van de grootste voordelen”, zegt Donald Schaap, operations manager Wallenborn Belgium. “Met eCMR zitten we aan 75% digitalisering. Het zijn alleen nog de douanedocumenten die we moeten overbruggen. Ook de snellere facturatie is een troef. We willen ook haantje de voorste zijn, want vanaf augustus 2025 is het verplicht om de eCMR te accepteren in de EU.”

We moeten oog hebben voor wie de eigenaar van de data is en met wie ze al dan niet gedeeld mogen worden

“eCMR is een van de stappen in het proces dat nog niet gedigitaliseerd is”, voegt Frederik Timmermans, station manager Swissport, eraan toe. “We dragen daar in deze testfase graag aan bij om te zoeken naar oplossingen voor elementen die extra aandacht nodig hebben.” Hij benadrukt dat data-uitwisseling steeds belangrijker wordt. “We delen data op een bepaald platform, maar moeten oog hebben voor wie de eigenaar van die data is en met wie ze al dan niet gedeeld mogen worden.”

Leermoment

Na de testfase is het duidelijk dat er nog werkpunten zijn. “Voor zowel de politie als de douane en Wallenborn was het een leermoment”, zegt Schaap. Hij merkt dat vooral bij de kennis van de chauffeurs en de afhandelaars aan het loket. “Het is iets nieuws. Dat betekent dat je herhaaldelijk moet oefenen en door alle details moet gaan met iedereen. Doe je dat niet dagelijks, dan leren ze het snel af. In het begin kregen we ook dubbele CMR’s. Dan stellen ze de resultaten soms in vraag.”

Timmermans vergelijkt het met het gebruik van e-mail. “Dat is bij iedereen al lang in voege, maar toch zie je nog veel mensen e-mails printen. Hetzelfde gebeurt met CMR. De mindset moet veranderen bij de omschakeling naar de digitale vrachtbrief. Dat kan vele jaren duren.”

Na deze eerste testfase met Wallenborn en Swissport wil Air Cargo Belgium het project op grotere schaal uitrollen op Brucargo, zodat meer bedrijven het platform en de werking ervan kunnen testen.