Main Hub eerste intermodale terminal met hybride straddle carriers

Lineas Intermodal heeft bij Kalmar twee hybride straddle carriers besteld voor de Main Hub spoorterminal in de haven van Antwerpen. Daarmee is het de eerste intermodale terminal in Europa met hybride behandelingstoestellen.

De twee diesel-elektrische straddle carriers worden geleverd in het eerste kwartaal van 2020. Kalmar leverde eerder al dergelijke toestellen aan Antwerp Gateway en PSA, maar voor de Main Hub is het een primeur als eerste intermodale terminal in Europa, bevestigt Damien Cols, director Global Customers bij Kalmar.

Kleinere motor

“Deze hybride toestellen hebben een kleinere motor die niet constant draait en die de batterijen voedt. De straddle carrier werkt 70% op de dieselmotor en 30% op de batterij. Daardoor verbruikt hij tot 30% minder brandstof en stoot hij veel minder CO2 uit”, legt Cols uit.

Het toestel is bovendien uitgerust met een onderhoudsvrij regeneratief energiesysteem dat energie die vrijkomt bij het remmen of het dalen van de spreader, omzet in elektrische stroom. Die wordt opgeslagen in een lithium-ionbatterij aan boord van de straddle carrier.

De toestellen kunnen containers tot vier hoog stapelen en hebben een hefvermogen van veertig ton.

Lineas had al vier dieselaangedreven straddle carriers van Kalmar in gebruik op de Main Hub.

Koen Heinen