Vanelslander: "Antwerpse 'maritime' mag trotser zijn op innovaties"

Het zit wel snor met het innovatieve karakter van de Antwerpse haven, al mag de sector er wat meer mee naar buiten komen. Dat is de conclusie van een recent onderzoek van de Universiteit Antwerpen. Niet alleen de digitale toepassingen maken school.

'Innovatie', het klinkt al te vaak als een buzzword. Een team onderzoekers van de Universiteit Antwerpen, met in hun rangen onder andere Christa Sys en Thierry Vanelslander, zochten uit hoe het nu eigenlijk staat met het innovatieve karakter van de Antwerpse haven. Na een grondige literatuurstudie en nadat een typologie van de verschillende soorten innovaties werd opgesteld – van het technologische over het management, omslagen in organisatiecultuur en innovaties qua beleid – is het tijd voor een verdict: hoe innovatief is de Antwerpse haven eigenlijk? 

Dat blijkt goed mee te vallen, weet Vanelslander. "Voor ons onderzoek hebben we 75 haveninnovaties opgelijst, waarvan de helft uit Antwerpen. Er gebeurt dus wel heel wat. Digitaliseringsverhalen zoals NxtPort spelen daarin uiteraard een rol, maar niet uitsluitend."

Wijngaardnatie maakt school 

Een opvallende niet-digitaliseringsgebonden case die blijkbaar school heeft gemaakt, is de overdekte bulkterminal van Wijngaard Natie. Het lossen van los bulkgoed vereist goede weersomstandigheden, tenzij je de goederen onder een enorm afdak lost. Dat hadden ze bij Wijngaardnatie goed begrepen, en hun oplossing wordt intusen elders in Europa gekopieerd. 

NxtPort heet dan weer een goed voorbeeld te zijn van een samenwerking van private en publieke partners op weg naar doorgedreven digitalisering. "Antwerpen heeft dus best wel wat innovatie, maar de bedrijven komen er te weinig mee naar buiten", zegt Vanelslander. "In de chemie, bijvoorbeeld, lees je in elk jaarverslag hoeveel miljoenen er naar research & development zijn gegaan. In de maritieme sector zitten de innovaties vaak minder zichtbaar verborgen in de verslagen. In de haven vind je vooral doeners, wat hen uiteraard siert. De les voor de sector moet dus zijn: wees trots op je innovaties! Andere sectoren pakken er veel meer mee uit."

Michiel Leen