Stiptheid in lijnvaart bereikt nieuw dieptepunt

De Deense consultant SeaIntel controleert al sinds 2011 hoe goed rederijen hun vaarschema’s volgen. In het eerste kwartaal arriveerde maar liefst een derde van alle containerschepen met vertraging.

Volgens SeaIntel was het aantal vertragingen nog nooit eerder zo groot. Wereldwijd arriveerde slechts 66,4% van alle containerschepen op de voorziene aankomstdatum in de haven van bestemming, terwijl dat in de eerste drie maanden van vorig jaar nog 74,5% was.

Tussen de rederijen onderling zijn er grote verschillen. Wan Hai steekt met een score van 80,6% met kop en schouders boven de zestien andere grote carriers uit de rangschikking van de Deense consultant uit. Op enige afstand volgen Evergreen en APL met respectievelijk 71,3 en 71%.

Beter dan gemiddeld

Maersk Line, ZIM, OOCL, MSC, Cosco Shipping, Hamburg Süd en CMA CGM presteerden eveneens beter dan gemiddeld met scores van meer dan 69%. Yang Ming behaalde de zwakste score (58,8%) en ook “K” Line (61,2%) en MOL (62,8%) kunnen geen al te fraai rapport voorleggen.

Het aantal vertragingen verschilt ook sterk van vaargebied tot vaargebied. De trans-Atlantic is gekend om zijn winterse stormen en dat blijkt ook uit het rapport van SeaIntel. Van alle containerschepen die in het eerste kwartaal van Europa naar Noord-Amerika voeren, arriveerden er slechts 49,3% op tijd. Toch slaagde een nichecarrier als ICL erin om de grote carriers af te troeven met een opmerkelijk hoge score van 87,5%. Ook vorig jaar mocht ICL zich tot de stiptste kronen.

OOCL

Tussen het Verre Oosten en de oostkust van Noord-Amerika laat de stiptheid dan weer veel te wensen over. OOCL mag zich daar met een resultaat van amper 46,7% al de meest betrouwbare rederij noemen, ondanks het feit dat nog steeds meer dan de helft van de schepen met vertraging zijn aangekomen. Tussen het Verre Oosten en Noord-Europa werd er veel stipter gevaren en bleek 70,1% van de gecontroleerde scheepsreizen volgens schema te zijn verlopen.

Stefan Verberckmoes