Seatrade strategisch in zee met Hapag-Lloyd

Reeferspecialist Seatrade heeft via de dochterrederij StreamLines een strategisch samenwerkingsakkoord gesloten met Hapag-Lloyd. Het eerste resultaat daarvan is een nieuwe lijndienst van StreamLines vanuit de VS naar Noord-Europa.

Vanaf deze week koopt Seatrade wekelijks 250 slots op trans-Atlantische diensten van Hapag-Lloyd. Conform de afspraak reserveert de Duitse carrier wekelijks honderd reeferplugs voor StreamLines, de in Curaçao gevestigde containerdochter van de koelvervoerder.

Seatrade krijgt toegang tot de AL2-, AL3-, en AL5-diensten van Hapag-Lloyd, die deel uitmaken van de THE Alliance portfolio op dat vaargebied. De allocatie van StreamLines is beperkt tot de havens Savannah, Charleston en Norfolk voor lading naar zeven Noord-Europese loshavens.

Antwerpen

Het slotcharterakkoord laat Seatrade toe om in Savannah en Norfolk bij te laden op de AL3-dienst richting Antwerpen (Europaterminal, kaai 869). De AL5 Service biedt een bijkomende verschepingsmogelijkheid tussen Savannah en de Scheldehaven.

Hoewel StreamLines de nieuwe dienst aankondigt als eenrichtingsverkeer (van de VS naar Europa), stipuleert het bij de Federal Maritime Commission (FMC) geregistreerde samenwerkingsakkoord de mogelijkheid dat Seatrade een vergelijkbaar aantal slots in de westboundrichting kan kopen.

Blue Stream

Seatrade en StreamLines hebben tot voor kort zelf nog eigen lijndiensten aangeboden tussen de VS en Noord-Europa. De Blue Stream Service tussen Centraal-Amerika en Europa met zes containerschepen van 1.296 tot 2.127 teu bood een verbinding tussen Port Canaveral (Florida), Wilmington (North Carolina), Tilbury en Rotterdam, maar werd deze maand omgevormd tot een dienst met klassieke reeferschepen die niet langer havens in de VS aanlopen.

Seatrade bood in het verleden ook afvaarten vanuit Philadelphia naar Noord-Europa via de Meridian Service. Voor die dienst naar Oceanië ging de rederij eind vorig jaar in zee met CMA CGM, maar uiteindelijk trok de reeferspecialist zich uit deze dienst terug en werden een aantal eigen containerschepen aan de Franse partner verhuurd.

Stefan Verberckmoes