Portilog lanceert nieuwe opleiding 'Het traject van liquid bulk'

Opleidingscentrum Portilog begint in oktober met een nieuwe opleiding met als focus vloeibare bulk. Het begeleiden van die trafieken is een al te zeldzame expertise, meent de sector. Deze opleiding wil daar wat aan doen.

Het opleidingstraject 'De Reis van Liquid Bulk' omvat acht sessies, waarin telkens een ander aspect van de trafiek in vloeibare bulk aan bod komt. “Vanuit een helikopterperspectief behandelen we de verschillende aspecten van de vloeibare bulk”, zegt programmamanager Tony Vuylsteke. “De focus ligt op het hele commerciële en logistieke apparaat dat daarbij komt kijken, vooral dan aan de walzijde, maar ook technische, juridische en veiligheidsaspecten komen aan bod.”

Terreinkennis

De opleiding trekt sprekers aan met expertise op het terrein, zoals de Vlaamse Havencommissaris Jan Blomme, Dries Van Gheluwe, key accountmanager Shipping Lines Port of Antwerp, Koen De Groof (Brabo), Capt. Kathy Speelman, hoofd nautische opleidingen Hogere Zeevaartschool en vele anderen. “De betrokkenheid van de Hogere Zeevaartschool is geen toeval”, zegt Vuylsteke. “België speelt een grote rol in de wereld van de liquid bulk-operatoren, denk maar aan Exmar. Ook de inbreng van het Havenbedrijf Antwerpen is niet toevallig: de vloeibare bulk is een erg belangrijk segment voor de haven.”

Dat de begeleiding en behandeling van transporten in de vloeibare bulk een aparte expertise vereisen, weet ook Michael D’haemer, general manager – Agencies, Euro Nordic Agencies Belgium N.V. “Na Houston is Antwerpen de grootste petrochemiehaven ter wereld. Het belang van die petrochemische activiteit in Antwerpen neemt nog toe. Tegelijkertijd is Antwerpen een complexe haven. Het is als agent niet evident om het ideale traject uit te stippelen. Daar komt bij dat de specifieke expertise die je als scheepsagent nodig hebt om liquid bulk te begeleiden, schaars is. Het werk is complexer dan het klassieke waterklerkenwerk. Als je op zoek gaat naar ervaren mensen die zo'n transport kunnen overzien, vis je in een kleine vijver. Deze opleiding moet daar verandering in brengen.”

5.200 tankers

Dries Van Gheluwe  van Port of Antwerp: "Dankzij de aanwezigheid van de petrochemische industrie in onze haven is er een heel netwerk aan gespecialiseerde bedrijven ontstaan die expertise hebben in opslag, transport en overslag van chemische producten. Om de kennis hierrond nog te versterken en meer inzicht te bieden op het hele logistieke proces wordt deze opleiding gelanceerd. Een brede kijk op deze industrie biedt kansen om ze beter te begrijpen, en geeft ideeën om hier nog verder in te groeien.”

“Als men spreekt over havens en schepen, heeft men het vaak alleen over containerschepen. Echter, van de +/- 14.600 schepen die de haven van Antwerpen in 2019 aanliepen waren er +/- 5.200 tankers”, laat Jan Daverveldt van Vopak optekenen. “Dat zijn tankers die een verscheidenheid aan producten vervoerden: ruwe aardolie, geraffineerde aardolieproducten, chemicaliën en gassen. Dergelijke schepen behandelen, vergt uiteraard een specifieke kennis van de mensen in de betrokken agenturen. Met deze opleiding trachten we de cursisten onder te dompelen in de wondere wereld van het vloeibaar massagoed.”

Start: 7 oktober

De opleiding start op 7 oktober en verloopt in een totaal van acht sessies. Daarbij worden verschillende locaties aangedaan, waaronder het Antwerpse Havenhuis, het hoofdkwartier van Brabo, Cepa en Oiltanking. Deelname kost Portilogleden 1.785 euro (excl. btw), voor niet-leden wordt dat 1.965 euro. Subsidie via de KMO-portefeuille is mogelijk.

Alle info vindt u hier.

Michiel Leen