Notteboom: "Med-containerhavens lopen in op Europese koplopers"

De havens van het Middellandse Zeegebied speelden lange tijd tweede viool in de Europese containertrafiek, maar daar komt snel verandering in. Bremerhaven mag vrezen dat Valencia zijn vierde plaatsje op de ranking inpikt en ook Piraeus boomt.

Havenkenner Theo Notteboom deelt opmerkelijke cijfers over de groei van de havens in het Middellandse Zeegebied ('Med'). De vier grote Europese containerhavens – Antwerpen, Rotterdam, Hamburg en Bremerhaven – mogen zich stilaan zorgen maken over hun hegemonie in de Euopese containertrafiek. Valencia (Spanje) is nu al de vijfde grootste containerhaven en loopt snel in op Bremen: nog slechts 360.000 teu op jaarbasis scheiden de nummer vier en de nieuwkomer op nummer vijf. Ook Piraeus, Algeciras en Barcelona lopen snel in op de Duitsers. Bremerhaven zit in het hoekje waar de klappen vallen en ging er recent 7,7% op achteruit, terwijl in de 'Med' de groei vaak met 'double digits' toeneemt: 24,4% voor de haven van Piraeus (Piraeus evolueerde zelfs van 0,5 miljoen teu in 2008 naar 63 miljoen in 2018, meer dan een vertienvoudiging), 13% voor Valencia en bijna 6% voor Barcelona. 

Vanuit Athene licht Notteboom de cijfers toe. "Historisch gezien was de containerisatie in de jaren '60-'70 vooral een Atlantische aangelegenheid, waar de grote havens in de Hamburg-Le Havre-range het meeste van hebben geprofiteerd. De 'Med' was lange tijd een secundaire route, maar de laatste jaren is er in de regio sterk geïnvesteerd door rederijen en havenbedrijven, ook buiten Europa. Vandaag zie je ook de allergrootste schepen op de mediterrane routes. "

Zuid-Europees hinterland 

Havens als die van Piraeus doen vooral aan transhipment, maar ook het Zuid-Europese hinterland ontwikkelt zich. De regio verteert de gevolgen van de economsiche crisis en ontpopt zich tot een interessante consumer base. Ook de Noord-Adriatische regio en Centraal- en Oost-Europa zijn interessante ontwikkelingsgebieden voor de Middelandse Zeehavens. In die rego en de Baltische staten is bijvoorbeeld Antwerpen minder actief, maar Hamburg en Bremen mogen er wel wakker van liggen, vooral omdat die hun Baltische trafiek ook zien afkalven door de opkomst van de Baltische havens en onder andere Gdansk. 

"Het beste dat Antwerpen kan doen, is blijven inzetten op connectiviteit", meent Notteboom. "Als de 'Med' zijn connectiviteit nog uitbreidt, kunnen de goederenstromen weleens veranderen. Tegelijkertijd blijft Antwerpen voor een bedrijf als MSC wel een belangrijke draaischijf. Antwerpen kan wel inspelen op het groeiende intra-Europese verkeer van noord naar zuid."

Michiel Leen