‘Port Tracker’ van havenorganisatie IAPH meet veerkracht havens

Nieuws, Douane
Michiel Leen
Containerschip
Containerschip © Digital Container Shipping Association

Internationale havenorganisatie IAPH werkt aan een ‘port tracker’ die in kaart moet brengen hoe goed internationale havens bestand zijn tegen zware crises zoals de COVID-pandemie. De jaarlijkse IAPH-havenbarometer laat een zware COVID-impact zien.

Met het rapport ‘IAPH-WPSP Port Economic Impact Barometer One Year Report’ brengt de internationale havenorganisatie IAPH (International Association of Ports and Harbours) de impact in kaart van de COVID-crisis op de grote wereldhavens. Op basis van verschillende enquêtes tonen professor Theo Notteboom (UA, UGent) en zijn Griekse collega Thanos Pallis (University of the Aegean) hoe de havens de periode tussen april 2020 en april 2021 zijn doorgekomen. 

En toen kwam Suez

Na initiële vraag- en aanbodschokken ontstond een grote vraag naar duurzame consumentengoederen voor het thuisleven, wat gepaard ging met een boomende e-commerce. Na een initiële periode met blank sailings, ontstond een ‘nieuw normaal’ van congestie op de terminals en onzekerheden over equipment en beschikbare scheepscapaciteit. In maart 2021 raakte het scheepvaartverkeer nog verder ontregeld door de blokkade van het Suezkanaal. 

De opstellers van het rapport beschouwen de COVID-crisis als een stresstest die de meeste wereldhavens goed doorstaan hebben, gebaseerd op een jaar van monitoring. De prangende vraag is volgens IAPH evenwel hoe havens zich kunnen wapenen tegen gelijkaardige crises in de toekomst. “De planning voor de vele onbekende factoren die havens kunnen verstoren, is een complex en multidimensionaal proces waar strategische beslissingen moeten worden genomen met een hoge mate van onzekerheid”, besluiten de onderzoekers. “De Barometerbevindingen en hun analyse onthulden dat we een supplychainperspectief moeten aannemen bij het ontwikkelen van havenstrategieën die risico’s minimaliseren en veerkracht opbouwen tegen disrupties. Een wereldwijd trackingmechanisme – gericht op het volgen van trends, het beperken van risico’s – moet zich richten op de maritieme kant van de haven, de omstandigheden in de haven en de landsideoperaties.”

Tracker 

Het IAPH Risk and Resilience Technical Committee, dat voortspruit uit de  IAPH-WPSP Taskforce, heeft zich ten doel gesteld een wereldwijde haventracker te ontwikkelen waarmee de havens die lid zijn van de IAPH kunnen meten in hoeverre ze bestand zijn tegen toekomstige crises. Doorslaggevende factoren zijn daarbij: efficiëntie en het vermogen om hun ‘licence to operate’ te behouden, naast het vermogen om te blijven functioneren wanneer de volgende crisis toeslaat. IAPH managing director Patrick Verhoeven concludeert: “De havens zijn erin geslaagd hun cruciale rol te spelen om de wereldeconomie draaiende te houden tijdens deze wereldwijde pandemische crisis die maar één keer in een generatie voorkomt. De volgende stap is dat havens hun mate van paraatheid voor de volgende grote slag plannen. Die kan financieel, commercieel, gezondheid- of veiligheidgerelateerd zijn, gelieerd aan klimaatverandering of extreme weersomstandigheden, of zelfs als gevolg van een catastrofale cyberaanval of terroristische daad. IAPH ziet haar rol in het ontwikkelen van tools zoals de global port tracker om haar aangesloten havens te helpen voorspellen welke interventies nodig zijn om de uitdagingen van deze buitengewone periode van verandering en onzekerheid het hoofd te bieden, en om de nautische en mondiale toeleveringsketen op gang te houden.”

Het volledige rapport vindt u hier

Michiel Leen