Chinatreinen normaliseren weer naar Luik dankzij Chinese versoepeling

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
De eerste trein tussen Chengdu en Luik werd opgewacht door vertegenwoordigers van onder meer Liège Logistics Intermodal, AWEX en Logistics in Wallonia (begin 06/2020)
De eerste trein tussen Chengdu en Luik werd opgewacht door vertegenwoordigers van onder meer Liège Logistics Intermodal, AWEX en Logistics in Wallonia (begin 06/2020) © Logistics in Wallonia/LLI

Vanaf 8 januari 2023 legt China geen quarantaine of andere covidmaatregelen meer op aan inkomende goederen of personen. De versoepeling zal onder meer leiden tot een normalisering van het treinverkeer tussen China en Europa, en dus ook Luik.

De aangekondigde versoepeling komt er doordat China COVID-19 voortaan classificeert als een minder gevaarlijk virus, zo meldt Railfreight.com. Nochtans wordt het land getroffen door een nieuwe golf van besmettingen die tot vertragingen leiden in een aantal Chinese havens. Het feit dat de quarantainemaatregelen verdwijnen, zal allicht een goede zaak zijn voor het spoorvervoer tussen China en Europa.

Normalisering

Goederen en personen die China binnenkomen zullen vanaf 8 januari niet meer in quarantaine moeten. Vooral de import van verse producten vanuit Europa leed onder die maatregel. Het spoorvervoer liep ook vertragingen op doordat er onvoldoende vrachtwagenchauffeurs waren om de goederen van een naar de spoorterminals te brengen als gevolg van de strikte covidmaatregelen.

Door het feit dat die maatregelen wegvallen, kan het spoorvervoer tussen China en Europa vanaf januari terug normaliseren. Dat bevestigt ook Johan Gemels van Liège Logistics Intermodal (LLI), waar verschillende treinen uit China aankomen. “We hebben al bericht gekregen uit China dat de treinvolumes zullen normaliseren. De voorbije maanden waren er wel wat minder treinen door de strikte covidmaatregelen daar”, zegt hij. Vanuit Luik gaan voornamelijk machineonderdelen en constructiemateriaal naar China met de trein, geen bederfelijke producten.

Chinatreinen normaliseren weer naar Luik dankzij Chinese versoepeling – Flows

Chinatreinen normaliseren weer naar Luik dankzij Chinese versoepeling

Nieuws, Spoorvervoer
Koen Heinen
De eerste trein tussen Chengdu en Luik werd opgewacht door vertegenwoordigers van onder meer Liège Logistics Intermodal, AWEX en Logistics in Wallonia (begin 06/2020)
De eerste trein tussen Chengdu en Luik werd opgewacht door vertegenwoordigers van onder meer Liège Logistics Intermodal, AWEX en Logistics in Wallonia (begin 06/2020) © Logistics in Wallonia/LLI

Vanaf 8 januari 2023 legt China geen quarantaine of andere covidmaatregelen meer op aan inkomende goederen of personen. De versoepeling zal onder meer leiden tot een normalisering van het treinverkeer tussen China en Europa, en dus ook Luik.

De aangekondigde versoepeling komt er doordat China COVID-19 voortaan classificeert als een minder gevaarlijk virus, zo meldt Railfreight.com. Nochtans wordt het land getroffen door een nieuwe golf van besmettingen die tot vertragingen leiden in een aantal Chinese havens. Het feit dat de quarantainemaatregelen verdwijnen, zal allicht een goede zaak zijn voor het spoorvervoer tussen China en Europa.

Normalisering

Goederen en personen die China binnenkomen zullen vanaf 8 januari niet meer in quarantaine moeten. Vooral de import van verse producten vanuit Europa leed onder die maatregel. Het spoorvervoer liep ook vertragingen op doordat er onvoldoende vrachtwagenchauffeurs waren om de goederen van een naar de spoorterminals te brengen als gevolg van de strikte covidmaatregelen.

Door het feit dat die maatregelen wegvallen, kan het spoorvervoer tussen China en Europa vanaf januari terug normaliseren. Dat bevestigt ook Johan Gemels van Liège Logistics Intermodal (LLI), waar verschillende treinen uit China aankomen. “We hebben al bericht gekregen uit China dat de treinvolumes zullen normaliseren. De voorbije maanden waren er wel wat minder treinen door de strikte covidmaatregelen daar”, zegt hij. Vanuit Luik gaan voornamelijk machineonderdelen en constructiemateriaal naar China met de trein, geen bederfelijke producten.