Maersk en MSC varen vanuit China liever op Amerika dan op Europa

De 2M-partners Maersk en MSC hebben hun capaciteit op de trans-Pacific de voorbije zes maanden met maar liefst 64,7% verhoogd. Tussen het Verre Oosten en Europa hebben ze hun aanbod met amper 8,4% verhoogd.

Volgens de Franse databank Alphaliner hebben alle grote carriers de voorbije maanden zoveel mogelijk capaciteit tussen de Far East en Noord-Amerika ingezet, omdat de tarieven op dat vaargebied hoger zijn dan die naar Europa en de vaarafstand de helft korter is.

Op de trans-Pacific zijn er nu wekelijks gemiddeld 526.350 slots te vullen, wat 16,7% meer is dan een jaar geleden toen nog niemand van COVID-19 gehoord had. De gemiddelde wekelijkse capaciteit tussen Europa en de Far East bedraagt deze maand 392.350 teu, wat nog steeds 0,4% minder is dan een jaar geleden.

Rationalisaties

Toen het coronavirus uitbrak en de rederijen afvaarten moesten annuleren of zelfs volledige loops opheffen, waren de rationalisaties op de twee grootste oost-westroutes vergelijkbaar. In mei was het aanbod op de Transpacific 12,1% kleiner dan een jaar geleden. Tussen Azië en Europa waren 13,7% minder slots te vullen.

De manier waarop de carriers sinds mei hebben gereageerd op het herstel van de Chinese export, is wel verschillend. De voorbije zes maanden werd de capaciteit op de Transpacific met 32,7% verhoogd, terwijl er tussen het Verre Oosten en Europa 15,4% extra slots bij kwamen.

Marktaandeel

Het snelle offensief van de 2M-partners op de trans-Pacific heeft hen uiteraard marktaandeel opgeleverd. Maersk en MSC controleren nu 21% van de capaciteit op dat vaargebied, terwijl dat een jaar geleden nog 19% was. Ook THE Alliance kon er zijn marktaandeel vergroten van 25 naar 28%, maar dat heeft vooral te maken met de toetreding van HMM tot de groep als vierde alliantiepartner. Het ging ten koste van de Ocean Alliance, die van 38% naar 34% terugvalt.

Tussen Europa en de Far East is 2M wat marktaandeel verloren, omdat het Vessel Sharing Agreement nu 4,2% minder tonnage inzet dan een jaar geleden. Maersk en MSC zagen hun aandeel dalen van 36 naar 34%. De Ocean Alliance en THE Alliance hebben hun capaciteit op die route in een jaar tijd met respectievelijk 1,7% en 1,9% verhoogd. Dat levert hen nu een marktaandeel op van respectievelijk 39% en 27%.

Stefan Verberckmoes