DFDS stuurt ‘Belgia Seaways’ naar Middellandse Zee

DFDS kreeg vorige week de tweede van zijn zes reuzenvrachtschepen van de Chinese Jinlingwerf opgeleverd. Het schip zette onder de naam ‘Belgia Seaways’ vrijwel meteen koers naar Singapore, als tussenstop op weg naar de Middellandse Zee.

Nomen est omen, zeiden de Romeinen. Een naam is een voorteken, een voorbode van wat er te gebeuren staat. Als dat klopt, dan leek het even een uitgemaakte zaak of DFDS zou een van zijn nieuwe, fors grotere vrachtschepen  – de ‘Belgia Seaways’ – richting België sturen.

Tweede ‘Jinling’

De Deense shortseagroep nam vorige week de tweede megaroro met een capaciteit van 6.700 lijnmeter (goed voor zo'n 450 opleggers) in ontvangst bij de Chinese scheepsbouwer Jinling. DFDS bestelde intussen al zes van die schepen bij Jinling.

Lang bleef het schip niet liggen. Het stak eind vorig week al van wal richting Singapore, waar het donderdag wordt verwacht. Daar gaat het nieuwste schip van DFDS containers ophalen met onder meer onderdelen, alvorens de oversteek van Azië naar Europa te maken.

‘Belgia’

Het schip kreeg de naam ‘Belgia Seaways’ mee, maar trekt niet richting ons land. De nieuwe roro-eenheid gaat op de as varen tussen Turkije en het Italiaanse Trieste. De term ‘Belgia’ zal overigens uit de naam verdwijnen. Het schip wordt herdoopt en krijgt de naam van een werelderfgoedsite in Turkije.

Hetzelfde gebeurde al met de eerste Jinlingroro. Die startte zijn reis uit China als ‘Gothia Seaways’ maar is bij aankomst in de Middellandse Zee omgedoopt tot ‘Ephesus Seaways’ en vaart nu onder Turkse vlag.

Het derde schip in de reeks zal eerst als ‘Hollandia Seaways’ door het leven gaan, zeggen bronnen. Hoe lang die naam stand zal houden, is niet duidelijk.

Gent

DFDS besloot in de nasleep van de overname van U.N Ro-Ro zijn eerste ‘Jinlings’ naar de Middellandse Zee te sturen, terwijl Gent lang in pole position lag. Maar de kans blijft groot dat schepen van dit type vroeg of laat hun opwachting maken in België.

Vorige week kondigde de groep aan dat hij vanaf medio juni de trafiek van Stora Enso tussen Göteborg en Zeebrugge zal verzorgen. In de rand van die aankondiging viel te horen dat een versterking van de lijn tussen Gent en de Zweedse haven er zit aan te komen. Details wou DFDS daarover niet kwijt, maar de Jinlingpiste blijft ongetwijfeld open. De terminal aan het Gentse Mercatordok is intussen aangepast om die grotere schepen te kunnen ontvangen.

Jean-Louis Vandevoorde