Antwerpse Oilchart zet nieuwe lichter Odyssee op biofuel in

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet

De bouw van de ‘Odyssee’ past binnen de strategie van Oilchart om de groenste bunkerleverancier te zijn. “We willen de Odyssee op biobrandstof laten varen”, zegt CEO Christian Kint. “Momenteel bekijken we met de motorbouwer hoeveel procent biobrandstof we kunnen mengen met diesel om zo de CO2-uitstoot tot een absoluut minimum te beperken.”

Zeebrugge, Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam

De lichter zal de zeeschepen in Zeebrugge en het ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen) bunkeren. Dit met verschillende kwaliteiten van olie, zoals gasolie (mgo) en stookolie met een zwavelgehalte van 0,5%. De lichter heeft een capaciteit van 4.000 ton. Het casco werd gebouwd in opdracht van het Antwerpse V-Shipping en de afwerking gebeurde bij Den Breejen in Nederland. 

De ‘Odysee’ is de opvolger van binnenvaartschip ‘MTS Martinique’, dat zes jaar geleden is gebouwd. Het was het eerste hybride bunkerschip dat voer in de haven van Antwerpen, Gent en Vlissingen. 

In 2019 heeft Oilchart ruim 9.000 ton CO2 kunnen drukken. Door tal van klimaatprojecten in Afrika te ondersteunen, behaalde het bedrijf als eerste bunkeraar ter wereld een CO2-neutraal certificaat uitgegeven door het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2logic. “We zijn enorm trots dat we het certificaat hebben behaald en willen op deze weg verder gaan”, zegt Kint. 

De firma bestaat intussen 38 jaar, en is de oudste bunkeraar in Europa. De vloot telt tien bunkerlichters. Oilchart bevoorraadt ook zeeschepen per truck tot in Noord-Frankrijk. 

Julie Desmet

Antwerpse Oilchart zet nieuwe lichter Odyssee op biofuel in – Flows

Antwerpse Oilchart zet nieuwe lichter Odyssee op biofuel in

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet

De bouw van de ‘Odyssee’ past binnen de strategie van Oilchart om de groenste bunkerleverancier te zijn. “We willen de Odyssee op biobrandstof laten varen”, zegt CEO Christian Kint. “Momenteel bekijken we met de motorbouwer hoeveel procent biobrandstof we kunnen mengen met diesel om zo de CO2-uitstoot tot een absoluut minimum te beperken.”

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login