Julianakanaal in Nederlands-Limburg gestremd van oktober tot mei 2025

Nieuws, Binnenvaart
Jan-Kees Verschuure
Binnenschip onderweg richting Luik
Binnenschip onderweg richting Luik © ProMedia

Ter afronding van de verbreding van het Julianakanaal gaat de vaarweg waarschijnlijk vanaf oktober 2024 over een lengte van ongeveer vier kilometer zeven maanden dicht tussen Berg en Born in Nederlands-Limburg.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat schrijft dit 19 maart 2024 aan de Tweede Kamer. Door de afsluiting en drooglegging van het kanaaldeel wordt de scheepvaart gestremd. Dat zal ongeveer zeven maanden duren. “Bedrijven blijven in principe bereikbaar, de scheepvaart zal hierdoor fors moeten omvaren”, aldus Harbers in de brief.

‘Oktober tot mei’

De werkzaamheden starten uiterlijk in oktober dit jaar. Afhankelijk van de weersomstandigheden zijn ze naar verwachting in april of mei 2025 gereed. Voor afronding van de verbreding van het kanaal gaat de vaarweg over een lengte van ongeveer vier kilometer dicht tussen Brug Berg en Sluis Born. Dan kan de nog aanwezige bouwkuip worden weggehaald.

Verbreding

Het werk maakt deel uit van het project Maasroute: de opwaardering van het traject Ternaaien-Weurt. De vaarweg wordt geschikt gemaakt voor CEMT-klasse Vb (duwkonvooi met 1×2 bakken in de lengte). Het gaat om het laatste stuk van het kanaal dat verbreed moet worden. Opdrachtgever Rijkswaterstaat ziet geen andere optie dan een volledige stremming van het Julianakanaal.

Gescheurde damwand

“Het verbreden en verdiepen en het tegelijkertijd openhouden voor de scheepvaart is, gelet op de bodem van het kanaal, een uitdagende en complexe opgave”, schrijft minister Harbers. Na een incident met een gescheurde damwand liep de bouwkuip begin 2023 vol en moest de vaarweg tijdelijk worden gesloten.

Nu de ongebruikte, 750 meter lange bouwkuip er nog is, is er ook nog altijd een smalle vaarstrook. Ondanks onder meer scheepvaartbegeleiding, snelheidsbeperking en diverse reparaties aan bouwkuip en vaarweg is de situatie niet goed beheersbaar, zo schrijft Harbers de Tweede Kamer.

Chemelot

Gedurende de werkzaamheden moeten schepen omvaren. De omvaarroute gaat via Sluis Limmel (Maastricht). Wanneer die sluis door hoogwater of storing dicht moet, worden bedrijven op industriepark Chemelot in Geleen onbereikbaar. Belgische autoriteiten hebben volgens de Limburgse Werkgevers Vereniging alternatieven aangedragen, meldt NOS maar ‘het antwoord is nooit gekomen’.

Belgische Maas

Het Julianakanaal wordt veel gebruikt om van de Maas in Luik naar Nederland te varen. Partijen die door de afsluiting onevenredig zwaar worden getroffen, kunnen bij Rijkswaterstaat een verzoek om vergoeding indienen. Dat kan op grond van artikel 4:126 van de Algemene wet bestuursrecht en de Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2024.

Julianakanaal in Nederlands-Limburg gestremd van oktober tot mei 2025 – Flows

Julianakanaal in Nederlands-Limburg gestremd van oktober tot mei 2025

Nieuws, Binnenvaart
Jan-Kees Verschuure
Binnenschip onderweg richting Luik
Binnenschip onderweg richting Luik © ProMedia

Ter afronding van de verbreding van het Julianakanaal gaat de vaarweg waarschijnlijk vanaf oktober 2024 over een lengte van ongeveer vier kilometer zeven maanden dicht tussen Berg en Born in Nederlands-Limburg.

Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat schrijft dit 19 maart 2024 aan de Tweede Kamer. Door de afsluiting en drooglegging van het kanaaldeel wordt de scheepvaart gestremd. Dat zal ongeveer zeven maanden duren. “Bedrijven blijven in principe bereikbaar, de scheepvaart zal hierdoor fors moeten omvaren”, aldus Harbers in de brief.

‘Oktober tot mei’

De werkzaamheden starten uiterlijk in oktober dit jaar. Afhankelijk van de weersomstandigheden zijn ze naar verwachting in april of mei 2025 gereed. Voor afronding van de verbreding van het kanaal gaat de vaarweg over een lengte van ongeveer vier kilometer dicht tussen Brug Berg en Sluis Born. Dan kan de nog aanwezige bouwkuip worden weggehaald.

Verbreding

Het werk maakt deel uit van het project Maasroute: de opwaardering van het traject Ternaaien-Weurt. De vaarweg wordt geschikt gemaakt voor CEMT-klasse Vb (duwkonvooi met 1×2 bakken in de lengte). Het gaat om het laatste stuk van het kanaal dat verbreed moet worden. Opdrachtgever Rijkswaterstaat ziet geen andere optie dan een volledige stremming van het Julianakanaal.

Gescheurde damwand

“Het verbreden en verdiepen en het tegelijkertijd openhouden voor de scheepvaart is, gelet op de bodem van het kanaal, een uitdagende en complexe opgave”, schrijft minister Harbers. Na een incident met een gescheurde damwand liep de bouwkuip begin 2023 vol en moest de vaarweg tijdelijk worden gesloten.

Nu de ongebruikte, 750 meter lange bouwkuip er nog is, is er ook nog altijd een smalle vaarstrook. Ondanks onder meer scheepvaartbegeleiding, snelheidsbeperking en diverse reparaties aan bouwkuip en vaarweg is de situatie niet goed beheersbaar, zo schrijft Harbers de Tweede Kamer.

Chemelot

Gedurende de werkzaamheden moeten schepen omvaren. De omvaarroute gaat via Sluis Limmel (Maastricht). Wanneer die sluis door hoogwater of storing dicht moet, worden bedrijven op industriepark Chemelot in Geleen onbereikbaar. Belgische autoriteiten hebben volgens de Limburgse Werkgevers Vereniging alternatieven aangedragen, meldt NOS maar ‘het antwoord is nooit gekomen’.

Belgische Maas

Het Julianakanaal wordt veel gebruikt om van de Maas in Luik naar Nederland te varen. Partijen die door de afsluiting onevenredig zwaar worden getroffen, kunnen bij Rijkswaterstaat een verzoek om vergoeding indienen. Dat kan op grond van artikel 4:126 van de Algemene wet bestuursrecht en de Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2024.