Liège Container Terminal overstroomd, sluizen Albertkanaal gestremd

Nieuws, Transport
Koen Heinen
Watersnood Luik
Watersnood Luik © BELGA IMAGE - ERIC LALMAND

Door de hevige regenval van de voorbije dagen ligt het binnenvaartverkeer in Wallonië stil. Liège Container Terminal is overstroomd. Op het Albertkanaal zijn de sluizen van Genk, Hasselt en Diepenbeek gestremd voor opvarende schepen.

De situatie is het ergst in Wallonië. Volgens de Service Public de Wallonie varieert de alarmfase naargelang het gaat om de Boven-Maas, de Beneden-Maas of de Midden-Maas. Momenteel is de situatie aan het stabiliseren maar ze blijft alarmerend. Op de kaart is te zien dat grote delen van Wallonië rood kleuren, en dat betekent overstromingsgevaar.

De Liège Container Terminal (LCT) in Angleur is overstroomd. “De kantoren zijn ondergelopen en de energievoorziening is uitgevallen. We hebben de lege containers bovenop volle containers gezet om te beletten dat ze wegdrijven”, zegt Johan Gemels van LCT. De andere terminal van de groep in Hermalle, de DPW Liège Container Terminal (Trilogiport), functioneert normaal. “De Waalse overheid heeft fors geïnvesteerd in het sluizencomplex van Monsin, waardoor het waterniveau daar onder controle is. Alleen het IT-systeem is uitgevallen omdat de centrale server ook niet meer werkt”, zegt Gemels.

Vlaanderen

Aan Vlaamse kant zijn volgens Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg momenteel de sluizen op het Albertkanaal in Genk, Hasselt en Diepenbeek gestremd voor opvarende schepen. “Dat is om te voorkomen dat er niet nog meer water naar Wallonië wordt gestuurd bij het schutten. Ook het scheepvaartverkeer richting de sluis van Lanaken is gestremd.

Bij Haven Genk werd gisterenavond even gevreesd dat het water over de kades zou stromen, maar dat is niet gebeurd. Toch blijft het nog afwachten tot alle gevaar geweken is. “We hadden verwacht dat tegen 12.00 uur deze middag de sluis weer zou opengaan, maar de waterstand laat dat nog niet toe. Daardoor lopen we vertragingen op. We zullen de klanten hiervan op de hoogte brengen”, zegt Heike Ulburghs, algemeen directeur Haven Genk.

Op het Zeekanaal Brussel – Schelde wordt de situatie aan de sluis van Zemst voortdurend gemonitord. Ook daar is een stremming mogelijk, maar voorlopig is het nog niet zover.

Nederland

In Nederland is het scheepvaartverkeer op de Maas over een lengte van zo’n 125 km stilgelegd tussen Ternaaien tot de sluis bij Sambeek (ten zuiden van Nijmegen). De keersluis Limmel is sinds woensdagavond gesloten en de stuwen in Belfeld, Roermond en Linnen gestreken. De stuw bij Grave is niet toegankelijk voor de scheepvaart. Het Julianakanaal ten noorden van Maastricht is wel bevaarbaar.

Het waterpeil in de Maas bij Maastricht zakt weer, maar het hoge water is intussen al bij Roermond.

Voor de Rijn verwacht Rijkswaterstaat vanaf morgen grote stijgingen. Vanochtend was het waterpeil bij Lobith (waar de Rijn Nederland binnenstroomt) gestegen tot 13,01 m boven NAP, het standaardpeil in Nederland. De verwachting is dat zaterdagochtend vroeg in Lobith +14 meter NAP wordt verwacht. Uiteindelijk is de verwachting dat hier op zondag een topstand van + 14,45 NAP wordt bereikt. Na maandag zal het water langzaam dalen.

Duitsland

In Duitsland is het vaarverkeer op de Boven-Rijn gestremd tussen Iffezheim en Germersheim. De pegelstand staat er op 7,50 meter, zo meldt Binnenschifffahrt.de. De stremming kan tot volgende week duren. Het waterpeil kan nog verder stijgen aangezien nog meer regen wordt verwacht.  Ook in Keulen staat het water hoog en zijn de eerste beperkingen voor de scheepvaart ingevoerd. Schepen mogen er nog enkel in het midden van de vaarweg varen tegen beperkte snelheid. Tegen het weekend wordt in Duisburg een pegelstand van 8 meter verwacht, 2 meter onder het hoogste hoogwaterpeil.

Koen Heinen/Adrie Boxmeer