(Advertorial) Maersk introduceert nieuw intermodaal netwerk

Congestie op de Antwerpse Ring is een grote zorg voor bedrijven. Maersk ziet dat als een kans om nieuwe binnenvaart- en spoorverbindingen aan te bieden. Samia El Moutaouakil van Maersk doet een nieuw netwerk van inlanddepots uit de doeken.

Maersk voorziet een groei in het intermodaal vervoer vanuit de Antwerpse haven naar de rest van het land en verder richting buurlanden. De Deense groep ontwikkelde een nieuw netwerk van inland depots op basis van een grondige marktanalyse. Maersk bedient klanten voortaan vanuit onder meer Vilvoorde, Gent, Wielsbeke, Genk, Avelgem, Rekkem, Meerhout en Athus.

Oosterweelverbinding

“We kozen om in te zetten op het intermodale vervoer in België omwille van twee redenen,” zegt Samia El Moutaouakil (midden op foto), business development executive Inland bij Maersk. “Ten eerste was de vraag van klanten erg duidelijk voor ons. Er is nood aan creatieve en duurzame oplossingen in een zeer gefragmenteerde markt. Ten tweede was er discussie rond de werkzaamheden in en rond Antwerpen, met de bouw van de Oosterweelverbinding.”

Maersk België, samen met Port of Antwerp en andere lokale autoriteiten, hebben samen het huidige intermodale netwerk ontwikkeld om zo efficiëntere logistieke oplossingen te kunnen bieden aan klanten.

Meer inland depots

Met de nieuwe depots en bijkomende intermodale verbindingen, slaagt Maersk erin om dezelfde levertijden naar alle Belgische bestemmingen te behouden. El Moutaouakil: “We verzamelden data over het huidige netwerk in België om te kijken waar de meeste leveringen naartoe gingen. Op basis daarvan beslisten we meer inlandoplossingen aan te bieden die met elkaar in verbinding staan via spoor, binnenvaart of truck.”

Michiel Van Vooren, sales bij Maersk, vult aan: “Duurzaamheid en onze bedrijfsstrategie van Maersk liggen steeds in rechte lijn met elkaar. Maersk wil een hoeksteen zijn voor mondiale handel waarbij we klantspecifieke oplossingen voor de supplychain aanreiken op een duurzame manier. Met Genk, Gent, Wielsbeke en Vilvoorde, openden we in 2019 reeds vier nieuwe barge-inlandterminals in België. Hiermee verstevigen we onze hinterlandpositie en komen we tegemoet aan de logistieke noden van onze klanten. In 2018 bereikte Maersk al de doelstelling om zijn CO2-emissies te verlagen met 60%, terwijl initieel 2020 was vooropgesteld. De volgende doelstelling is om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn. Hoe meer vrachtwagens we van de baan kunnen halen, hoe meer dat aan ons allemaal ten goede zal komen.”

Maria Jose Pieters-Landivar Orellana, intermodal product developer bij Maersk, besluit: “Congestie op de Ring van Antwerpen is een grote zorg voor het volledig intermodale Maersk. We trachten ieder probleem om te zetten in een opportuniteit. We zijn momenteel onze producten aan het versterken om zo een oplossing te bieden aan de situatie. Vandaag zijn we trots op de huidige producten die we al kunnen aanbieden via onze geëngageerde partners. We blijven gemotiveerd om nieuwe diensten aan te bieden aan onze klanten.”

Een overzicht van het nieuwe netwerk van inlanddepots vindt u in het Online Inland Magazine van Maersk.