Young Talent in Action: logistiek in de kijker op VBO-event

Onder de noemer 'Young Talent in Action' richt het VBO de schijnwerpers op de verschillende sectoren. De Werkgeversfederatie voor de Internationale Handel, het Vervoer en de Logistiek (WF) zette op de tweejaarlijkse jobbeurs haar beste beentje voor.

Het gebeurt niet elke dag dat je als sector een platform krijgt om je beroep voor te stellen aan tweeduizend jongeren van 17 tot 27 jaar. Het tweejaarlijkse 'Young Talent in Action' is een uitgelezen kans om de sectoren in de kijker te zetten. Valerie Clissen, juridisch adviseur bij de Werkgeversfederatie, was bij het event aanwezig dat afgelopen week plaatsvond in het Brusselse Bozar, vlakbij het VBO-hoofdkwartier.

"Je ontmoet er een heel divers publiek, van laaggeschoold tot hooggeschoold. Sommigen met een interesse in logistiek, anderen die nog nooit van het gegeven logistiek hebben gehoord", klinkt het.

Inspiratie

Daar moet bij worden opgemerkt dat 'Young Talent in Action' geen klassieke jobbeurs is, maar eerder een 'inspiratiemoment' waarop jongeren met diverse beroepen kunnen kennismaken. Om het brede opleidingsaanbod binnen de sector te duiden, waren de mensen van Talentenstroom present. Eveneens aanwezig: Tim Verbeeck van ASV: The Next Generation, vertegenwoordigers van bedrijven als DHL, Nike, Euroports, Essers, Lineas en Kuehne + Nagel. Een vrij drukbezette stand, wat zijn effect niet miste.

Scoren met VR-bril

"We hadden veel succes bij de bezoekers", zegt Valerie. "De VR-brillen die sommige bedrijven meebrachten om hun verhaal te doen, vielen zeer in de smaak. Omgekeerd zag je ook dat bedrijven al contactgegevens van studenten met potentieel verzamelden. Ik ben ervan overtuigd dat we toch wel wat jongeren warm hebben kunnen maken voor een carrière in onze sector."

Michiel Leen