Mongol Rally: alumni zeevaartschool racen naar Mongolië in oude Fiat

Drie oud-studenten van de Hogere Zeevaartschool zetten in juli koers naar Mongolië voor het goede doel 'Mercy Ships'. Al hun hoop is gesteld op hun vijftien jaar oude Fiat Panda en de plantrekkerij die ze leerden tijdens hun opleiding als zeeman.

16.000 kilometer in een vijftien jaar oude Fiat Panda, ga er maar aan staan. Met die uitdaging voor ogen nemen drie oud-studenten van de Hogere Zeevaartschool deel aan de Mongol Rally. Dat is een toertocht van de UK naar het Russische Oelan Ude, dwars door Europa, maar ook door onder andere Turkije, Armenië, Iran, Turkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, Kirgistan, Kazachstan, naast Mongolië en Rusland. Miguel Timmermans, Elias Vanhaverbeke en Olivier Lenaerts willen op die manier geld inzamelen voor de hospitaalschepen van Mercy Ships. Wanneer we Miguel bellen, blijkt dat hij een drukbezet man is. “Ja, het is even hectisch. Ik ben mijn thesis aan het afwerken en tegelijk de rally aan het voorbereiden.” Op 19 juli gaat de rally al van start. Niet in het Britse Goodwood zoals eerst was gepland, maar in Praag. De brexit had voor te veel onzekerheid gezorgd bij de organisatie. Team Navigator start vanuit Ieper, de woonplaats van een van de teamleden. 

Meer onderdelen, minder bagage

Die rally, daar moet men zich geen snelheidswedstrijd bij voorstellen. “Er geraken is het doel. Het tempo en de route bepaal je zelf”, weet Miguel. Veel staat of valt daarbij met de keuze van een auto. Daaraan zijn beperkingen opgelegd: de motor mag bijvoorbeeld maar 1,2 liter cilinderinhoud hebben. En sowieso moet je er zelf aan kunnen sleutelen onderweg. Het werd een Fiat Panda met vierwielaandrijving. Relatief robuust vervoer voor een tocht langs barre wegen. “We hebben een voorraad reserveonderdelen mee, maar hebben ook al opgezocht waar er langs de weg garages zitten die ons kunnen helpen, mocht dat nodig zijn. Onze eigen bagage is miniem. We zijn gegaan voor een iets duurdere auto, in een iets betere staat, omdat we het doel willen halen. Anders laat je je sponsors in de steek.”

Sleutelen aan auto’s leerde Miguel van thuis uit, want zijn ouders hebben altijd interesse in wagens gehad. “Als er echt grote problemen opduiken, zullen we een beroep moeten doen op onze social skills om verder te komen.”

Naamsbekendheid

De drie vrienden hopen 15.000 euro bij elkaar te krijgen voor de Mercy Ships. Enkele maritieme sponsors, al dan niet met een link naar de autosector, kwamen al over de brug. Maar het mogen er gerust meer worden. De 15.000 euro komt ongeveer overeen met de afstand in kilometer. "De onkosten voor de reis betalen we volledig zelf en de sponsoring gaat integraal naar Mercy Ships. De sponsoring dient dus niet om onze reis te betalen. De duurdere auto is dus ook met ons eigen geld betaald", voegt Timmermans eraan toe. Deze rally is kortom geen gesponsorde plezierreis. 

“Het geldbedrag is mooi, maar laten we eerlijk zijn: op de budgetten die de organisatie Mercy Ships nodig heeft, maakt onze bijdrage weinig verschil. We willen hen vooral aan naamsbekendheid helpen. Voor een organisatie als Mercy Ships is dat minstens even belangrijk. De route langs het zuiden van de Kaspische zee hebben we gekozen vanwege het lange verblijf in de Stanlanden. We hopen interesse op te wekken met ons verhaal uit die onbekende wereld, met het doel op natuurlijk die naamsbekendheid van Mercy Ships. Die toegenomen naamsbekendheid moet ervoor zorgen dat er in de toekomst een constant inkomen voor de organisatie is dankzij mensen die door ons overtuigd zijn om op regelmatige basis te doneren."

Plan trekken 

Met de teamnaam ‘Team Navigator’ profileren de drie zich alvast als zeevarenden. “Het leven op zee stoomt je ergens wel klaar voor een uitdaging als deze”, zegt Timmermans. “Aan boord moet je ook alles zelf oplossen, zelfstandig en praktisch denken. Daar leer je ook voor een lange periode samen te leven op een kleine oppervlakte. Iedereen heeft zijn eigen taken en eigen verantwoordelijkheden. Dat geldt voor deze rally evenzeer.”

De avonturen van het drietal zijn online te volgen, via de website en via sociale media.

Michiel Leen