OPINIE: Bevriezen spottarieven slecht nieuws voor kleine verladers

Stefan Verberckmoes

Stefan Verberckmoes

Shipping Analyst

De aankondiging van CMA CGM om de torenhoge spottarieven tijdelijk niet verder te verhogen, is op gemengde reacties onthaald. Achter die geslaagde pr-stunt zit een duidelijke agenda, die kleine verladers wel eens in de problemen zou kunnen brengen.

In tijden van torenhoge zeevrachten op de spotmarkt, komt het uiteraard sympathiek over om af te zien van verdere tariefverhogingen. Het alsmaar luidere gemor van veel verladers dat ze steeds meer moesten betalen voor een barslechte dienstverlening met veel vertragingen en een tekort aan capaciteit, wordt nu door CMA CGM enigszins gesust. De aankondiging komt ook op het moment dat steeds meer overheidsinstanties de lijnvaartsector in het vizier nemen.

Er zijn anderzijds ook verladers die totaal niet onder de indruk zijn. Je spottarieven bevriezen op een recordhoogte, resulteert nog altijd in zeer hoge inkomsten en veel afvaarten zijn de komende weken en maanden toch al volgeboekt. De Franse carrier had het overigens ook alleen over de spottarieven en dus niet over Peak Season Surcharges (PSS) of andere toeslagen.

Het belangrijkste zinnetje in CMA CGM’s aankondiging was het feit dat de rederij uit Marseille zegt voorrang te zullen geven aan langetermijnsamenwerkingen met klanten. Wanneer schepen overboekt zijn, moeten de carriers kiezen welke containers ze wel of niet zullen meenemen. Het ziet er nu naar uit dat CMA CGM bereid is om lucratieve spotlading te laten staan om lading van trouwe klanten te kunnen meenemen.

CMA CGM lijkt bereid om lucratieve spotlading te laten staan voor boekingen van trouwe klanten

Diezelfde strategie om meer contractuele lading te gaan vervoeren en minder op de spotmarkt te spelen, zien we ook bij andere carriers. Maersks CEO Soren Skou gaf recent nog aan dat de Deense rederij het aandeel van contractlading in de totale volumemix wil opdrijven naar 60%.

De CEO van Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, benadrukte vorige week in een onlinevergadering met grote klanten en een select aantal analisten, dat de inkomsten per teu bij de Duitse rederij in de eerste jaarhelft met slechts 46% gestegen zijn, terwijl de spottarieven op sommige vaargebieden nu al acht keer hoger zijn. “Dat komt omdat we nog altijd zeer veel containers van trouwe klanten aan contractuele tarieven vervoeren”, verduidelijkte de CEO.

Hoewel de spotmarkt op korte en middellange termijn zeker nog sterk zal blijven, is het verstandig van de rederijen om nu al de banden met de grootste klanten aan te halen. Die laatsten hebben de voorbije maanden gemerkt hoe desastreus het effect van verstoorde logistieke ketens kan zijn. Ze zijn nu bereid om een pak meer te betalen en contracten op (veel) langere termijn te sluiten om een nieuwe logistieke chaos te vermijden.

Verladers die de voorbije jaren trouw met bepaalde carriers gewerkt hebben en persoonlijke relaties hebben uitgebouwd, zijn momenteel veel beter af dan exporteurs of expediteurs die voortdurend van carrier wisselden omdat ze een rederij vonden die weer vijftig dollar per container goedkoper was.

Je zag dat ook op sociale media, waar grote verladers hun collegae adviseerden om contractuele tariefverhogingen te aanvaarden als 'normale marktwerking'. Het was ook opvallend dat sommige grote expediteurs zoals DB Schenker, de rederijen verdedigden.

Kleine verladers die geen persoonlijk contact met een rederij hebben, dreigen nu de dupe te worden. Zij kunnen straks nog online quotaties opvragen en zelfs meteen boeken met plaatsgarantie, maar dat zal alleen maar mogelijk zijn aan de hoogste tarieven in de markt.