Annick De Ridder: “Fusie werkt in de praktijk en bewijst meerwaarde”

Flowsmagazine, Havens
Te gast
20220422 ondertekening fusie
Annick De Ridder en Dirk De fauw bij de afronding van de fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge © Port of Antwerp-Bruges

In de jubileumeditie van ons magazine ’10 jaar Flows’ hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. U leest hier een bijdrage van Port of Antwerp-Bruges met Antwerps havenschepen Annick De Ridder en burgemeester van Brugge Dirk De fauw.

Terugkijkend op de afgelopen twee jaar, wat was voor jullie het absolute hoogtepunt?

Annick De Ridder: (ADR) “Zonder twijfel de fusie van onze havens, ruim anderhalf jaar geleden. En meer specifiek, het bewijs in de praktijk dat deze fusie die het West-Europese maritieme landschap grondig heeft hertekend niet alleen goed werkt in de praktijk, maar ook haar ongelofelijke meerwaarde bewijst.”

Dirk De fauw (DDf): “Daar sluit ik me volledig bij aan. Dankzij de twee complementaire platformen Antwerpen en Zeebrugge hebben we onze positie in de internationale logistieke keten en als een van de belangrijkste toegangspoorten tot Europa aanzienlijk versterkt.”

Waar zijn jullie in het bijzonder trots op?

ADR: “Onze haven is dé economische motor van Vlaanderen. Die motor hield het afgelopen jaar ondanks grote uitdagingen niet alleen goed stand dankzij alle werknemers die het beste van zichzelf geven, maar nam tegelijkertijd ook nog snelheid. Het is fantastisch om te zien dat havenbedrijven belangrijke grote investeringen doen, zowel maritiem, logistiek als in de industrie. Mooie voorbeelden genoeg met INEOS, Borealis, BASF, Covestro, Evonik, Total Energies …”

DDf: ”Of denk aan waterstof, een essentiële schakel in een duurzaam en robuust energiesysteem. En de combinatie van de positie van Antwerpen als tweede grootste petrochemische cluster ter wereld en de kustpositie van Zeebrugge biedt een unieke kans om de waterstofhub van West-Europa te worden. De waterstoffabriek, die het consortium HyoffWind in Zeebrugge bouwt en die tegen 2025 hernieuwbare energie om zal zetten in groene waterstof, speelt hierin een essentiële rol.”

Vooruitkijkend, wat zijn de belangrijke uitdagingen?

ADR: “De haven zorgt voor 165.000 directe en indirecte jobs. Dat zijn stuk voor stuk uitdagende jobs, die de toekomst mee vormgeven. Niet alleen Port of Antwerp-Bruges, maar ook de vele bedrijven die actief zijn in onze eengemaakte haven hebben heel wat vacatures openstaan. Het webplatform ‘havenjobs.com’ bundelt al die vacatures van beide platformen. Daar kan mijns inziens niet genoeg aandacht op gevestigd worden. Kom in onze haven werken! Want een job in de haven, waar wordt vormgegeven aan de toekomst en waar bedrijven investeren in een duurzame toekomst, is nét iets anders.”

DDf: “Bereikbaarheid blijft ook een belangrijke uitdaging. Het Oosterweelproject in Antwerpen zal zorgen voor een enorme boost van de bereikbaarheid van onze haven. Tegelijkertijd is dit project ook van belang voor Zeebrugge: het tijdelijke bouwdok voor de Scheldetunnel ligt in de haven van Zeebrugge en tal van Vlaamse bedrijven zijn hierbij betrokken. Eens de tunnelelementen vertrokken zijn naar Antwerpen, blijft er hier een nieuwe kademuur over die de haven zal gebruiken voor de verdere ontwikkeling van de havenactiviteiten. Op die manier versterken we de positie van onze haven en verankeren we de lokale tewerkstelling. Sommige uitdagingen vragen om creatieve oplossingen. Zoals de geplande parkeertorens in Zeebrugge die de extra capaciteit kunnen creëren die we nodig hebben om wereldwijd nummer één van de autohavens te blijven en de nieuwe spelers die onze haven aantrekt te kunnen ontvangen.”

Annick De Ridder: “Fusie werkt in de praktijk en bewijst meerwaarde” – Flows

Annick De Ridder: “Fusie werkt in de praktijk en bewijst meerwaarde”

Flowsmagazine, Havens
Te gast
20220422 ondertekening fusie
Annick De Ridder en Dirk De fauw bij de afronding van de fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge © Port of Antwerp-Bruges

In de jubileumeditie van ons magazine ’10 jaar Flows’ hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. U leest hier een bijdrage van Port of Antwerp-Bruges met Antwerps havenschepen Annick De Ridder en burgemeester van Brugge Dirk De fauw.

Terugkijkend op de afgelopen twee jaar, wat was voor jullie het absolute hoogtepunt?

Annick De Ridder: (ADR) “Zonder twijfel de fusie van onze havens, ruim anderhalf jaar geleden. En meer specifiek, het bewijs in de praktijk dat deze fusie die het West-Europese maritieme landschap grondig heeft hertekend niet alleen goed werkt in de praktijk, maar ook haar ongelofelijke meerwaarde bewijst.”

Dirk De fauw (DDf): “Daar sluit ik me volledig bij aan. Dankzij de twee complementaire platformen Antwerpen en Zeebrugge hebben we onze positie in de internationale logistieke keten en als een van de belangrijkste toegangspoorten tot Europa aanzienlijk versterkt.”

Waar zijn jullie in het bijzonder trots op?

ADR: “Onze haven is dé economische motor van Vlaanderen. Die motor hield het afgelopen jaar ondanks grote uitdagingen niet alleen goed stand dankzij alle werknemers die het beste van zichzelf geven, maar nam tegelijkertijd ook nog snelheid. Het is fantastisch om te zien dat havenbedrijven belangrijke grote investeringen doen, zowel maritiem, logistiek als in de industrie. Mooie voorbeelden genoeg met INEOS, Borealis, BASF, Covestro, Evonik, Total Energies …”

DDf: ”Of denk aan waterstof, een essentiële schakel in een duurzaam en robuust energiesysteem. En de combinatie van de positie van Antwerpen als tweede grootste petrochemische cluster ter wereld en de kustpositie van Zeebrugge biedt een unieke kans om de waterstofhub van West-Europa te worden. De waterstoffabriek, die het consortium HyoffWind in Zeebrugge bouwt en die tegen 2025 hernieuwbare energie om zal zetten in groene waterstof, speelt hierin een essentiële rol.”

Vooruitkijkend, wat zijn de belangrijke uitdagingen?

ADR: “De haven zorgt voor 165.000 directe en indirecte jobs. Dat zijn stuk voor stuk uitdagende jobs, die de toekomst mee vormgeven. Niet alleen Port of Antwerp-Bruges, maar ook de vele bedrijven die actief zijn in onze eengemaakte haven hebben heel wat vacatures openstaan. Het webplatform ‘havenjobs.com’ bundelt al die vacatures van beide platformen. Daar kan mijns inziens niet genoeg aandacht op gevestigd worden. Kom in onze haven werken! Want een job in de haven, waar wordt vormgegeven aan de toekomst en waar bedrijven investeren in een duurzame toekomst, is nét iets anders.”

DDf: “Bereikbaarheid blijft ook een belangrijke uitdaging. Het Oosterweelproject in Antwerpen zal zorgen voor een enorme boost van de bereikbaarheid van onze haven. Tegelijkertijd is dit project ook van belang voor Zeebrugge: het tijdelijke bouwdok voor de Scheldetunnel ligt in de haven van Zeebrugge en tal van Vlaamse bedrijven zijn hierbij betrokken. Eens de tunnelelementen vertrokken zijn naar Antwerpen, blijft er hier een nieuwe kademuur over die de haven zal gebruiken voor de verdere ontwikkeling van de havenactiviteiten. Op die manier versterken we de positie van onze haven en verankeren we de lokale tewerkstelling. Sommige uitdagingen vragen om creatieve oplossingen. Zoals de geplande parkeertorens in Zeebrugge die de extra capaciteit kunnen creëren die we nodig hebben om wereldwijd nummer één van de autohavens te blijven en de nieuwe spelers die onze haven aantrekt te kunnen ontvangen.”