Marc Adriansens (ICO) behartigt Europese belangen autobehandelaars

Marc Adriansens van International Car Operators (ICO) is bevestigd in zijn bestuursmandaat van de sectorale belangenorganisatie European Car-Transport Group of Interest (ECG). Hij zal er mee instaan voor opvolging van Europese dossiers.

In de Italiaanse badplaats Sorrento vond vorige week, met zicht op zee, de jaarvergadering plaats van de European Car-Transport Group of Interest (ECG), de Europese sectorvereniging voor voertuigenlogistiek. Marc Adriansens van ICO (foto) is sinds 2016 bestuurslid en werd in zijn mandaat bevestigd. “Het is de bedoeling dat ik verder mee de belangen behartig in Europese dossiers. Ik denk daarbij aan het opvolgen van hoe de brexit zal verlopen en welke impact dat op onze sector zal hebben. In de nasleep van de Europese verkiezingen van afgelopen weekend zijn we benieuwd wie de nieuwe Europese commissaris van transport wordt (tot nu de Sloveense Violetta Bulc, red.). Maar we houden ook de vinger aan de pols voor evoluties op langere termijn, zoals de evolutie naar een koolstofarme economie – de decarbonisatie – en het Europese project ‘Motorways of the seas’ voor multimodaal voertuigentransport.”

De bestuurders van EGC worden jaarlijks verkozen. De organisatie werd in 1997 opgericht en verenigt een honderdtal voertuigenbehandelaars uit de Europese Unie, Noorwegen, Zwitserland, Servië, Rusland, Oekraïne en Turkije. De ECG is een platform voor zowel logistieke bedrijven, als logistiek verantwoordelijken van voertuigenfabrikanten en toeleveranciers. Het permanent secretariaat is gevestigd in de August Reyerslaan 80 in Brussel, waar ook de technologiefederatie Agoria haar kantoren heeft. Naast belangenbehartiging heeft ECG een unieke managementopleiding voor logistiek beheer van afgewerkte voertuigen.

Grootste autobehandelaar

Marc Adriansens is een ervaren rot in de sector van de autologistiek. Vanaf 1984 was hij aan de slag bij goederenbehandelaar Combined Terminal Operators (CTO) in Zeebrugge, die sinds 2007 als International Car Operators door het leven gaat. Dit dochterbedrijf van de Japanse groep NYK heeft zijn zwaartepunt in Zeebrugge en een operationele terminal in Antwerpen. Mede door de dynamiek van ICO groeide Zeebrugge uit tot de grootste autohaven ter wereld, met vorig jaar 2,8 miljoen nieuwe wagens. Daarvan passeerde meer dan twee op drie bij ICO, dat ook in Antwerpen goed is voor jaarlijks een half miljoen nieuwe auto’s.

Adriansens is voorzitter van de Zeebrugse vereniging van havenbedrijven Apzi-Voka West-Vlaanderen en van de Voka Havenvereniging, die de belangen van havengemeenschappen van Antwerpen, Gent, Oostende en Zeebrugge bundelt.

Roel Jacobus