Federatie TLV: “Pak absurde overlappende mobiliteitsbevoegdheden aan”

Nieuws, Logistiek
Yannick De Spiegeleir
Freija Fonteyn TLV
Freija Fonteyn TLV © Vlaams Parlement

In het Vlaams Parlement heeft Freija Fonteyn van Transport en Logistiek Vlaanderen een lans gebroken om de wirwar aan mobiliteitsbevoegdheden bij de overheidsniveaus aan te pakken. “Er is ook nood aan een betere communicatie tussen de niveaus.”

Freija Fonteyn, adjunct-directeur van TLV, schetste haar betoog in de werkgroep institutionele zaken van het Vlaams Parlement aan de hand van enkele sprekende voorbeelden. Zo is er alsmaar meer te doen rond de omschakeling naar emissievrije vrachtwagens. Maar de nieuwe technologieën, een aandrijving op elektriciteit of waterstof, verhogen ook het totaalgewicht van de truck en nemen meer plaats in. “Bij de gewesten hebben we al kunnen bekomen dat het gewicht 1.000 tot 2.000 kilogram extra mogen wegen ter compensatie, maar de extra centimeters die ze innemen is dan weer een federale materie. Dergelijke absurde bevoegdheidsverdelingen zetten een rem op een vlotte omschakeling naar nieuwe technologieën. Op Europees niveau zitten de maten en gewichten overigens in één richtlijn verwerkt.”

Rijbewijs

Ook bij de afleveringen van rijbewijzen mangelt er een en ander, stelt Fonteyn. “De opleiding code 95 is gewestelijk, maar het toekennen en afleveren van rijbewijzen zit bij de federale overheid en dat zorgt soms voor problemen op het gemeentehuis. Door een manke communicatie tussen de Vlaamse en federale databank moeten chauffeurs soms een tweede keer terugkeren naar het gemeente- of stadhuis. Het zorgt voor een administratieve rompslomp.”

Naar welk niveau de bevoegdheden moeten overgeheveld worden, moet volgens Fonteyn de politiek uitmaken. “Meer regionaliseren of herfederaliseren? Die keuze is aan de verkozenen. De parlementsleden toonden in elk geval hun betrokkenheid en beloofden met de opmerkingen aan de slag te gaan.”

Yannick De Spiegeleir