Daimler Trucks leert vrachtwagens zelf betalen

Nieuws, Logistiek
Jonas Van Boxel

De Truck-ID doet dienst als identificatiemiddel bij andere machines, zoals tolsystemen, oplaadstations en betaalterminals. De ‘geïntegreerde identiteitskaart’ van de vrachtwagen wordt ook gebruikt om betalingen met de Truck Wallet – de portefeuille van de vrachtwagen – te ondertekenen en transacties op die manier geldig te maken.

De Truck Wallet kan net als een echte portefeuille contant geld, tank- en klantenkaarten bevatten, allemaal in digitale vorm. Die informatie kan via een wifiverbinding naar andere machines worden overgezet.

Technologische mijlpaal

Volgens projecthoofd Helge Königs zijn de twee systemen, momenteel nog in prototypefase, een technologische mijlpaal. “Vrachtwagens zouden in de toekomst in staat moeten zijn om in verschillende toepassingsgebieden voor zichzelf op te treden. Chauffeurs kunnen zich dan meer concentreren op hun eigenlijke rijtaken, en transportbedrijven profiteren van een aanzienlijke vermindering van de administratieve werkzaamheden en van veiligere processen.”

Daimler ziet uiteenlopende toepassingen voor hun systeem. Zo kan de verwerking van vrachtwagentol geautomatiseerd worden, wat chauffeurs veel tijd bespaart. Ook de verwerking van vrachtdocumenten, controle en facturering van onderaannemers en zelfs verwerking van autoleasing en kortetermijncontracten zouden direct vanuit de vrachtwagen geregeld kunnen worden.

Een test in Duitsland, waarbij de vrachtwagencomponenten een automatische betaling uitvoerden aan een elektrisch oplaadstation, was alvast een succes. Het systeem voldoet volgens de vrachtwagenbouwer aan alle eisen van de Duitse toezichthouder. Daimler Trucks gaat de technologie nu verder testen en bijschaven.

Begin dit jaar kondigde Daimler aan 500 miljoen euro te zullen investeren in ‘Level 4’ autonome trucks. Binnen de tien jaar moeten die volledig zelfsturende vrachtwagens op de markt zijn.

Jonas van Boxel