Automatisch laden vrachtwagens mogelijke oplossing personeelstekort

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
Oplegger Transuniverse Forwarding
Oplegger Transuniverse Forwarding © Transuniverse

Samen met enkele bedrijven analyseerde Universiteit Antwerpen (UA) het automatiseren van het laden van goederen in vrachtwagens. Automatisatie kan op lange termijn een oplossing zijn voor het steeds nijpender personeelsprobleem, luidt het resultaat.

In magazijnen wordt er vandaag al gewerkt met robots om goederen in de rekken te zetten, maar de stap om goederen in de vrachtwagen zelf te plaatsen, gebeurt steevast manueel. Met het onderzoek wil UA bekijken hoe ook die missing link kan worden geautomatiseerd. “Het idee van alle automatisatie is dat het op lange termijn kostenbesparend kan zijn, en je niet afhankelijk bent van veranderingen in de markt. Ook zouden de bedrijven een probleem minder kunnen hebben als ze een nieuw magazijn willen oprichten in tijden van personeelstekort”, schetst onderzoeker Valentin Carlan.

“Dit specifieke onderzoek hebben we uitgevoerd in samenwerking met VIL en met een financiering van VLAIO. Het gebeurde onder de noemer van ‘Opticharge’ als een zogenaamd ‘project COOCK+’ (Collectief en Collectieve Kennisverspreiding). Dat betekent dat we op zoek gaan naar bedrijven die een gemeenschappelijk probleem hebben en daar dan een oplossing voor willen aanreiken”, aldus Carlan.

Klinkende namen

Onder de deelnemende bedrijven ook enkele klinkende namen zoals Ontex, Spadel en Callebaut. “Het unieke is dat de resultaten van het onderzoek meteen worden verspreid, in eerste instantie onder de deelnemende bedrijven. Nadien worden ze voor iedereen ter beschikking gesteld.”

Het laden van goederen vanuit het magazijn in de vrachtwagen wordt traditioneel manueel gedaan, met behulp van heftrucks. Daarbij moeten goederen dan mooi gestapeld op een pallet staan. “Zoals aangehaald kijken we of er bij de deelnemende bedrijven een gemeenschappelijk probleem is. Uit onze quick scan blijkt dat de veranderingskosten ruimer zijn dat de implementatie van een technologie zelf.”

Naast het feit dat goederen mooi gestapeld op een pallet moeten staan, is het ook cruciaal dat de juiste informatie wordt doorgegeven. Dat liep soms fout. “Dat lag vaak aan de integratie van systemen, die niet konden communiceren met andere systemen. Bovendien moeten bedrijven ook voorbereid zijn om goederen op dezelfde manier te lossen. Bedrijven werken veelal met onderaannemers en zij zijn niet voorbereid om met geautomatiseerde processen te werken. In dit geval was dat niet evident. We hebben daarom een model moeten bouwen dat met alle veranderingen rekening houdt”, licht Carlan toe.

Trailers uitrusten

Voor de implementatie van een geautomatiseerd systeem, dienen er ook aanpassingen aan de trailer te gebeuren. In het onderzoek werden drie types van automatische technologieƫn vergeleken met het manueel laden met een vorklift (zie ook visualisatie onderaan):
– systeem met laadplaat;
– systeem met rollen (skate +);
– systeem met een belt.

Uit het onderzoek bleken enkele opvallende trends. “Niet alleen gaat bij manueel werken zo’n 60% van de kosten naar personeel, een groot deel van de kosten is ook te wijten aan ongevallen en fouten en gaat dan naar het vergoeden van schade. Dat laatste is beduidend minder als je geautomatiseerd werkt”, aldus Carlan.

Je moet goed kijken naar het volledige kostenplaatje, en dus rekening houden met bijkomende kosten zoals ongevallen, fouten en schade

“De projectkosten voor het implementeren van een geautomatiseerd systeem zijn tussen de 15 a 30% duurder dan de aankoop van meerdere vorkliften (zonder personeelskosten). Maar uit onze berekening blijkt dat de meerkost ā€“ rekening houdend met ongevallen en rekening houdend met fouten ā€“ na 2 Ć  3 jaar wordt terugverdiend”, geeft Carlan mee. “Daarnaast is de doorlooptijd van de goederen sneller, en is de kans op verdere optimalisaties veel groter.”

Als conclusie geeft de onderzoeker van UA mee dat bedrijven niet bang mogen zijn voor nieuwe technologieĆ«n. “Je moet goed kijken naar het volledige kostenplaatje, en dus rekening houden met bijkomende kosten zoals ongevallen, fouten en schade. Ook in de huidige context van de schaarste op de arbeidsmarkt, kunnen bedrijven met automatisatie hun voordeel doen. Ook op de veiligheid heeft het een positieve impact, want hoe meer mensen er rondlopen in een magazijn, hoe groter het risico op ongevallen.” De studie kunt u hier inkijken.

Visualisatie mogelijke laadsystemen (UA)
Visualisatie mogelijke laadsystemen (UA)
Automatisch laden vrachtwagens mogelijke oplossing personeelstekort – Flows

Automatisch laden vrachtwagens mogelijke oplossing personeelstekort

Nieuws, Wegtransport
Koen Dejaeger
Oplegger Transuniverse Forwarding
Oplegger Transuniverse Forwarding © Transuniverse

Samen met enkele bedrijven analyseerde Universiteit Antwerpen (UA) het automatiseren van het laden van goederen in vrachtwagens. Automatisatie kan op lange termijn een oplossing zijn voor het steeds nijpender personeelsprobleem, luidt het resultaat.

In magazijnen wordt er vandaag al gewerkt met robots om goederen in de rekken te zetten, maar de stap om goederen in de vrachtwagen zelf te plaatsen, gebeurt steevast manueel. Met het onderzoek wil UA bekijken hoe ook die missing link kan worden geautomatiseerd. “Het idee van alle automatisatie is dat het op lange termijn kostenbesparend kan zijn, en je niet afhankelijk bent van veranderingen in de markt. Ook zouden de bedrijven een probleem minder kunnen hebben als ze een nieuw magazijn willen oprichten in tijden van personeelstekort”, schetst onderzoeker Valentin Carlan.

“Dit specifieke onderzoek hebben we uitgevoerd in samenwerking met VIL en met een financiering van VLAIO. Het gebeurde onder de noemer van ‘Opticharge’ als een zogenaamd ‘project COOCK+’ (Collectief en Collectieve Kennisverspreiding). Dat betekent dat we op zoek gaan naar bedrijven die een gemeenschappelijk probleem hebben en daar dan een oplossing voor willen aanreiken”, aldus Carlan.

Klinkende namen

Onder de deelnemende bedrijven ook enkele klinkende namen zoals Ontex, Spadel en Callebaut. “Het unieke is dat de resultaten van het onderzoek meteen worden verspreid, in eerste instantie onder de deelnemende bedrijven. Nadien worden ze voor iedereen ter beschikking gesteld.”

Het laden van goederen vanuit het magazijn in de vrachtwagen wordt traditioneel manueel gedaan, met behulp van heftrucks. Daarbij moeten goederen dan mooi gestapeld op een pallet staan. “Zoals aangehaald kijken we of er bij de deelnemende bedrijven een gemeenschappelijk probleem is. Uit onze quick scan blijkt dat de veranderingskosten ruimer zijn dat de implementatie van een technologie zelf.”

Naast het feit dat goederen mooi gestapeld op een pallet moeten staan, is het ook cruciaal dat de juiste informatie wordt doorgegeven. Dat liep soms fout. “Dat lag vaak aan de integratie van systemen, die niet konden communiceren met andere systemen. Bovendien moeten bedrijven ook voorbereid zijn om goederen op dezelfde manier te lossen. Bedrijven werken veelal met onderaannemers en zij zijn niet voorbereid om met geautomatiseerde processen te werken. In dit geval was dat niet evident. We hebben daarom een model moeten bouwen dat met alle veranderingen rekening houdt”, licht Carlan toe.

Trailers uitrusten

Voor de implementatie van een geautomatiseerd systeem, dienen er ook aanpassingen aan de trailer te gebeuren. In het onderzoek werden drie types van automatische technologieƫn vergeleken met het manueel laden met een vorklift (zie ook visualisatie onderaan):
– systeem met laadplaat;
– systeem met rollen (skate +);
– systeem met een belt.

Uit het onderzoek bleken enkele opvallende trends. “Niet alleen gaat bij manueel werken zo’n 60% van de kosten naar personeel, een groot deel van de kosten is ook te wijten aan ongevallen en fouten en gaat dan naar het vergoeden van schade. Dat laatste is beduidend minder als je geautomatiseerd werkt”, aldus Carlan.

Je moet goed kijken naar het volledige kostenplaatje, en dus rekening houden met bijkomende kosten zoals ongevallen, fouten en schade

“De projectkosten voor het implementeren van een geautomatiseerd systeem zijn tussen de 15 a 30% duurder dan de aankoop van meerdere vorkliften (zonder personeelskosten). Maar uit onze berekening blijkt dat de meerkost ā€“ rekening houdend met ongevallen en rekening houdend met fouten ā€“ na 2 Ć  3 jaar wordt terugverdiend”, geeft Carlan mee. “Daarnaast is de doorlooptijd van de goederen sneller, en is de kans op verdere optimalisaties veel groter.”

Als conclusie geeft de onderzoeker van UA mee dat bedrijven niet bang mogen zijn voor nieuwe technologieĆ«n. “Je moet goed kijken naar het volledige kostenplaatje, en dus rekening houden met bijkomende kosten zoals ongevallen, fouten en schade. Ook in de huidige context van de schaarste op de arbeidsmarkt, kunnen bedrijven met automatisatie hun voordeel doen. Ook op de veiligheid heeft het een positieve impact, want hoe meer mensen er rondlopen in een magazijn, hoe groter het risico op ongevallen.” De studie kunt u hier inkijken.

Visualisatie mogelijke laadsystemen (UA)
Visualisatie mogelijke laadsystemen (UA)