Beperking vrachtverkeer Oud Borgerhout en Kievitwijk verlengd

Nieuws, Logistiek
Sven Josten

Het stadsbestuur besliste om het toegangsverbod voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton in Oud Borgerhout en de Kievitwijk met een jaar te verlengen. Tijdens de uren dat de kinderen zich verplaatsen van en naar de school mogen grote vrachtwagens het gebied niet binnenrijden.

Waarom dit gebied?

Het gebied tussen de spoorlijn richting Centraal Station, de Plantin Moretuslei, de Turnhoutsebaan en de Singel is niet rijk aan winkels of handelszaken die beleverd moeten worden, want de twee genoemde invalswegen zelf zijn er niet bij.

Christine Mattheeuws van het NSZ (Neutraal Syndicaat voor zelfstandigen): “Wij zijn voor een positieve benadering van het mobiliteitsvraagstuk in Antwerpen. De handelaars vragen zich af waarom er een verlenging van dit experiment komt in dezelfde wijk en waarom ze niet ineens hebben gekozen voor een belangrijker gebied waar meer leveringen gebeuren.”

Repressie of overleg?

Schepen Koen Kennis wil zich nog niet uitspreken over een uitbreiding van de regeling naar het hele stadsgebied. “We hebben een uitbreiding van deze regeling ‘extra muros’ overwogen, maar uiteindelijk hebben we beslist om het experiment voor hetzelfde gebied met een jaar te verlengen. In de drukke winkelstraten zijn er al specifieke regelingen over de toegestane levertijden. Als stadsbestuur wachten we ook op een wetswijziging, zodat we de handhaving met camera’s kunnen doen waarvoor we GAS-boetes kunnen innen. Dit willen we ook gebruiken voor de handhaving van de zone 30.”

Vrachtwagens of camionettes?

“Onze handelaars, zowel logistieke bedrijven als winkeliers, willen gehoord worden, net zoals er naar burgers en bewoners wordt geluisterd”, voegt Christine Mattheeuws daar nog aan toe. “Wij zijn voorstander van slimme mobiliteit en via onze regiodirecteur voor Antwerpen, Nico Volkeryck, overleggen we ook in de beleidsadviesraad. Een van onze ideeën is om te werken met hubs aan de rand van de stad waarbij de eindleveringen gebeuren met elektrische camionettes, bakfietskoeriers en zeker ook via de bestelwagens, die sowieso de stad inrijden om aan individuele e-commerceconsumenten te leveren.”
Schepen Kennis: ”Als je een grote vrachtwagen vervangt door zes kleine camionettes, is het maar de vraag of je de mobiliteit of de veiligheid verbetert.” Voor schepen Kennis is het een delicate evenwichtsoefening, want naast mobiliteit is hij ook schepen voor middenstand.

Sven Josten