België nog mijlenver af van doelen voor groener transport

Nieuws, Logistiek
Jean-Louis Vandevoorde

Milieuorganisatie Transport & Environment hield de (nog voorlopige) klimaatplannen tegen het licht die de 28 EU-lidstaten aan de Europese Commissie voorlegden. Transport & Environment bekeek in het bijzonder hoe ze pollutie en emissies door transport, de grootste vervuiler in Europa, willen terugdringen.

Met wat vandaag op tafel ligt, haalt geen enkel land de doelstellingen die Europa tegen 2030 als bindend vooropstelt in zijn streven om transport ‘klimaatcompatibel’ te maken, is de conclusie. Tegen 2050 loopt het op de ingeslagen weg al helemaal mis. De milieuorganisatie onderstreept bovendien dat het nog lang niet zeker is dat de intenties die in de huidige plannen staan, ook volledig uitvoering krijgen.

Nederland op kop

Nederland slaagt er op papier voorlopig het best in om de kloof tussen droom en werkelijkheid te dichten. Met hun plan – maar over de uitvoering ervan hangen blijkbaar al een paar wolken –  scoren onze noorderburen volgens de milieuorganisatie al meer dan 70% op hun transportrapport en zijn ze de beste leerling in de Europese klas.

Het Verenigd Koninkrijk staat tweede met bijna 60%. Spanje steekt nog nipt boven de 50% uit. Alle andere landen kijken aan tegen een zware buis. Denemarken, Frankrijk en Luxemburg zijn de enige andere landen die boven de 40% uitkomen. Ierland, Portugal, Polen en Estland zitten nog boven de 30%.

Van de grotere Europese economieën hebben Duitsland (15e) en Italië (17e) nog heel wat werk aan de winkel om hun vervoer groener te kleuren.

België in staart

België komt met iets meer dan 20% in de rangschikking van Transport & Environment niet verder dan een povere negentiende plaats, net achter Roemenië. In de kelder van het classement laat België alleen Cyprus, Litouwen, Oostenrijk, Griekenland, Malta, Letland, Kroatië, Bulgarije en Hongarije achter zich.

In zijn rapport haalt België alleen voor het ‘vak’ scheepvaart meer dan de helft van de punten en dan alleen omdat het aangeeft werk te willen maken van meer efficiënte schepen en meer walstroom. In spoor en luchtvaart krijgt het de helft van de punten voor zijn intenties om bijvoorbeeld een taks te heffen op vliegtuigbrandstof.

Op alle andere punten (biobrandstoffen, wagens, trucks, openbaar vervoer, modal shift enzovoort) oogst België een (soms zware) onvoldoende. Transport & Environment stipt daarbij ook verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië aan.

Actie vereist

Transport & Environment trekt hard aan de alarmbel: “Als de Europese Unie zijn transportgebonden emissies in de komende decennia gevoelig wil verminderen, dan kan het niet tot 2030 wachten. Duidelijke actie moet in het komende decennium starten.”

Trends & analysis director Carlos Calvo Ambel roept de Commissie op om de lidstaten terug naar de tekentafel te sturen met de boodschap een plan uit te werken “dat rekening houdt met de kinderen die in onze straten demonstreren”.

Jean-Louis Vandevoorde